Har maskinen pivothjulen mitt under maskinen i framkant/bakkant eller mer på sidorna?
Har du pivothjulen i mitten kan det bero på att sensorerna i hjulen inte registrerat dess rörelse under en viss tid och maskinen tror då att någon lyft maskinen. Detta gäller de maskiner som har sensorer i hjulen. Kontrollera att pivothjulen rullar relativt lätt och att tex det ena inte rullar trögare än det andra. Detta felmeddelande indikerar att maskinen tror att den är just lyft. Har man upprepade problem kan en mjukvaruuppdatering ev. Avhjälpa problemet då känsligheten minskats för denna räkning av hjulets rotation. Den uppdateringen kom 30/6 2015 och heter R26502.
Har du pivothjulen i mitten kan det bero på att sensorerna i hjulen inte registrerat dess rörelse under en viss tid och maskinen tror då att någon lyft maskinen. Detta gäller de maskiner som har sensorer i hjulen. Kontrollera att pivothjulen rullar relativt lätt och att tex det ena inte rullar trögare än det andra. Detta felmeddelande indikerar att maskinen tror att den är just lyft. Har man upprepade problem kan en mjukvaruuppdatering ev. Avhjälpa problemet då känsligheten minskats för denna räkning av hjulets rotation. Den uppdateringen kom 30/6 2015 och heter R26502.
Hej, jo den har pivothjulen mera på sidorna. Jag har fått ett nytt underede som jag bytt själv och programmerade den också själv med wizzarden och det är version R26502 i den just nu. Men jag har nog inga sensorer i pivothjulen, jag flyttade bara över två "klumpar" fram och bak, tror att de är kollisions sensorer!?
Klumparna du nämner är förmodligen spolarna som känner av omkretstråden. Jag tror du har lagt in fel programversion och uppdaterat maskinen till en programversion som enbart stödjer v4. Senaste programvaran till v3 är R24236.. Din maskin tror alltså att du har sensorer i hjulen, och eftersom du inte har dom så kan dom inte heller avläsas, vilket innebär att du får ett felmeddelande
Hej så här sa den som hjälpt mig med programmeringen, "Chassit är ver 5 (modellen blir då 085 istället för 075) , om du kör wizard programming med autodetect kommer stiga programmet att använda korrekt version"
Bifogar bild, och nej jag satte ihop den och programmerade den idag, satte den på laddning och försökte köra igång den, men den kör lite fram och till baka sen kommer larmet.
Bifogar bild, och nej jag satte ihop den och programmerade den idag, satte den på laddning och försökte köra igång den, men den kör lite fram och till baka sen kommer larmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chassit ser rätt ut för att vara den uppgraderade versionen. Däremot ska du dubbelkolla så att du har ett litet kretskort i bottenplattan både fram och bak som ska registrera rotationen på hjulet. Det finns en bottenplatta utan kortet monterat och ett med. Går en svart och en röd kabel från kortet om jag inte missminner mig helt. Kortet sitter fixerat med en skruv i chassit. Och nu ska jag väl inte komma med en spydig kommentar men det finns en anledning till att man inte ska göra sådant här själv. Än mindre göra programmeringen själv. Skulle vara intressant att veta hur du fått tag på klienten......
Det finns inga små kretskort monterat i chassit. Beställde klipparen på nätet och när jag fick problem så visade det sig att närmaste verkstad för autoclip är 50 mil från mig...
Då får man göra saker själv, något som alla Norrbottningar är vana med.
Går det programmera om den? och vilken version ska jag i så fall ha?
Då får man göra saker själv, något som alla Norrbottningar är vana med.
Går det programmera om den? och vilken version ska jag i så fall ha?
Nej. Det går inte att programmera om. Maskinen är rökt och du får köpa ny. Nejdå, skojar bara..
Men jag skulle råda dig till att komplettera med de två kretskorten för att få v4/v5. Vad jag känner till finns ingen programversion som stödjer det chassit utan kortet. Och kör du in den äldre versionen med det nya chassit bör du få problem med dockning i station osv då sensorerna för omkretstråden inte sitter på samma sätt. Sitter i mitten istället för lite på sidan...
Tack för din support Boltis,
Har du något tips på någon som säljer de korten? Och finns det anslutningar för dem på mitt "gamla" moderkort?
Varsågod. Så lite så. Där du köpte din bottenplatta, dom borde ju ja. Annars har ju vilken stiga åf som helst möjlighet att beställa dom. Nu var det ett tag sen jag själv uppgraderade en maskin med detta, men har för mig att dom korten ansluts till displaykortet. Jag skruvar normalt inte med maskinerna även fast det händer.
Redigerat:
En annan fråga, om du har tid
Om man trycker på stop, och sätter roboten i laddaren, laddar den roboten då?
Ja, det gör den, men minimalt. För full laddning, ha maskinen igång men tryck på paus så att det står paus i displayen så har du full laddning utan att maskinen ger sig iväg när den känner sig fulladdad. Maskinen har en "relästyrd" laddning som skickar på full effekt först när maskinen är påslagen.

