Har en bärbar dator där jag misstänker att trafon. gått åt pipan av någon anledning. Hur felsöker jag på den ?

Och...
Varför är det så viktigt att man har rätt trafo. vid laddning av det uppladdningsbara batteriet i datorn ? Den vill ha 19VDC, 3.42A. Varför skulle det inte gå med en trafo. som ger ex. 13VDC 1.5A fast det skulle ta längre tid att ladda det ? Eller går det inte at ladda ett batteri som vill ha 19VDC, 3.42A med 13VDC 1.5A ?
Att man måste ha full effekt om man ska köra datorn via trafon. det förstår jag då man måste ha tillräckligt med effekt ( hmm...tror jag ).

Förklaring någon ?

du kan inte driva nån ström genom batteriet om du inte överskrider batteriets polspänning.

därför laddar en bilgenerator 14.2 volt medan batteriet bara är på 12v

Impedans skrev:
Har en bärbar dator där jag misstänker att trafon. gått åt pipan av någon anledning. Hur felsöker jag på den ?
Mät om den ger rätt spänning.

Impedans skrev:
Varför är det så viktigt att man har rätt trafo. vid laddning av det uppladdningsbara batteriet i datorn? Den vill ha 19VDC, 3.42A. Varför skulle det inte gå med en trafo. som ger ex. 13VDC 1.5A fast det skulle ta längre tid att ladda det?
Rent energimässigt finns det inget som hindrar att det skulle funka så. I ett praktiskt fall som detta kan du dock räkna med att konstruktören gjort förenklingar genom att förutsätta att datorn kommer att matas med en viss spänning och att det är fritt fram för den att dra en viss ström utan att det har någon större påverkan på spänningen. Det innebär alltså att om det ska vara troligt att det fungerar med en ny nätdel bör du välja en som ger den specade spänningen och kan leverera minst den ström datorn vill ha. Det brukar inte vara något problem om nya nätdelen kan ge en högre ström eftersom datorn själv väljer hur mycket ström den vill ha och bara förutsätter att nätdelen reglerar spänningen.

Jo, visst förstår jag att jag kan mäta om den ger ut spänning...men hur ? Fram till trafon ger den 230VAC, men på sekundärsidan et jag ej hur jag ska mäta. Testade med en FK-kabel som jag skalade av och stack in i kontakten och ihop med ena mätpinnen på multimetern ( hur benämns de...) och sedan den andre mätpinnen på stickkontaktens "chassi". Men det gav inget. Gjorde jag fel ?

Ibland finns det tre anslutningar i proppen som du ansluter i datorn. Det är insidan och utsidan på hylsan och ett litet stift i mitten. Mätmetoden du beskriver låter riktig. Om du mäter i pluggen och inte har någon spänning trots att kontakten är kopplad i väggen så är det något fel på prylen. Du mätte väl likspänning? Finns det en indikeringslampa på trafon? Om den lyser, men det ändå inte kommer fram någon spänning kan det vara avbrott i kabeln. Lyser inte lampan kan det vara avbrott i 230V-kabeln eller ett internt fel i trafon. Det senare brukar vara en högre skola att reparera.

Nätdelen brukar vara dimensionerad för att kunna ladda batteriet på rimlig tid samtidigt som datorn går. Hittar du en annan nätdel som har rätt spänning, men för låg ström fungerar det troligen, men det tar längre tid att ladda. Är spänningen för låg kan det gå att köra datorn i alla fall, men den kan inte ladda batteriet. Är märkströmmen för hög har ingen betydelse. Är spänningen för hög kan saker gå sönder. Viktigt är också polariteten i kontakten.

Lycka till
Erik

Var sitter laddningsövervakningen - i nätdelen eller datorn? Sitter den i nätdelen kan det nog vara viktigt att den passar ihop med just den datorn och dess batteri.

Det som oftast händer med en switchad nätdel är att en säkring går i den. Finns det ingen säkring (som inte behöver se ut som en traditionell säkring) finns det ett motstånd i primärdelen på några få ohm. Så det kan va värt att kolla, om du får isär skiten. Tittar på min nätdel just nu och det ser ut som att en såg behövs för att ta sig in.

Bo.Siltberg skrev:
Var sitter laddningsövervakningen - i nätdelen eller datorn? Sitter den i nätdelen kan det nog vara viktigt att den passar ihop med just den datorn och dess batteri.
Marknaden är full av universalladdare till datorer. Spänningen är ställbar och pluggen utbytbar. Det finns även för drift med 12V. Eftersom nätdelen inte kan skilja på om strömmen den lämnar ifrån sig går till att driva datorn eller att ladda batteriet så måste laddövervakningen sitta i datorn.

Erik

Avemo skrev:
Nätdelen brukar vara dimensionerad för att kunna ladda batteriet på rimlig tid samtidigt som datorn går. Hittar du en annan nätdel som har rätt spänning, men för låg ström fungerar det troligen, men det tar längre tid att ladda.

Lycka till
Erik
Kuriosum: jag har personligen erfarit att en modern Dell-laptop protesterade när den anslöts till ett Dell-nätaggregat med korrekt spänning men för låg strömkapacitet. Det kom upp en textruta på bildskärmen med en varning om att det anslutna nätaggregatet hade för låg kapacitet och därför ej gick att använda.
Originalaggregatet är den fetaste kloss jag någonsin sett (har för mig att den är på cirka 20A), och datorinnehavaren ville prova med ett annat aggregat som lämpade sig bättre för resor.

Bo.Siltberg skrev:

Det som oftast händer med en switchad nätdel är att en säkring går i den. Finns det ingen säkring (som inte behöver se ut som en traditionell säkring) finns det ett motstånd i primärdelen på några få ohm. Så det kan va värt att kolla, om du får isär skiten. Tittar på min nätdel just nu och det ser ut som att en såg behövs för att ta sig in.
Japp säkringar sitter där bara för att gå sönder utan anledning....:confused:
min erfarenhet säger att det är oftast kondensatorer eller halvledare som pajar
och säkringen/säkringsmotståndet sitter där för att skydda mot brand !! inte för att jävlas:D

MatsTyresö skrev:
Kuriosum: jag har personligen erfarit att en modern Dell-laptop protesterade när den anslöts till ett Dell-nätaggregat med korrekt spänning men för låg strömkapacitet. Det kom upp en textruta på bildskärmen med en varning om att det anslutna nätaggregatet hade för låg kapacitet och därför ej gick att använda.
Originalaggregatet är den fetaste kloss jag någonsin sett (har för mig att den är på cirka 20A), och datorinnehavaren ville prova med ett annat aggregat som lämpade sig bättre för resor.
Kan vara så att den försökte ta ut mer ström än det lilla nätaggregatet kunde leverera och då lär spänningen sjunkit till en nivå där datorn slog larm. Moderna datorer drar en hel del ström och ska det dessutom snabb-laddas batteri under drift så krävs rejäl effekt, men datortillverkarna kunde väl enas om en spänning och samma kontakt i alla fall.

mulpac skrev:
Rent energimässigt finns det inget som hindrar att det skulle funka så. I ett praktiskt fall som detta kan du dock räkna med att konstruktören gjort förenklingar genom att förutsätta att datorn kommer att matas med en viss spänning och att det är fritt fram för den att dra en viss ström utan att det har någon större påverkan på spänningen.
Det skulle man konstruera en dator som accepterade stor variation i matningsspänningar skulle detta innebära negativ inre impedans, dvs strömmen skulle öka i takt med att matningsspänningen sjunker. Detta ställer stora krav på nätaggregat och kablar och leder till för gemene man ytterst svårtokade felfenomen vid inkoppling av godtyckliga nätaggregat.

mycke_nu skrev:
Det skulle man konstruera en dator som accepterade stor variation i matningsspänningar skulle detta innebära negativ inre impedans, dvs strömmen skulle öka i takt med att matningsspänningen sjunker. Detta ställer stora krav på nätaggregat och kablar och leder till för gemene man ytterst svårtokade felfenomen vid inkoppling av godtyckliga nätaggregat.
Har inte alla switchande spänningsomvandlare negativ impedans inom sitt tolererade inspänningsområde? I moderna elektronikprylar är det väl inte så vanligt att man har en transformator direkt mot nätet och linjära spänningsregulatorer. Så som jag förstått begreppet negativ impedans är det något man hittar i de flesta nyare hemelektronikprylar. Tittar man på specificerad matningsspänning till nättaggregat så har den ofta ett stort spann för att man skall kunna använda den både i USA och Europa.

Erik

Ja, det är korrekt, fast oftast täcker man inte hela spänningsområdet 90 - 250 V utan delar upp det i två områden med automatisk omkoppling, exvis 90 - 140, och 190 - 250 V.

Det är givetvis inget problem att koppla in en sådan utrustning direkt till nätet som har låg inre impedans och orkar driva negativa impedanser.

Problemet jag syftade på är det som uppstår när man försöker driva exvis en dator med en batterieliminator/laddare som inte är avsedd för just den datorn. Det räcker inte att klara den nominella strömmen vid, säg 19 V, utan aggregat och kablar måste vara dimensionerade så att spänningen inte sjunker okontrollerat när strömförbrunkningen ökar långt över det nominella värdet pga den negativa impedansen.

Jag har sett flera fall där fallande spänning drar upp strömmen och så får man ett galloperade förlopp som snabbt slutar med att antingen den inkopplade appraten kraschar eller att kraftaggregatet stänger av pga för hög ström.

Till 90 % så är det elektrolytkondensatorer som ger sig i dessa switchade nätdelar, eftersom ventilationen är obefintlig så blir det hög temperatur i nätaggregatet.

Oftast är höljet hoplimmat så jag brukar ta en morakniv samt en liten hammare till hjälp
för att få isär höljet.

Väl isär så går det oftast att med blotta ögat se vilka elektrolytkondensatorer som är trasiga.

På toppen av kondensatorerna finns ett X instämplat, detta fungerar som ett sprängbläck i
händelse av överhettning, felpolarisation, men oftast så bular toppen uppåt vilket är lätt att se.

Byt ut kondensatorerna med rätt kapacitans och 105 gr temperaturtålighet.

mycke_nu skrev:
Problemet jag syftade på är det som uppstår när man försöker driva exvis en dator med en batterieliminator/laddare som inte är avsedd för just den datorn. Det räcker inte att klara den nominella strömmen vid, säg 19 V, utan aggregat och kablar måste vara dimensionerade så att spänningen inte sjunker okontrollerat när strömförbrunkningen ökar långt över det nominella värdet pga den negativa impedansen.

Jag har sett flera fall där fallande spänning drar upp strömmen och så får man ett galloperade förlopp som snabbt slutar med att antingen den inkopplade appraten kraschar eller att kraftaggregatet stänger av pga för hög ström.
Det är väl vad som händer när strömmen från nätaggregatet inte räcker till. Du skrev att problem med negativ impedans skulle uppstå om datorn var byggd för att acceptera ett brett inspänningsområde. Jag försökte säga att datorn redan har negativ impedans. Internt jobbar inte datorn med 19V. Omvandlingen från 19V till 5V, 3,3V, 2,5V och vad mer den nu behöver är switchande vilket innebär att den har negativ impedans.

Vidare försökte jag säga att ingenting går sönder av att man provar en annan spänningsdel så länge inte spänningen är för hög.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.