Nä jag förstår att det absolut kan vara markfukt och det tar inte försäkringsbolaget heller. Men hellre det än att badrummet är skadat :o

Bifogar lite bilder:

Skadan: Märkte att tapeten var lös och sedan att murbruket mellan stenarna var poröst
skadan.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild skada:
Närbild skada.jpeg
Skapa konto

Större bild uppifrån duschen

överblick brunn.jpeg
Skapa konto

Här är den andra brunnen. Badkarsbrunnen. Den ligger nog ca 1 m från väggen med skadan. Ursäkta den skitiga brunnen. Glömde städa ;)
Närbild brunn 2.jpeg
Skapa konto

Skulle tro att du har haft stopp i brunnen under badkaret, utrymmet fyllts lite med vatten som sedan skadat väggen?

Inte vad jag märkt. Det är öppet under den kanten som är i nederkant på det fyrkantiga hålet. Så då borde det runnit ut där och blivit synligt tycker jag

Fast det ser väldigt grisigt ut, nästan tilltäppt. Du har väl ett lock på detta oxå? Röret från badkaret går ju inte heller ner i golvbrunnen utan ligger mer på kanten.

Hej
Läs lite om omvänd fuktvandring när man har oisolerad platta.
Om jag fattade det rätt så är det isolerat korrekt i badrummet medans det i andra rum fortfarande är oisolerat men med ingjuten golvvärme.
Det som händer när man stänger av golvvärmen med en oisolerad platta är att det bildas en värmekudde under huset.
När golven svalnar fortare än marken kommer det att sugas upp fukt kapillärt i plattan och väggarna.
Det kan funka utan skador så länge det är öppna ytskikt.
Läs mer här:http://www.fuktcentrum.lth.se/?id=22310
Jag håller nog med skaran här om att golvbrunnen inte är boven utan snarare markfukten som orsakat skadan.
Fredrik

Ska röret från badkaret tryckas ner i hålet tror ni? Badar ju bara typ var tredje dag, men detta ihop med att jag stängde av golven under värmeböljan i juli så kanske det börjat vandra?

Misstänker oavsett att min smarta manöver att stänga av golven i Juli kan ha ställt till detta. Oavsett badkarsvatten eller markfukt :(
Hoppas ändå att det är markfukt som är förklaringen. Borde torka ur snabbare/lättare då när jag nu kör golven på max...

Kommer iaf börja med att ta bort tapeten på väggen och måla med en färg som släpper ut fukt istället. Sen får jag väl hålla tummarna...

C
Är det belysning där som är infälld i väggen? Sitter något motsvarande på den skadade väggen? Känns nästan mer sannolikt att vattnet skulle tränga igenom på något sådant ställe, om det nu kommer från badrummet överhuvudtaget. Det ser ju inte ut att vara någon allvarligare genomträngning - inga synliga spår av fukt.

Lite fukt i en betongkonstruktion är inget farligt.
Det farliga är när man har organiska material direkt mot den fuktiga betongen och dessutom stänger in fukten.
I en äldre källare kommer det alltid att finnas fukt oavsett vad man gör.
Sulan står inte på någon isolering och där har du en fuktkälla.
Plattan är oisolerad där har du nästa källa osv osv.
Fredrik

cpalm: Ja det är två st ledlampor som sitter där. Den väggen har inga skador. Finns inget liknande på skadade väggen. Där sitter inbyggnaden av badkaret. Men golv och vägg gjordes klart innan detta byggdes till

Fredrik Å: Jo förhoppningsvis är det ingen större fara om det bara är markfukt. Har ju funkat ett antal år tidigare utan problem. Med varma golv...

Men borde inte hela väggen bli fuktskadad om det är markfukt? Är bara ca 1 meter. Eller det kanske kan variera beroende på marken? Huset står på ett berg som är ursprängt. Men exakt vad som är under vet jag inte. Man kanske har lagt dit jordmassor eller nåt liknande

Oftast är det just längst ner som det blir skador.
Så fort ytskiktet går söder pyser fukten ut och då blir det inte skador högre upp.
Typexemplet är när man målat med dessa förb plastfärger.
Färgen börjar bubbla och spricker upp längst ner först. När ytan som färgen släppt från blir stor nog för fukten att ventileras bort upphör färgsläppet .
Fredrik

Fixera slangen från badkaret. Det ska mynna ut precis ovan vattenspegeln i brunnen. Troligtvis svämmar det över nu när du tömmer karet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.