Tjena! Hade besiktningsman här idag som sa att klämringen är både trasig och felmonterad. Jag är fundersam men samtidigt är jag inte någon expert på området. Hur ser det ut tycker ni?
Kan inte se att den är i sönder någonstans men som sagt så den inte riktigt nere i sitt säte men det är ju lätt att fixa, bara att trycka ner den så att den bottnar. Ha något anhåll och slå på detta med en hammare lite i taget så klämringen bottnar.
Lättast är annars att använda silen som medföljer brunnen, lägg dit den och banka på den så åker klämringen ner i sitt säte men en sådan förmodar jag att du inte har
Lättast är annars att använda silen som medföljer brunnen, lägg dit den och banka på den så åker klämringen ner i sitt säte men en sådan förmodar jag att du inte har
Centano skrev:
Var du närvarande när besiktningen gjordes? Bedömningen att ringen var trasig gjordes kanske efter ett försök till att trycka ner den? Den kanske inte går att få på plats?
Jag kan heller inte se någon direkt skada på ringen.
Jag kan heller inte se någon direkt skada på ringen.
Ska det inte vara en gul klämring till tätskikt när det är Purus? Inte en blå som hör till matta. (Numera är de väl alla grå, tätskikt som matta)
Har något slängt ut en gammal PVC-matta, behållit brunnen och klämringen (som gick sönder vid demonteringen) och sen återmonterat den?
Har något slängt ut en gammal PVC-matta, behållit brunnen och klämringen (som gick sönder vid demonteringen) och sen återmonterat den?
Blå ring ska va ok på både matta/tätskikt. http://qbankfrontend.purus.se/deployedFiles/Purus golvbrunnar 2006-06.pdf
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Fast varför sitter den inte uniformt runt hela ? Kanske är därför de skrev nåt. På höger sida uppåt sett så svänger den ju in/upp ? Eller är det bara en synvilla?
Tack jag blev lurad av gamla trådar där motsatsen hävdades. Det hävdas också att olika tätskikt ibland krävde olika klämringar (gul-blå) förr eftersom de spänner olika hårt.Stefan N skrev:
Hur som helst, är det inte enklast att köpa en ny klämring med samma RSK-nummer och byta ut den gamla så är problemet med att den är trasig löst?