Hej,

Sökt och läst på forumet här och gissar att jag har en trasig termostat till golvvärmen i källaren. Termostaten "klickar" och lyser men ingen golvvärme.

1) enligt bilder, är det något jag kan felsöka och testa ändra/byta?

2) ser att denna Uponor https://www.vvsbutiken.nu/product.html/uponor-termostat kan ersätta Wirsbo Electronic. Kan jag byta den som lekman eller måste jag ta in elektriker?

Tack!

• Öppen termostat för golvvärme visar interna komponenter och en Wirsbo-dial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golvtermostatens innandöme med synliga ledningar och en lampa som lyser grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut att vara lågspänning (24 V) i termostaten. Då kan du själv byta den.

5
Sitter en säkring i termostaten, har du kollat den?

• Gilla
Jckoe82
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut att vara lågspänning (24 V) i termostaten. Då kan du själv byta den.
Tack för info!

5 AlmostDwarf skrev:
Sitter en säkring i termostaten, har du kollat den?
Nej, inte testat. Antog att termostat inte skulle lysa då men det kan jag förstås göra. Är det en typisk säkring man hittar på Biltema typ?

P p3p3 skrev:
Nej, inte testat. Antog att termostat inte skulle lysa då men det kan jag förstås göra. Är det en typisk säkring man hittar på Biltema typ?
Update: rycka säkringen släckte lampan så antar den funkar.

P p3p3 skrev:
En helt vanlig glasrörssäkring. Finns på Biltema, Jula, Clas Ohlson etc.

E etompau skrev:
En helt vanlig glasrörssäkring. Finns på Biltema, Jula, Clas Ohlson etc.
Tack, testade ta ut den och lampan slutade lysa så gissar att den funkar

Bilden på det fyrkantiga skåpet - är det till golvvärmesystemet? Det ser mer ut som något som driver belysning.
Har du kollat övriga delar i värmesystemet?

5
P p3p3 skrev:
Det borde vara säkringen för hela termostaten kan man ju tycka, och den lyser ju för övrigt .
Prova å ta ut den å kolla om tråden är hel eller mät upp den. Det står på hur många ampere den är på och om den är snabb (F) eller trög (T)
Glassäkringar finns på Kjell å co Clas Olsson, Biltema.:)

E etompau skrev:
Bilden på det fyrkantiga skåpet - är det till golvvärmesystemet? Det ser mer ut som något som driver belysning.
Har du kollat övriga delar i värmesystemet?
Just ja, rimligen är det alla spots tidigare ägare satt in i hela källaren.

OK. Det är bra om man vet vad som är vad innan man går igång med felsökningen.

• Gilla
p3p3
  • Laddar…
Man kan ju överleva utan att äga en multimeter men det är svårare.

Inte ovanligt att ställdonet går sönder (har bytt snart alla och mina termostater ser ut som din så antagligen har du liknande ställdon). Det är en koppartråd i ställdonet som värmer upp ett vax i donet som då expanderar och öppnar ventilen - verkar bli avbrott i tråden med tiden.

Nya ställdon passar inte direkt på utan se till att köpa en adapter-ring när du beställer ställdonet

G Grottan skrev:
Inte ovanligt att ställdonet går sönder (har bytt snart alla och mina termostater ser ut som din så antagligen har du liknande ställdon). Det är en koppartråd i ställdonet som värmer upp ett vax i donet som då expanderar och öppnar ventilen - verkar bli avbrott i tråden med tiden.

Nya ställdon passar inte direkt på utan se till att köpa en adapter-ring när du beställer ställdonet
Det låter som vattenburet med ställdon? Det är vattenburet i vissa rum iofs i huset men just detta är elektriskt.

Beställde en ny termostat, folk verkar ha generellt god lycka med det om man läser andra trådar. Annars får jag ringa in någon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.