Fel i information om husvärde

5k läst  22 svar

1. B
    Medlem Nivå 4
    Kollade merinfo och fick läsa att mitt relativt nya hus var värt 800 000 under inköpspriset. Gjorde en värdering på Booli och då var det plötsligt värt 1 miljon över inköpspriset. Sanningen ligger nog mitt emellan. Merinfo bygger sin gravt felaktiga uppgift på uppgifter från en sajt som heter bostadsuppgifter.se. Till saken hör också att mitt hus ligger i ett tämligen nybyggt område där det två försäljningar hitintills. Och skulle man bygga på priset från dessa så skulle mitt hus definitivt inte vara värt merinfos pris.
    Ponera att man nu vill sälja sitt hus och i vart fall ha inköpspriset och en potentiell kollar merinfo. Då luras han att tro att det begärs ett kraftigt överpris.
    Då bläddrar han nog vidare på hemnet eller booli.
    Slutsatsen är att dessa så kallade sajter med prisvärderingar är till stort förfång om man ska sälja.

2. D
    Medlem · Nivå 18
    Finns det någon som bryr sig om vad de skriver?

3. garvin
    Medlem Nivå 5
    Är väl aldrig värt mer än någon vill betala.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Jag har gjort värderingen på booli, och den är konstant ett par 100 kkr under vad mäklare värderat mitt hus till ... så det där är bara för att locka trafik till webbsidor, för att folk vill "göra allt med ett knapptryck på nätet" numer ..

5. B
    Medlem Nivå 4
    Risken finns.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Dom siterna gör ju bara väldigt grova uppskattningar baserade på tidigare affärer i ungefär samma område. Det funkar som fingervisning om man letar ett lämpligt område att köpa hus i, men som värdering av ett enskilt hus är det helt oanvändbart.

7. a.o.f
    Medlem Nivå 2
    Bostadsuppgifter.se / Merinfo registrerar inte alla försäljningar av fastigheter. Jag och mina grannar har bott i sina hus i över tjugo år förutom ett grannhus som sålt några gånger.
    Där har Bostadsuppgifter.se / Merinfo hittat en försäljning 2006 men missat de tre sista försäljningarna.
    Detta medför att värderingarna på Bostadsuppgifter.se / Merinfo ligger 25% under värdet gentemot mäklares värderingar.
    Deras värderingar drar ned värdet på hela område. Tyvärr går det inte att korrigera felaktiga uppgifter eftersom det är helt omöjligt att få kontakt med dem. Tråkigt!

• Laddar…
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Syftet med de webbsidorna är inte att alltid tillhandahålla korrekt information. Syftet är att tillhandahålla till synes intressant information så att dom kan sälja reklam.

9. S
    Medlem Nivå 5
    Jag tvivlar dessutom på att de sidorna skulle påverka priserna på fastigheter.

10. a.o.f
    Medlem Nivå 2
    Det finns nog de som tror på deras information under fliken Om oss: "Genom unik områdesinformation i kombination med komplett bostadsdata ger Bostadsuppgifter mer information om en bostad än någon annan sajt kan erbjuda." Bor man nära något hus som man är intresserad av så vet man förmodligen om huset blivit sålt de senaste åren men tittar man på ett okänt område finns det nog de som tror att det stämmer.

• Laddar…
  11. Q
    Medlem Nivå 2
    När ni köpte huset, utgick ni då från värderingen på Merinfo och har deras värdering i så fall fallit kraftigt sedan dess? Eller var det så att ni struntade i det och bestämde värdet genom att jämföra med andra objekt på marknaden och tyckte att det var värt det pris ni betalade?

Jag tror att de seriösa bostadsspekulanterna gör det senare, annars får de inte köpa eller betalar överpris.

12. a.o.f
    Medlem Nivå 2
    Nu kan jag bara svara för mig men Bostadsuppgifter.se / Merinfo fanns inte på den tiden jag köpte huset. Vad jag kan se på wayback machine så dök den första webbsidan för bostadsuppgifter.se upp först juni 2017.

13. S
    Medlem Nivå 5
    Tillräckligt många som tror på det för att påverka prisnivån? Det tvivlar jag på, vilket företag/sajt påstår inte att just de är bäst?

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att om du säljer ett hus i ett svårsålt område, med väldigt få spekulanter. Så kan den här typen av märkliga värderingar slå på spekulanters köpvillighet. Om det i praktiken inte finns mer än en köpare eller mindre på varje hus som bjuds ut, så blir det väldigt svårt att veta vilket pris som är rimligt.

Men om du säljer ett hus, där det kommer några spekulanter, så kommer dessa att kollektivt i praktiken sätta marknadspriset för objektet.

15. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi sålde vårt hus med gäststuga och sjötomt i ett område där det inte finns liknande dyra hus. Och bodtsdsinfo meb flera siter hade inte tillräcklig med info. Vårt hus såldes med flera miljoner mer än vad bostadsinfo angett gör området. Och nyligen såg jag att bostadsinfo angett ett högre värde ön vad vi sålde huset för. Så lita inte på dessa siter, de är bara ai-robotar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: