I fredags fick vi vårt kök från IKEA och idag insåg vi att den ena bänkskivan var fel. Vi lämnade in en ritning och därför kollade vi inte ordentligt när killen på kök hade ritat om den i datorn....vi trodde ju inte att han kunde misslyckas....men han hade blandat ihop två mått. Vi skrev ju under så vi får säkert ingen ny.....:(
Någon annan som lyckats tjata till sig en ny?

Dessutom insåg vi idag att nu börjar Köksveckor på IKEA.....vi beställde några veckor för tidigt....annars hade vi fått 2000:- tillbaka att kunna handla annat kul för! Typiskt! :(

Min egen personliga erfarenhet är att IKEA brukar vara väldigt tillmötesgående om det har blivit några fel, är det så att deras säljare blandat ihop måtten så är det nog ingen omöjlighet att de kan byta ut den utan kostnad för er.
Det andra med "köksveckor" är nog svårare, tyvärr :-/

MVH/Christina.

Nehedå.....vi hade minsann skrivit på ritningen och därmed fick vi beställa en ny skiva för 1400:- och dessutom vänta på den i 3 veckor...vi som ska montera vårt kök om en vecka! Fy fan vad surt......
Jag skulle vilja tala med den där människan som ritade av vår ritning och slå nåt hårt i huvudet på honom....klantskalle!

Dessutom var ett par lampor slut som vi skulle köpa när vi ändå var där....jävla IKEA säger jag bara! Det är alltid slut på det vi ska ha! :(

Precis så sa han på ikea åt oss, när jag kom med exakt samma problem Singel. Jag lyssna på alla goda råd om ikea från detta forum. Jag kan inte säga att jag är nöjd. Så här i efterhand kan jag bara säja fy @!=X¤n.

Ändå ska du veta att jag är en positiv och glad tjej normaltk, som tål mycket.

Slutsatsen är för mej bättre att låta bli ikea kök.

Tyvärr är det samma kör på de flesta andra köksfirmor - man godkänner en slutritning men oftast har man då kollat så måna gånger mer och i fler led plus att köksfirman varit hemma hos en å mätt så där är det fler 'mellanled' s a s.

Hmmm........., ett visst, liiitet mått av självkritik vore kanske inte helt fel innan man dömer ut hela IKEA ;)

Tycker ändå, av egen erfarenhet, att de brukar vara mycket bra att ha att göra med om det är fel eller skador på det man beställt, men om man nu själv beställt fel (vilket väl i praktiken är vad ni gjort, iom att ni skrev under beställningsritningen :-/ om jag fattat detta rätt) så kanske man inte enbart kan skylla på IKEA, eller............??
Men visst förstår jag att det är retfullt när sådant här inträffar.

Chimoda skrev:

Slutsatsen är för mej bättre att låta bli ikea kök.
Javisst.... beställer du istället tex. Kvänum så ingår det i totalpriset ;) att det kommer en "mätgubbe" hem till ditt kök, både en och två gånger för att både mäta och kontrollmäta alla mått, den servicen får du sas. "på köpet" ;)

//Christina.

Jag menade inta att skylla på ikea, men tydligen är personalen här och där på ikea tyvärr riktiga fenor.

Jag har tagit mitt ansvar men íkea var inte så prisvärt som första anbliken verkade vara. Det tillkom så mycket saker som jag trodde ingick i ett kök. Kunde likväl ha köpt köket på http://www.hemluckan.se jag räkna ut vad det skulle kostat mig där. Tyvärr hitta jag den sidan försent, då jag redan köpt mitt kök på ikea. Nu i efterhand så här är jag åtminstånde inte nöjd, men jag tänker inte gräva ner mig för det.

Men jag skiljer mig tydligen från mängden i detta forum som rekomenderar ikea som att man skulle kunna tro att man prata med personalen direkt.

Jag dömer inte ut IKEA.....snarare systemet och möjligen personalen där. Jag tror inte att man hade kunnat lämna en tydligare ritning på bänkskivorna och ändå blev det fel! Om ansvaret BARA ligger på kunden borde de verkligen ha ett bättre system. De borde säga "ta hem beställningen, se över den i lugn och ro, skriv under och returnera den till oss" istället för att säga: "skriv under här" och där står man med 1000 saker att kolla medan nästa kund trampar en på hälarna bakom....klart man blir stressad! Varför inte skicka med originalritningen istället då för att nån klantskalle ska stå där och flippra in en ny i datorn som bara blir fel? Det är klart att man förutsätter att de kan rita av rätt...annars kan ju vem som helst jobba där....eller det kanske är så det är...? :D

Snigel skrev:
annars kan ju vem som helst jobba där....eller det kanske är så det är...? :D
Ja, troligtvis är det just så, precis som på de flesta andra butiker (och inte bara där förresten.... ;)) :D

MVH/Christina.

