Hoppas detta är rätt forum. Köpte nyligen en Makita DTM 51 multimaskin av en av de stora verktygsbutikerna på nätet.

Vad jag kan se är ”chucken” snett monterad vilket gör att hur jag än vänder och vrider bladet kan jag inte få det att sitta rakt och peka rakt fram.

Supporten på butiken svarar att det inte är fel på maskinen och att de frågat nån chef på Makita.

Ni som har en DTM 51 stämmer detta?

Makita DTM 51 multimaskin med ett eventuellt snett monterat blad på ett trägolv bredvid en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Novisfixaren skrev:
Hoppas detta är rätt forum. Köpte nyligen en Makita DTM 51 multimaskin av en av de stora verktygsbutikerna på nätet.

Vad jag kan se är ”chucken” snett monterad vilket gör att hur jag än vänder och vrider bladet kan jag inte få det att sitta rakt och peka rakt fram.

Supporten på butiken svarar att det inte är fel på maskinen och att de frågat nån chef på Makita.

Ni som har en DTM 51 stämmer detta?

[bild]
Så har jag aldrig sett att det varit på en multicutter förut.
Jag hade bara reklamerat den och sagt att man aldrig kan få bladet "rakt in" om man ska såga i trånga utrymmen. Den får dem bara ta tillbaka..tycker jag
 
A
Man ska väl kunna sätta bladet i vilken vinkel som helst? Om du tar bort sprinten, kan du då inte lyfta upp bladet från piggarna och sedan sätta ner det åt valfritt håll?
 
A Alfons3301 skrev:
Man ska väl kunna sätta bladet i vilken vinkel som helst? Om du tar bort sprinten, kan du då inte lyfta upp bladet från piggarna och sedan sätta ner det åt valfritt håll?
jo men omöjligt sätta det rakt fram då hela infästningen inte verkar annat än felvriden….
 
A
 
Bildgooglar man så finns det bilder där bladet sitter rakt, som det ska vara. Har du provat något annat blad?
 
dof dof skrev:
Bildgooglar man så finns det bilder där bladet sitter rakt, som det ska vara. Har du provat något annat blad?
yes blir snett oavsett blad …
 
N Novisfixaren skrev:
yes blir snett oavsett blad …
Då skulle jag reklamera den.
 
Är det verkligen ett problem ens?
Jag kan inte minnas att jag nånsin har satt i ett blad och siktat på att få det rakt ut...

Edit: det ska ju också röra sig? Det kanske är i vändläget på slaget?
 
Redigerat:
Är det inte bara ta tag i bladet och dra det så att det pekar rakt fram. Alltså tvinga maskinen i sifled
 
Bra att det kom upp en tråd. Reagerade på det när maskinen kom för någon vecka sedan och testade men hade glömt av. Bild tillsammans med den gamla trotjänaren.
Den gamla är spikrak i "neutralt läge" även om bilden ljuger. Vill nog absolut att den ska vara det även på DTM51an. Nu är den antingen höger eller vänster.
Två olika multiverktyg från Makita, ett med spikrakt blad och ett snett, jämförelse av lägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Bra att det kom upp en tråd. Reagerade på det när maskinen kom för någon vecka sedan och testade men hade glömt av. Bild tillsammans med den gamla trotjänaren.
Den gamla är spikrak i "neutralt läge" även om bilden ljuger. Vill nog absolut att den ska vara det även på DTM51an. Nu är den antingen höger eller vänster.
[bild]
för det kan väl knappast vara meningen det ska vara så? …
 
Düsseldorff
Låter märkligt. Nu kör jag inte Makita utan Fein men det är ju givet att ett av "hacken" i starlocken ska peka rakt fram.

Edit: stavfel
 
Redigerat:
A
N Novisfixaren skrev:
jo men omöjligt sätta det rakt fram då hela infästningen inte verkar annat än felvriden….
ok nu förstår jag hur du menar. Jag har en där en pigg är rakt upp så jag skulle också reklamera.
Närbild på en kullagerartad komponent med en uppstickande pigg mitt i, som kan tyda på ett fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alfons3301 skrev:
ok nu förstår jag hur du menar. Jag har en där en pigg är rakt upp så jag skulle också reklamera.
[bild]
ok så du har en dtm 51 där du kan rikta bladet spikrakt alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.