Hej! Har för 3 månader sedan köpt en lägenhet, badrummet har sett bra ut ända tills nu då jag häromdagen kontrollerade mina vägguttag och såg att jord saknades till det i badrummet, kabeln var inte skarvad då personen som installerat det förmodligen inte orkade sista kabeln eller helt enkelt ej hade kunskapen. Fixade detta, men började se fler saker som bekymrar mig, skulle gärna vilja höra om detta är okej installationer eller om jag bör kontakta min förening, som jag förstår det är kabellösningen inte okej, men osäker kring rören!

Uppskattar all hjälp, tack!

• En ofullständig elinstallation bakom en toalett med synliga kablar och utan jordanslutning i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag utan jordanslutning i badrum med synliga kablar och mögel.
    Skapa konto
  • Närbild på röranordningar med synlig skada och möjlig felinstallation i ett badrum.
    Skapa konto
  • Otydlig och suddig bild på potentiell elinstallation i ett badrum där detaljer inte kan urskiljas.
    Skapa konto
  • Närbild på ett badrumsgolv där rör och kablar syns framträdande under ett vägguttag.
    Skapa konto
  • Närbild på ett vägguttag utan jordanslutning, synlig rörinstallation och slarvigt målararbete.
    Skapa konto
  • Elektrisk kabel utan jordförbindelse sticker fram ur otätad öppning i väggen ovanför toaletten.
    Skapa konto
Svårt att se vad som är på bilderna, men spontant ser kabeldragningen ut som något hemmafix som du borde få någon fackman att åtgärda.
Jord och jordfelsbrytare är krav för eluttag i badrum.

Ber om ursäkt om dem är lite svåra att tyda, elen är dragen 15cm ner till ett badrumsskåp, elen har nu efter åtgärd jord åtminstone, rören är genomföringen från vägg vidare mot wc och dusch

Kabelkanalen ser ut att vara slut, är delvis öppen, kablarna ser också ut att slingra runt och utanför kanalen. Här finns utrymme för förbättringar.

Ang. VVS-delen, har jag inte så mycket att tillföra, för en lekman ser det relativt normalt ut.

Den öppna kabelkanalen är väl iofs bara att trycka till så den stängs. Men det ser ut att gå lösa trådar i den, men svårt att se.

Det är i så fall inte godkänt, i en sådan kanal skall det gå kabel.

Rörinstallationerna ser väl lite märkliga ut, men inget uppenbart fel som jag ser.

Finns det jordfelsbrytare? Annars kan du inte ha någort uttag i badrummet.

Jordfelsbrytare finns, endast förra ägaren som slarvat med att koppla rätt! Tanken är att sätta nytt badrumsskåp som sitter över kabelutången? rörinstallationerna blev jag fundersam över pga silikonen som har spricka i sig, kan inte tyda något annat fel direkt, antar att om tätskiktet bakom kaklet är rätt så gör inte den silikonen någon större skillnad mer än utseende, har jag rätt då?

E etompau skrev:
Svårt att se vad som är på bilderna, men spontant ser kabeldragningen ut som något hemmafix som du borde få någon fackman att åtgärda.
Jord och jordfelsbrytare är krav för eluttag i badrum.
Tog bild så man ser helheten lite bättre!

• Översiktsbild på anslutning av rör och ventiler bakom en toalett i ett badrum.
    Skapa konto
  • Väggmonterad lampa ovanför arbetsbänk med synlig elkabel och vägguttag.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.