Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Hej! Min köksfläkt "stendog" helt plötsligt. Den har en touchskärm på framsidan så jag vet inte om det är själva touch-delen eller om strömkortet är trasigt. Hur kan jag felsöka detta? Reservdelssidan ser ut så här:
https://quickparts.se/kretskort/1004794/
Svarta längst till vänster kopplas touchen till. Kan man på något sätt tvångstarta fläkten utan touch på själva kretskortet? Hur kan jag mäta för att se om kretskortet är ok?
https://quickparts.se/kretskort/1004794/
Svarta längst till vänster kopplas touchen till. Kan man på något sätt tvångstarta fläkten utan touch på själva kretskortet? Hur kan jag mäta för att se om kretskortet är ok?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Är den helt död? Du kan börja med att kolla ifall "nätdelen" ger ström. Det är vad som brukar gå sönder, men det är sällan den tvärdör. Inringad svart fyrbening är en likriktare. Du ska ha AC på ena sidan och DC på andra sidan. Det brukar vara 12 eller 24 V DC. Rätt DC-spänning ska du kunna utläsa på reläerna, men jag ser inte. Det bör finnas en zenerdiod också som jag inte ser.
Det som brukar ge upp är den blå kondensatorn (inringad), men oftast på så vis att den inte orkar släppa igenom tillräckligt med ström som gör att spänningen blir för låg.
Det som brukar ge upp är den blå kondensatorn (inringad), men oftast på så vis att den inte orkar släppa igenom tillräckligt med ström som gör att spänningen blir för låg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Tack för snabbt svar. PÅ ovan sidan till höger om moståndet som du ringar in är plus och minus kopplat. Kan jag köra multimeter där för att kolla om det finns spänning?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Franke?P pixellegolas skrev:Hej! Min köksfläkt "stendog" helt plötsligt. Den har en touchskärm på framsidan så jag vet inte om det är själva touch-delen eller om strömkortet är trasigt. Hur kan jag felsöka detta? Reservdelssidan ser ut så här:
[länk]
touchen är vanlig
har du oxå vita reläer? då är det ett kinesiskt tillverkning och allt kan vara kasst
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Har du en DC-spänning där?? Det ser ut som att du har inkommande 230 V AC på den plinten !? Men jag ser inte.
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Det är en Silverline, vet inte om de köper samma delar typ. Det är därför jag vil så att säga "sätta igång" fläkten utan touch. Finns det någon pin eller något, lite som i datorn när man har jumpers man kan peta på och tvinga igång?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Har inte hunnit ta fram mätare än. Sladd från vägguttaget går direkt till den "Plinten" med en jord som går till chassit. Jag kan ta bild på hur det faktiskt ser ut iställetBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Då har du inkommande 230 V AC där. Och visst, du kan mäta denna spänning men det är inte troligt att felet ligger där, men ibland kan man ha tur att det är säkringen i centralen som löst ut.
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Det är lite missvisande, det är "kladd", så det är inte kabel som är exponerad. Men det är lite klämt från locket som ska göra det tättslutande antar jag. Den grå kabeln går till en svart dosa, sidan 22 på denna länk
https://manuall.se/silverline-sl3120-koksflakt/
Potentialrelä
https://manuall.se/silverline-sl3120-koksflakt/
Potentialrelä
ja det här är verkligen udda tillverkningP pixellegolas skrev:
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Kretskort kostar typ 1500 så får ju nästan en ny fläkt för det priset. Hade varit nice bara att slippa borra nya hål och använda allt på samma ställe liksom. Vill ju inte beställa ett nytt kretskort och så visar det sig vara något annat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Kretskortet kan lagas till en låg kostnad om felet ligger där jag ringat in. Det är enkelt att avgöra med lite mätningar.