Byggahus.se
Hej,

Jag har en kombinerad kyl/frys från NEFF, 2.5 år gammal. För c:a 3 veckor sedan började den larma och jag kunde konstatera att frysdelen inte håller rätt temperatur (inte tillräckligt kallt).
Service tillkallades, han hittade en hej del is invid kompressorn när locket skruvades bort men inga andra fel. Han gjorde dock ingen mätning eller någon annan åtgärd. Han kollade dock att dörren sluter tätt, men trodde att problemet var relaterat till isen.

Efter detta kom larmet dock tillbaka (c:a 10 tim senare) och kylan var fortfarande inte tillräcklig.
Nytt servicebesök idag, men han hittade inget fel - han gjorde dock bara en visuell genomgång.
Nu fick vi beskedet att de ska skicka hem temp.mätare för att göra en "längre" mätning och se var problemet kan vara.
Detta innebär att vi kommer få larm i c:a 2 veckor till (eftersom kyldelen används) och det är inte så roligt att springa och återställa detta larm hela tiden.
Min enkla fråga - borde inte en kvalificerad serviceman kunna hitta felet på något annat sätt?
:rolleyes:
 
Isen var inne i skåpet antar jag? Inte på själva kompressorn väl?
 
Är ju inte omöjligt att det är en läcka på systemet
 
Isen var inte på själva kompressorn, men snarare på den delen som sitter mellan kyl och frysdelen. Den delen är för övrigt väldigt varm (avfrostningselement??). Enligt servicekillen fanns där ingen mer is nu i alla fall. Isen gick inte att se om man inte skruvade bort plastluckan framför.
 
Ok, där har du ju avfrostningselement, fläkt och själva evaporatorn som ger kyla. Blir det is där får du problem. Antingen om avfrostningen havererar eller läcka då. Mätte han elementet, säkring mm?
 
lopec
Ibland hinner inte avfrostningen med, ex om man har haft fullastat öppnat/stängt mycket, glömt dörren på glänt en sväng osv. Då riskeras det bildas is i själva avfrostningen. Åtgärd? Stäng av allt och gör en 'manuell' avfrostning låt sen allt starta upp, dock är det svårt att förvara frysvarorna någonstans nu när det är sådär ljummet ute... :/
 
Tack för svar :) Nej, inga mätningar överhuvudtaget (vilket jag tycker är konstigt, men jag är ju ingen expert... :crysmile:). Nu är det ju ingen is kvar sedan första servicebesöket för en vecka sedan. Men det larmar i alla fall var 12:e timma c:a.
Kyldelen verkar i alla fall hålla kylan.
Jag är mest förvånad över att teknikern inte verkar kunna göra en riktig felsökning...:rolleyes:
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vad har du för temperatur i kyl resp frysdel nu? Kan du trycka på larmknappen varje den larmar och så är det bra då eller? Kan du dra fram skåpet och känna på kompressorn om den är jättevarm.
 
Jag har normal temp i kylen (6 grader), frysen har jag ställt på minimal kyla för att den inte ska larma så ofta (vet dock inte exakt vilken temp jag har i frysdelen nu, men innan var det i alla fall inte tillräckligt kallt). När jag trycker på larmknappen så är det ok c:a 12 timmar innan den larmar igen.
Jag har ingen större lust att dra fram skåpet då kyldelen är fylld med mat... men jag förstår din poäng...
 
Golvet tar ju ofta stryk om man inte har något skydd. Jag har ett plastskydd från Ikea som vanligen ligger under ungarna plats vid matbordet. Perfekt till skydd för golvet vid dylik operation. Skall man vara duktig skall man ju städa bakom skåpen en gång per år men det är det ytterst få som gör. (jag gör det såklart, har ju sett ett och annat ute på fältet ...)
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Ja, jag får se om jag orkar göra en insats. Jag är ju mest förundrad över den i mina ögon uteblivna felsökningen (2 gånger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.