Hej,
Sökt och läst på forumet här och gissar att jag har en trasig termostat till golvvärmen i källaren. Termostaten "klickar" och lyser men ingen golvvärme.
1) enligt bilder, är det något jag kan felsöka och testa ändra/byta?
2) ser att denna Uponor https://www.vvsbutiken.nu/product.html/uponor-termostat kan ersätta Wirsbo Electronic. Kan jag byta den som lekman eller måste jag ta in elektriker?
Tack!
Sökt och läst på forumet här och gissar att jag har en trasig termostat till golvvärmen i källaren. Termostaten "klickar" och lyser men ingen golvvärme.
1) enligt bilder, är det något jag kan felsöka och testa ändra/byta?
2) ser att denna Uponor https://www.vvsbutiken.nu/product.html/uponor-termostat kan ersätta Wirsbo Electronic. Kan jag byta den som lekman eller måste jag ta in elektriker?
Tack!
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det borde vara säkringen för hela termostaten kan man ju tycka, och den lyser ju för övrigt .P p3p3 skrev:
Prova å ta ut den å kolla om tråden är hel eller mät upp den. Det står på hur många ampere den är på och om den är snabb (F) eller trög (T)
Glassäkringar finns på Kjell å co Clas Olsson, Biltema.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Man kan ju överleva utan att äga en multimeter men det är svårare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Inte ovanligt att ställdonet går sönder (har bytt snart alla och mina termostater ser ut som din så antagligen har du liknande ställdon). Det är en koppartråd i ställdonet som värmer upp ett vax i donet som då expanderar och öppnar ventilen - verkar bli avbrott i tråden med tiden.
Nya ställdon passar inte direkt på utan se till att köpa en adapter-ring när du beställer ställdonet
Nya ställdon passar inte direkt på utan se till att köpa en adapter-ring när du beställer ställdonet
Det låter som vattenburet med ställdon? Det är vattenburet i vissa rum iofs i huset men just detta är elektriskt.G Grottan skrev:Inte ovanligt att ställdonet går sönder (har bytt snart alla och mina termostater ser ut som din så antagligen har du liknande ställdon). Det är en koppartråd i ställdonet som värmer upp ett vax i donet som då expanderar och öppnar ventilen - verkar bli avbrott i tråden med tiden.
Beställde en ny termostat, folk verkar ha generellt god lycka med det om man läser andra trådar. Annars får jag ringa in någon.