T
Har precis satt upp ströläkt och bärläkt.
Tyvärr måste jag ha haft lite otur när jag tänkte och räknade på bärläktsavståndet :oops:
Den översta takpannan slutar 2 cm innan sista bärläkten :confused:.

Hur anser ni att man bör åtgärda detta på bästa sätt?
Funderar på att sätta en ny bärläkt så den matchar sista takpannan, men då blir ju avståndet till vindskivan lite för stort.

Träreglar monterade på tak med underlagsduk, avståndsfel nära övre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taktäckning under arbete med synlig strö- och bärläkt samt takpannor som inte når ändläkten.
Skapa konto
Tak med ströläkt och bärläkt där sista takpannan inte når bärläkten, med skogsbakgrund.
Skapa konto

Skulle inte det funka att flytta läkten och köra med en något djupare vindskiveplåt?
Borde inte störa, mer än känslan.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
T
Vindskiveplåten jag har nu är 11 cm bred. Skulle tippa på att det är ca 7 cm till vindskivan. Kanske blir för lite överlappning? :thinking:

T Ejmelie skrev:
Vindskiveplåten jag har nu är 11 cm bred. Skulle tippa på att det är ca 7 cm till vindskivan. Kanske blir för lite överlappning? :thinking:
Men om du går upp mot en 150mm plåt borde det inte bli ok täckning då?
Syns taket från övervåning eller liknande?

T
Nej taket syns inte alls.

• Gilla
Johan Svensson6068
  • Laddar…
Är tanken att du ska ha något mer än bara plåt för att täta öppningen

T
Jag vet inte. Behövs det? :thinking:

Om du kontaktar ett plåtslageri bockar de lätt till vindskiveplåtar som täcker, du kan säkert få hjälp med montaget oxå om du oroar dej att inte få det tillräckligt tätt på egen hand

T
Måste det vara någon specialbockning? Räcker det inte med en längre plåt bara som föreslogs tidigare?

Någon som vet om det finns något rekommenderad mått för hur långt över takpannorna plåten ska gå?

B
Stefan N Stefan N skrev:
Är det kanske läge att sätta lite wakaflex som komplement under plåten? [länk]
Tror också man behöver täta (och stoppa fåglar) mellan plåt och takpanna, men din föreslagna produkt under en takplåt blir nog onödigt dyr. Den är ju till för genomföringar.
Dessutom heltät, vilket gör att det inte blir nån ventilation mellan plåt och panna.

Denna borde räcka för att täta mot fågel plus "horisontellt regn och snöyr":
https://www.byggmax.se/nock-och-val...DyDxVtc7uNpcOUMJwtdOHMaAtB2EALw_wcB#913=14296

Och är ventilerad, vilket hjälper taket att torka ur, om det skulle komma in fukt nånstans.

Funderar även på om avstånd mellan övrig läkt är rätt, tycker det ser ut att vara lite överlapp mellan takpannorna. Enligt benders ska det vara max 34cm, men det kan bero på tillverkarens anvisningar. Vad är avståndet mellan bärläkten?

Jag hade nog satt en sådan vindskiveplåt:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by.../vattbradebeslag-lindab-vabr-2000-mm/p-197970

14cm bred. Blir mer överlapp än din med 11cm. Tror inte du behöver gå till plåtslagare, så special är ju inte detta.

Svårt att säga exakt behov av överlapp, men ju plattare tak desto större behov av överlapp. Och din taklutning ser låg ut.

Såg på bild 2 att du har en del skarvar. Med tanke på att taket är relativt platt hade jag nog lagt en ströläkt extra för att stötta. Det går säkert utan detta, men om 20år kanske skarven har ruttnat lite och knäcker bärläkten vid stor snölast, om du har otur. Inte många kronor eller minuter för att förhindra denna risk nu genom att lagga en extra ströläkt.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
En sån ser ut som ett bra alternativ (y)

Bärläkten ligger med 33,5 cm mellanrum. Jag har Benders Palema som har ett rekommenderat avstånd på 31-34 cm.

Jag har två skarvar per rad i bärläkten. Så det är nog ett bra förslag att förstärka med en extra läkt vid skarvarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.