Hej, jag har problem med trycket i radiatorkretsen.

Jag försökte lufta ett kallt element i källaren i veckan (funkade dock inte, fick bara ut vatten och elementet är fortfarande kalt) men detta ledde ju såklart till att trycket i systemet minskade, såg i går kväll att det vara nere på 0,3 Jag fyllda på till 1,0 men såg i morse att trycket var det nere på 0,3 igen. Jag fyllde då på till ca 0,7 men ser att det nu ökat till 1,2 vilket känns högt.

Nu är jag oroad att det fortsätter öka och undrar hur jag gör då?

Mycket tacksam om det finns någon som kan hjälpa!
mvh Louise

Om trycket ändras sig åt båda hållen så min första gissning att expansionskärlet har för lite luft i sig. Expansionskärlet har som uppgift att ta upp volymförändring på vattnet när det har olika temperatur, brukar se ut som en röd fotboll. Sök på förtryck expansionskärl för ta reda på hur man fyller på luft.

Tack för svar! Får kolla upp hur man fyller på vatten...

Men om trycket ökar ännu mer, till över 1,5, kan man tömma genom att lufta igen?

Men så klart att jag får kolla upp hur man fyller på luft...:)

Bob_the_builder
Du har en säkerhetsventil som öppnar automatiskt vid övertryck. Vill du sänka trycket är det lättast att öppna den manuellt (den är i normalfallet kopplad till ett skvallerrör som mynnar ut på golvet.

Jaha, det är så det funkar. Så då behöver jag alltså inte oroa mig att det blir för högt tryck - det fixar sig med skvallerröret. Tack!

Men att fylla på luft för att stabilisera trycket kanske man ska be om hjälp att fixa?

Krilleman
Vad har du för uppvärmning?

Lägg upp lite bilder på det hela (panna eller värmeväxlare - expensionskärl - rördragning - osv.) så får du mer konkreta tips om hur du själv fyller på luft. Inga större problem om du klassar dig själv som normalhändig!

Bob_the_builder
Du behöver en kompressor med manometer. Har du det klarar du det själv!

Jag har flis/el (ombyggd oljepanna), men kör på el nu pga priset.
Skickar med några bilder på hur det ser ut

IMG_2437.JPG
IMG_2436.JPG
IMG_2438.JPG

Borde ha nån kompressor men manomenter....

• IMG_2435.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I botten på det röda kärlet finns troligen ett täcklock som går att ta bort, under det sitter en luftventil liknande de som sitter på bildäck. om du tar bort den lilla hatten på den ser du en liten nål i mitten, om du trycker in den och det kommer vatten så är expansionskärlet trasigt och måste bytas, att få rätt förtryck är knepigt, men börja med att fylla luft och se om värmesystemet uppför sig bättre.

Tryckte på den lilla nålen och det pyste ut lite luft och några droppar vatten kom ut. Trycket är nu 1.0 - håller tummarna att det stabiliserar sig men inser att jag kanske behöver byta exp.kärl.

Tusen tack för alla snabba svar och proffsig hjälp!

Vattendropparna som kom ur luftnippeln på tryckkärlet kan möjligen vara kondens – om det bara var lite... Kolla lite till innan du köper nytt.

Om pump: Jag har klarat mig rätt bra med en, tror det är biltema fotpump, tänkt för bildäck. Den har en inbyggd manometer. Det måste ju inte vara kompressor, även om det är smidigt – visst.

Bob_the_builder
Den röda hatten på röret ovanför expansionskärlet sitter på säkerhetsventilen f ö. Om du vrider den lite försiktigt så kommer du släppa ut vatten.

Jaha, jag fattar :) Då avvaktar jag lite ..

Ja, en fotpump till bildäcken har jag - tack för tips!

Okej, så den röda hatten är säkerhetsventilen - toppen!

Tack :)

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Krilleman
Systemet ska vara trycklöst när du kontrollerar lufttrycket i exp.kärlet. Detta uppnås med att du stänger av cirkulationspumpen och sen öppnar säkerhetsventilen tills det inte kommer något vatten ur den.

Beträffande vatten i bilventilen under exp.kärlet så kan det vara några droppar där, men det får absolut inte vara mer. Då måste du byta kärlet.

Utförligare info om förtryck i expansionskärl:
https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Förtrycket kan du enkelt kontrollera med den billigaste mätaren från Biltema. 64,90:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ng/Hjul-och-Dack/Lufttrycksmatare-2000016409/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.