*EDIT Men visst du har helt rätt, det är ju otroligt stressigt på IKEA spec. köksavdelningen, så det är nog helt korrekt och väldigt viktigt att göra just som du säger, ta hem ritningen alt. gå ifrån en stund och noga kontrollera alla mått och uppgifter för de som jobbar där har det nog inte mindre stressigt än kunderna, inget försvar för fel, men ett försök till förklaring :-/

När vi tog offert ifårn Ikea så fick vi ritning med offert hemskickad - för översyn och påskrift i lugn och ro......de hade misstolkat det mesta kan jag ju avslöja ;-)

Snigel skrev:
Jag dömer inte ut IKEA.....snarare systemet och möjligen personalen där. Jag tror inte att man hade kunnat lämna en tydligare ritning på bänkskivorna och ändå blev det fel! Om ansvaret BARA ligger på kunden borde de verkligen ha ett bättre system. De borde säga "ta hem beställningen, se över den i lugn och ro, skriv under och returnera den till oss" istället för att säga: "skriv under här" och där står man med 1000 saker att kolla medan nästa kund trampar en på hälarna bakom....klart man blir stressad! Varför inte skicka med originalritningen istället då för att nån klantskalle ska stå där och flippra in en ny i datorn som bara blir fel? Det är klart att man förutsätter att de kan rita av rätt...annars kan ju vem som helst jobba där....eller det kanske är så det är...? :D

Vi skulle också få offerten hemskickad, men den kom aldrig. Därför åkte vi dit och tog det på plats. De sa att offerten skulle komma några dagar senare då, att den hade blivit försenad i posten, men den har fortfarande inte kommit....så man undrar ju om den verkligen blev skickad över huvudtaget.....

Dåligt tycker jag!

Vi (och vår köklev) hade missat en täcksida, vilket gjorde att bänkskivan skulle varit 1 cm längre. Vi skrev under, men det var inga problem att få en ny - UTAN kostnad.

Jag lider med dig. Det är onödiga pengar, och framförallt strultid!

Snigel skrev:
Vi skulle också få offerten hemskickad, men den kom aldrig. Därför åkte vi dit och tog det på plats.
Ahaaaa - men då hade jag inte gett mig alls för då hade Ni inte haft betänketiden Ni behövde och lugnet att gå igenom detta som 'alla' andra fått, speciellt om Ni aldrig fick något offert/ritning alls sen.
Vilken TUR att inte mer blev fel då....

Ja, troligtvis är det just så, precis som på de flesta andra butiker (och inte bara där förresten.... ;)) :D

MVH/Christina.
Vilket är värst Christina, att döma ut ikea´s personal eller att döma ut alla köksbutiker med personal på ett och samma bräde?

Den vi var i kontakt med på ikea var en nolla och det står jag för. Men är det så som du säger finns det bara nollor i köksbranchen är det så?  

Chimoda skrev:
Den vi var i kontakt med på ikea var en nolla och det står jag för. Men är det så som du säger finns det bara nollor i köksbranchen är det så?  
Det säger jag definitivt inte ;) och det är definitivt inte så ;)
Där har du helt missuppfattat mig alt. valt att läsa in helt andra saker än vad som var andemeningen, vilken de facto var den rakt motsatta  :).

Det jag däremot säger och menar är att säkerligen kan vem som helst (läs, i princip) jobba på IKEA likaväl som på Kvänum, COOP, Åhléns, osv. osv. och dessutom i de flesta andra yrken  :)
Alla dessa är ju bara vanliga människor som du och jag och vi har väl alla i ärlighetens namn, oavsett vilket yrke vi har, någon gång gjort tabbar spec. i stressade och pressade situationer utan att vara, som du säger, "en nolla" för det, vilket jag försökte illustrera med:
byggimpert skrev:
Men visst du har helt rätt, det är ju otroligt stressigt på IKEA spec. köksavdelningen, så det är nog helt korrekt och väldigt viktigt att göra just som du säger, ta hem ritningen alt. gå ifrån en stund och noga kontrollera alla mått och uppgifter för de som jobbar där har det nog inte mindre stressigt än kunderna, inget försvar för fel, men ett försök till förklaring
Så hur du kunde få ovanstående till att jag tycker att "alla i hela köksbranschen är nollor" övergår helt mitt förstånd, men jag kanske uttryckte mig otydligt, eller....
Hoppas att det blev lite tydligare den här gången ;)

MVH/Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.