P
Vi skrivit avtal om ett kataloghus med en av de större husleverantören där det i leveransen ingår "Erforderliga ritningar och handlingar för ansökan om Bygglov."

Vi har fått bekräftat via mail från säljaren att byggnadsarean för huset är av en viss storlek då detta inte framgår av handlingarna vi har fått.

Vi har har sökt och fått beviljat bygglov, tekniskt samråd om två veckor.

Vi har sökt bygglov för carport/förråd och fick avslag pga att enl. detaljplanen så var total byggarea för tomten för stor. Konstigt tyckte vi, vi hade räknat på det och hade tom 18kvm till godo. Efter prat med kommunen så visade det sig att husets byggnadsarea var 30 kvm större än angivet i det beviljade bygglovet. Detta pga att takutsprånget är 60 cm och måste därmed räknas med i byggnadsarean. Alltså var husleverantörens areaberäkning felaktig. Det har lett till:

Förrådet blir mindre
Carporten blir minimalistisk (3x5.2 meter)
En framtida byggnad på 18 kvm är inte längre möjlig då all tillåten byggarea går till carport/förråd.

Kan vi begära något skadestånd för detta, då det begränsar möjligheterna för att bygga på tomten? Eller är det helt och hållet vårt fel som inte granskade husritningarna innan och upptäckte att takutsprånget i ritningen var 1mm längre än tillåtet?

Hemmakatten
Går det inte att minska takutsprånget till max 50cm?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
P
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Går det inte att minska takutsprånget till max 50cm?
Vi har redan skrivit på om slutlig beställning, skrivit på entreprenadsavtal (byggstart dec/jan) och om två veckor är det tekniskt samråd. Att så här sent i processen göra förändring i konstruktionen är nog inte möjligt. Vi har dock inte diskuterat något om det här med husleverantören.

Finns det någon som helst måttsatt ritning som visar att takutsprånget är 60cm? alltså någon ritning där man med lite räknande kan komma fram till detta? Eller handlar det bara om att mäta millimetrat på ritningen?

Det jag funderar på är om det kan vara ett missförstånd. För gränsen på 50cm utsprång är så känd och vanlig, att det känns lite märkligt om det avsiktligt skall vara 60cm.

Hemmakatten
Jag skulle ändå ta upp detta med hustillverkaren. Borde vara möjligt att minska takutsprånget om det är ett vanligt sadeltakutsprång. I värsta fall får ni kanske betala extra för ändringen. Men det är det väl värt om ni kan få till det med garage mm.

Att få ett skadestånd gör väl inte er glada, det är ju kvm-ytan ni vill ha. Ett skadeståndskrav är osäkert, kan ta evinnerligen tid om ni måste gå till tingsrätten, kostar mycket och utgången är oviss.

P
H hempularen skrev:
Finns det någon som helst måttsatt ritning som visar att takutsprånget är 60cm? alltså någon ritning där man med lite räknande kan komma fram till detta? Eller handlar det bara om att mäta millimetrat på ritningen?

Det jag funderar på är om det kan vara ett missförstånd. För gränsen på 50cm utsprång är så känd och vanlig, att det känns lite märkligt om det avsiktligt skall vara 60cm.
1. Ritningarna till bygglovet har inte måttsatt takutsprånget. Det är inte ens streckat runt fasaden i planritningen som jag har sett i vissa bygglovshandlingar. Man får mäta med linjal antingen i fasad eller sektionsritning. Nyligen fick vi konstruktionsritningen inför samrådet och där är måttet utskrivet.

2. Det här är ett kataloghus som har funnits på marknaden i många år och är ett av deras mest sålda hus. Måtten finns som sagt i konstruktionsritningen och säljaren har jobbat för hustillverkaren i minst 10 år så ingen nybörjare. Så missförstånd är inte troligt.

P
Jag skulle ändå ta upp detta med hustillverkaren. Borde vara möjligt att minska takutsprånget om det är ett vanligt sadeltakutsprång. I värsta fall får ni kanske betala extra för ändringen. Men det är det väl värt om ni kan få till det med garage mm.

