25 582 läst ·
57 svar
26k läst
57 svar
Felkopplad vvb av rörmokaren?
Skulle du säga att det blir bra om jag pluggat dessa två inringade?D Daniel 109 skrev:
Inkommande varmvatten, Samt en del av t-röret?
Nej. Problemet du har är att du får ett flöde den här vägen.
Du behöver stoppa flödet någonstans på den slingan. Lättast är nog i någon av slanganslutningarna. Där skulle man kunna ersätta planpackningen med en rund bit av en cykelslang, eller kanske lägga in en bricka klippt av en glassburk.
Det alltså som en temporär lösning tills det fixas. Så länge man inte stänger av varmvattnet är tryckskillnaden liten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver stoppa flödet någonstans på den slingan. Lättast är nog i någon av slanganslutningarna. Där skulle man kunna ersätta planpackningen med en rund bit av en cykelslang, eller kanske lägga in en bricka klippt av en glassburk.
Det alltså som en temporär lösning tills det fixas. Så länge man inte stänger av varmvattnet är tryckskillnaden liten.
Okey, tack för svar.D Daniel 109 skrev:Nej. Problemet du har är att du får ett flöde den här vägen.
[bild]
Du behöver stoppa flödet någonstans på den slingan. Lättast är nog i någon av slanganslutningarna. Där skulle man kunna ersätta planpackningen med en rund bit av en cykelslang, eller kanske lägga in en bricka klippt av en glassburk.
Det alltså som en temporär lösning tills det fixas. Så länge man inte stänger av varmvattnet är tryckskillnaden liten.
Alternativt att jag kopplar bort vvb och kopplar som det var innan? Blandarens slangar rakt på inkommande rör?!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Klarar du inte dig en dag till utan att pyssla med det?
Vill du ändå lösa det själv idag så är det nog enklast att bara proppa bort beredaren. Proppar i rätt storlek hittar du på jula, Clasohlson osv.
Vill du ändå lösa det själv idag så är det nog enklast att bara proppa bort beredaren. Proppar i rätt storlek hittar du på jula, Clasohlson osv.
Rickard. skrev:
Klart vi klarar oss! Men det är inte så konstigt att vilja ha mer än 5 L varmvatten fördelat på en hel familj under en regnig och kall helg...och vetskapen om att det finns 200 L varmt vatten i en bergvärmepumpsberedare gör ju att det känns lite retsamt...Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Nä det förstår jag såklart och du väljer ju själv hur du gör. Jag tycker proppar längs ut i slangarna som sitter mot beredaren är en bra temporär lösning, dom har gummipackning så det är bara att skruva lös och skruva i propparna. Glöm inte stänga av beredaren bara om du kopplar ut den.A Agurg skrev:
Det är okej så länge det inte finns någon ventil mellan värmepumpen och varmvattenberedaren.
Som Daniel skriver kan just säkerhetsventilen sitta gemensamt vid källan utan avstängare mellan men praxis är att sätta en vid din typ installation lokalt också. Det är vettigt att följa det som visades på din anvisning dvs även en backventil där före SÄV på KV-anslutningen.A Agurg skrev:
Verkligen konstigt att de fick till det så som på din första bild och dessutom två som funderade. Mängden slang är inte heller särskilt fackmässigt.
Är det bara tvättstället som matas uppåt i bild är det mest en teoretisk risk med sån bakmatning den kommer direkt in om det försörjer tex delar med termostatblandare eftee. Men som sagt det är vettigt att följa praxisen här med både back- och säkerhetsventil och även blandningsventil som joakim_j nämner.A Agurg skrev:


