Och som jag skrev tidigare är det "kappledning" är den inte tillåten att använda längre. Det är rätt många år sedan det blev ett förbud.

Slugge skrev:
Hur får du säkringarna att hålla magnus, så du kan mäta spänningsfallet? Sektionera och megga/summra är den klassiska metoden, men byta är bäst.
Man bryter upp i elcentralen och kopplar lampan direkt till säkringen. DÅ får du det huvudsakliga spänningsfallet över lampan.

Jag använder samma princip för att hitta fel på mina kretskort när det kniper.

Ja, ja det ska bytas, så fort jag hinner. Snål som man är har ju nu börjat titta efter billiga D-märkta armaturer som är någorlunda bra. Jula/Biltema har rätt märkning, men det är inte ens säkerhetsglimtändare i dem. Elgrossarna tar en rätt bra slant.

Några förslag på vanliga 58 W armaturer?

Förstår hur du menar magnut, kanske inget lämpligt hempulartest i mina öron, men visst om omständigheterna är de rätta så.. Och finns det JFB så lär den lösa.
Finns det JFB förresten, om inte, satsa pengarna på detta först.

elmont skrev:
Och som jag skrev tidigare är det "kappledning" är den inte tillåten att använda längre. Det är rätt många år sedan det blev ett förbud.
Det beror väl på vad för slags tygomspunna ledningar det är? Det finns även "utomhus/källar"-ledningar som är tygomspunna, innanför tyget ligger en metallmantlad kabel (bly?) och innaför blymanteln tror jag att det oftast ser ut som kulo. En slags föregångare till dagens EKLK alltså.

Fast om det är inomhus och verkligen knapp/knoppledning så är det som du säger farligt och förbjudet.

På den här hemsidan finns bilder av båda sorternas kabel:
http://home.swipnet.se/elsamling/kabeloklammer1.htm

Om det är den första sorten, "knoppledning", med bruna ledare, så instämmer jag. BYT!

Om det däremot är det som beskrivs som '"GEBE"-kabel typ EDIL' så är det kanske inte lika akut att byta kabeln.

Det var ingen dum sida det inte. Det är den som heter "GEBE"-kabel typ EDIL (utan skyddsledare) Byggnaden är uppförd 1936 så dateringen stämmer nog bra.

Bra, då är det i alla fall inte direkt olaglig kabel.

Rekomendationen att byta kvarstår dock, speciellt som det lär vara i fuktig miljö / utomhus med tanke på kabeltypen...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.