Min känsla är att några av fönsterblecken på mitt nyköpta hus är felmonterade. Ser ut som att det kan rinna in vatten i konstruktionen. Vad säger ni? Vad kan jag göra för att det ska bli rätt? Täta glipan med någon fog? Klippa till kanterna på blecket?
Salningen ska täcka bleckets uppvik. Man kan fälla in blecket i fodret också.
Det enklaste är nog att sätta dit en till salning i form av en tunn bräda som du låter gå ned några mm över uppviket. Vet inte om du vill ha foder? I så fall sätter du det så att det går kant i kant med den nya salningen. Du får då skära ut för blecket. Men du kan nog få det tillräckligt tätt ändå. Antar att det är en luftad fasad? Det lilla vatten som tränger in utan foder lär inte göra mycket skada.
Om du kör utan foder kan du foga mellan bleckets uppvik och panelbrädan och sen skruva fast uppviket i panelbrädan. Det kommer då bli 99% tätt skulle jag säga. I alla fall tills fogen har torkat bort.
Det enklaste är nog att sätta dit en till salning i form av en tunn bräda som du låter gå ned några mm över uppviket. Vet inte om du vill ha foder? I så fall sätter du det så att det går kant i kant med den nya salningen. Du får då skära ut för blecket. Men du kan nog få det tillräckligt tätt ändå. Antar att det är en luftad fasad? Det lilla vatten som tränger in utan foder lär inte göra mycket skada.
Om du kör utan foder kan du foga mellan bleckets uppvik och panelbrädan och sen skruva fast uppviket i panelbrädan. Det kommer då bli 99% tätt skulle jag säga. I alla fall tills fogen har torkat bort.
Vad är det för fall på blecken?
Jag hade köpt nya fönsterbleck då dom ska vara lite bredare än dom befintliga.
Angående foder och salning så är det en smaksak, jag hade jackat ur befintligt för blecken och monterat dom.
Pvc fönster brukar inte ha spår för den typen av montering av underbleck som det är på bilderna men en del har sådana spår, är det ett spår unerblecken sitter i?
Angående foder och salning så är det en smaksak, jag hade jackat ur befintligt för blecken och monterat dom.
Pvc fönster brukar inte ha spår för den typen av montering av underbleck som det är på bilderna men en del har sådana spår, är det ett spår unerblecken sitter i?
Ska kolla om fönstren har spår när jag kommer hem. Hur ska blecken monteras om spår saknas?1 123abc skrev:Vad är det för fall på blecken?
Så ser det ut invändigt. Träet har fått en grå nyans. Det vita man ser är överflödigt fogskum. Kan det bli så här på grund av att det är felmonterade fönsterbleck? Känns inte bra om det är fukt då fyra till fönster ser ut såhär.
Det är svårt att säga om det är orsaken eller ej utan att undersöka vad det beror på.
Det som går att säga är att så det är monterat idag inte är optimalt och inte kan leda bort allt vatten så som det är tänk att ett underbleck ska göra.
Med det sagt så kan det vara en orsak men det kan även bero på annat.
Det som går att säga är att så det är monterat idag inte är optimalt och inte kan leda bort allt vatten så som det är tänk att ett underbleck ska göra.
Med det sagt så kan det vara en orsak men det kan även bero på annat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
fönsterbleck under spårskenan till skjutfönster på altan
Fönster & Dörrar -
Montera balkonglåda hängandes i fönsterbleck
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva fönsterbleck med enkel hakfals
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur återställer jag dessa fönsterbleck?
Byggmaterial & Byggteknik -
Felmonterade fönsterbleck, plåtslagare slår ifrån sig