Att få ett skadestånd gör väl inte er glada, det är ju kvm-ytan ni vill ha. Ett skadeståndskrav är osäkert, kan ta evinnerligen tid om ni måste gå till tingsrätten, kostar mycket och utgången är oviss.
Jo det är ett enkelt sadeltak på ett rektangulärt enplanshus. Men det finns en sektion av fasaden som sticker ut 450mm och där är takutsprånget endast 150mm på den sektionen. Minskar man med 100 mm så blir det endast 50mm kvar till takutsprånget där, troligtvis för lite.

Skadestånd har jag ingen glädje av men jag kan nog räkna med att fastigheten blir mindre värd för att spekulanter inte har möjlighet att bygga något och att det vi tänker bygga i form av förråd/carport är minimalistiskt.

Att gå från 58kvm överbliven byggarea till att mer än halverad, 28 kvm är inte kul.

Hemmakatten
Ge inte upp så enkelt. Det kanske går att ta bort eller minska fasadutskjutningen

Vilken kommun är detta, går det verkligen inte att diskutera dessa extra 10 cm (på delar av huset) och få det till en mindre avvikelse?

Är det exakt 50 cm som gäller för att det ska räknas in i byggarean? Jag försökte googla på det och på vissa ställen verkar det lite flyktigt... För att veta exakt måste man ladda ner en standard för 1500:-. :cry:

P
Ge inte upp så enkelt. Det kanske går att ta bort eller minska fasadutskjutningen
Alla ritningar och handlingar för bygget är på plats. Gör vi ändringar i fasad nu så måste väldigt många handlingar revideras allt ifrån grundläggningsritning, VA, golvvärme, etc. Avtal måste revideras mot husleverantör, entreprenad, försäkringspapper ska justeras, ändring av bygglov. Det lär bli både dyrt och kosta tid. Och tar det längre tid så kommer prisjustering enl. MT74 att kicka in och det blir ytterligare dyrare.

Allt detta för att husleverantören inte kan hålla reda på hur man räknar ut byggnadsarea.

P
K Kyleman skrev:
Vilken kommun är detta, går det verkligen inte att diskutera dessa extra 10 cm (på delar av huset) och få det till en mindre avvikelse?
Jag har pratat med kommunens granskningsingenjör som har ansvaret för bygglovet och det gick inget vidare.

Lite märkligt att vi får bygglov på huset men de nämner inte att angiven byggnadsarea är fel.

Herregud, det här får du inte bara låta gå.
Alla dessa alternativ finns att tillgå.
1) be hustillverkaren dra in takfoten 10 cm, eller iaf skicka andra takstolar och använd dem du har till ett annat bygge
2) ansök om en mindre avvikelse från detaljplanen
3) prata med en annan handläggare eller dennes chef
4) såga av takfoten 10 cm

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, stå på dig. Det där går inte för sig. Är du ens säker på de där 60 cm? Det kanske bara är ett missförstånd någonstans. Som sagt så lär ju huskonstruktören vetat om 50 cm. Sen kanske någon har tolkat något fel på vägen.

P
K katten1234 skrev:
Herregud, det här får du inte bara låta gå.
Alla dessa alternativ finns att tillgå.
1) be hustillverkaren dra in takfoten 10 cm, eller iaf skicka andra takstolar och använd dem du har till ett annat bygge
2) ansök om en mindre avvikelse från detaljplanen
3) prata med en annan handläggare eller dennes chef
4) såga av takfoten 10 cm
Saken är att vår granne bredvid har fått bygglov för ett hus, carport/förråd som liknar det vi vill ha.
Deras hus är 2kvm mindre (om man bortser från takutsprång)
Deras carport/förråd är 62 kvm vi ansökte om 40 kvm som nu måste ner till 28kvm

Jag ska se om jag kan hitta någon chef som jag kan resonera med. De två som jag har pratat med verkar inte gå med på ändringar. En av dem är stadsarkitekt och ansvarar för detaljplanens utformning för området.

Ansökning om avvikelse från detaljplan var gör man det. Hos kommunen? I så fall hamnar det väl igen hos de personer som jag har pratat med eller är det en högre instans som länsstyrelsen som tar hand om sådant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.