Hej alla insatta på diskmaskinsfel
Har en diskmaskin som inte vill vara med. Det står 08, (inte F08 som en normal felkod), och den reagerar inte öht på ngn knapptryckning. Det enda man kan göra är att slå den på och av med Power On/Off. (Ingen pumpaktivitet eller ngt.)
Har stängt av och dragit ur sladden >10 sek, men ingen skillnad.
Har gjort en snabbgoogling, men inte hittat ngt användbart.
Eftersom det inte går att göra ngt som helst med maskinen så är det lite svårt att finna och/eller eliminera ev orsaker. (Vid fel på tömningssensor resp vattenintag är det andra felkoder, och inget som får maskinen att gå i baklås, så det utesluter jag.)
Primärt behöver jag alltså veta vad 08 står för.
Alt om ngn vet vad som får maskinen att gå i baklås och inte reagera/göra ngt.
(Med tanke på DMs ålder så är väl vissa åtgärder/reparationer inte lönsamma, även om maskinen är mkt sparsamt använd. Samtidigt har den inte indikerat några problem, och det känns väldigt onödigt slit- och släng att dumpa den och köpa en ny.)
Har en diskmaskin som inte vill vara med. Det står 08, (inte F08 som en normal felkod), och den reagerar inte öht på ngn knapptryckning. Det enda man kan göra är att slå den på och av med Power On/Off. (Ingen pumpaktivitet eller ngt.)
Eftersom det inte går att göra ngt som helst med maskinen så är det lite svårt att finna och/eller eliminera ev orsaker. (Vid fel på tömningssensor resp vattenintag är det andra felkoder, och inget som får maskinen att gå i baklås, så det utesluter jag.)
(Med tanke på DMs ålder så är väl vissa åtgärder/reparationer inte lönsamma, även om maskinen är mkt sparsamt använd. Samtidigt har den inte indikerat några problem, och det känns väldigt onödigt slit- och släng att dumpa den och köpa en ny.)
När uppstod felet? Stod det bara 08 när du öppnade den eller har den gått med disk i och sedan slutet funka?Oldboy skrev:
Hej alla insatta på diskmaskinsfel
Den har stått avstängd sedan senaste disken. Sedan när vi fyllt upp den några dagar senare så slår vi på den (Power ON-knappen) då står det 08 i displayen, i övrigt händer ingenting. Det går inte att välja diskprogram, och att trycka på start, (eller ngn annan knapp), reagerar den inte på. Det enda man kan göra är alltså att trycka på Power on/off-knappen.Scsi skrev:
Aha, är det den "pinnen" som sticker in i vattenbrunnen på hö sida?
Den vet jag att vi hade ngt problem med tidigare, (flera år sedan). Allt som krävdes var rengöring, då kalk och diskgugg hade bildat ngn beläggning på den.
Jag har varit på och försökt rengöra den med fingrarna. Ingen skillnad i diskmaskinsstatus dock, men kanske har det inte blivit riktigt rent där det behövs iom att jag inte vet exakt var sensorn sitter, dvs var på "pinnen" det är mest kritiskt att få det rent. Kan ju försöka en ggn till, med tops för att komma åt ordentligt?
Vad är det OWI´n reagerar på (=fel), och hur ska det vara för att den ska säga ok till systemet?
Den vet jag att vi hade ngt problem med tidigare, (flera år sedan). Allt som krävdes var rengöring, då kalk och diskgugg hade bildat ngn beläggning på den.
Jag har varit på och försökt rengöra den med fingrarna. Ingen skillnad i diskmaskinsstatus dock, men kanske har det inte blivit riktigt rent där det behövs iom att jag inte vet exakt var sensorn sitter, dvs var på "pinnen" det är mest kritiskt att få det rent. Kan ju försöka en ggn till, med tops för att komma åt ordentligt?
Vad är det OWI´n reagerar på (=fel), och hur ska det vara för att den ska säga ok till systemet?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Ibland kan man nollställa ich få bort fel genom att hålla startknappen intryckt några sekunder. Snnars skulle jag chansa på att vattenindikatorn indikerar vattenfull maskin.Oldboy skrev:
Den har stått avstängd sedan senaste disken. Sedan när vi fyllt upp den några dagar senare så slår vi på den (Power ON-knappen) då står det 08 i displayen, i övrigt händer ingenting. Det går inte att välja diskprogram, och att trycka på start, (eller ngn annan knapp), reagerar den inte på. Det enda man kan göra är alltså att trycka på Power on/off-knappen.
Nu har jag fixat felet. 
Höll in startknappen ett gäng sekunder, och vips hickade maskinen till och nollställde sig.
Trodde jag hade gjort den manövern tidigare, men antagligen inte...
Det blir dumstruten på och gå och ställa sig i hörnet och skämmas.
Höll in startknappen ett gäng sekunder, och vips hickade maskinen till och nollställde sig.
Trodde jag hade gjort den manövern tidigare, men antagligen inte...
Det blir dumstruten på och gå och ställa sig i hörnet och skämmas.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Ja, jag skrev ju det.≠8
Japp, och den manövern kände jag till. Har behövt göra den vid tidigare tillfällen. Därför trodde jag att det var det första jag prövat, men att det inte hjälpt. Nu är jag tveksam om jag faktiskt gjorde det direkt. Hjälpte det nu så borde det ha hjälpt då.
Nå, jag skyller på åldern. Är uppenbarligen inte tillräckligt gammal och erfaren än...
Nå, jag skyller på åldern. Är uppenbarligen inte tillräckligt gammal och erfaren än...
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Srry gammal tråd!Oldboy skrev:
Denna åtgärd bör alla lära sig, dvs omstart. Funkar många gånger, alt överfyllnadsskyddet som kan krångla. Sist, bryt säkringen, vänta ett par minuter och börja om!