U Utsliten och utdömd skrev:
Tror du då de dubbelkollat att navdimensionen är rätt? om den är nån mm fel så skulle de säkert inte bry sig även om de visste om det.
Hjulet centreras av skruvarna, så det borde inte spela någon roll om navhålet är för stort i fälgen.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hjulet centreras av skruvarna, så det borde inte spela någon roll om navhålet är för stort i fälgen.
Nja. Det räcker inte för att hålla hjulet på plats. Kanske om du korsdrar det minutiöst. Men bultarna är inte avsedda för att hålla i hela bilen.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men bultarna är inte avsedda för att hålla i hela bilen.
Jo, det är dom. En adapterring i plast tillför inte mycket hållfasthet utan är bara till för att underlätta monteringen.
Det ska i alla fall inte bli vibrationer på grund av det om man inte kört in i en trottoarkant eller väjt för en älg.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Inte ens till halva priset, rekommendationen är ju 6år och sen kassera även om mönster är ok.
Den rekommendationen gäller väl 6 år från att däcket började användas?
Själv skulle jag aldrig betala för nya däck som är äldre än 12 månader.
Så här skriver t.ex Berners:
Oavsett hur mycket eller lite däcket har rullat på vägarna så är däckets livslängd slut efter ett visst antal år. Detta eftersom gummiblandningen i däckets slitbana hårdnar med tiden och förändrar däckets egenskaper.

Enligt internationell praxis är den rekommenderade livslängden för däck i bruk maximalt sex år. Den rekommenderade totala livslängden för däck är högst tio år från tillverkningsdatumet. I praktiken slits däck oftast ut mycket snabbare än den rekommenderade totala livslängden. Den totala livslängden bör bara nås om bilen körs väldigt lite.

Däckets maximala livslängd från att det tas i bruk är upp till sex år.
Däckets maximala livslängd från tillverkningsdatum är upp till tio år.

Ett oanvänt däck i butikshyllan behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Men som kund informeras man oftast om man köper ett nytt däck som tillverkats för mer än tre år sedan.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
U
Dr Benz Dr Benz skrev:
Fast du får ju inte kännbara vibrationer i en fart där styrningsradien påverkas av ET.

Det enda ET gör är bestämmer var i bredd ett hjul sitter. Sen är den anpassad efter bilen och hjulupphängningen så ändring kan göra att man blottar vibrationer från hjulen som tidigare inte märkt. Men en felaktig ET är ALDRIG orsaken till vibrationerna. ET kan inte skapa vibrationer.
Som jag sa i ett tidigare inlägg, ifall man får vibrationer av ändrat ET brukar det uppstå pga att däcken blivit ojämnt slitna. Och slitaget beror ju på ändrat ET, om man sen definierar rotorsaken olika mellan dessa två är ju inte helt lätt.
Speciellt för allmänheten att veta när de kör en bil som har vibrationer, att de får vibrationer av felslitna däck, byter till nya då till nya däck men, de kommer ju inte lösa problemet i långa loppet om de fortfarande har fel ET.

Nu vet vi ju inte alls hur vibrationerna upplevs, men förändrat ET kan leda till att bilen börjar spåra, som i motorvägsfart ibland upplevs som vibrationer (dock tror jag inte detta är fallet för TS då ET är förskjutet). Samma sak om hela massan av hjulet flyttas utåt (lägre ET) så ökar ju även de gyroskopiska effekterna av roterande massa och obalansen blir mer kritiskt. Toleranserna för obalans blir snävare med minskar ET. Sen det jag nämnde innan också om ökade styrktafter från väg (ökad skrubbradie) ger mer energi in i systemet som kan sätta egenmoder i resonans. Vilken fart det sker i vet vi inte, det är inte beskrivet av TS, men med för hög caster i kombination med större skrubbradie ökar ju krafterna där däcken vill jobba emot varandras Toe och det kan också uppfattas som vibrationer.

U
useless useless skrev:
Nej det är helt fel, centrum på navet centrerar fälgen sen hålls det på plats av friktionen mellan fälg och nav när du dragit åt skruven.

Alltså, Navet och centrumhålet är det primära sättet att centrera hjulet. Centrumringar används om fälgen har större centrumhål än navet. Hjulbultar/muttrar hjälper till att hålla hjulet i rätt position, men ska inte användas som enda centreringsmetod.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
U
Fairlane Fairlane skrev:
Den rekommendationen gäller väl 6 år från att däcket började användas?

Så här skriver t.ex Berners:
Oavsett hur mycket eller lite däcket har rullat på vägarna så är däckets livslängd slut efter ett visst antal år. Detta eftersom gummiblandningen i däckets slitbana hårdnar med tiden och förändrar däckets egenskaper.

Enligt internationell praxis är den rekommenderade livslängden för däck i bruk maximalt sex år. Den rekommenderade totala livslängden för däck är högst tio år från tillverkningsdatumet. I praktiken slits däck oftast ut mycket snabbare än den rekommenderade totala livslängden. Den totala livslängden bör bara nås om bilen körs väldigt lite.

Däckets maximala livslängd från att det tas i bruk är upp till sex år.
Däckets maximala livslängd från tillverkningsdatum är upp till tio år.

Ett oanvänt däck i butikshyllan behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Men som kund informeras man oftast om man köper ett nytt däck som tillverkats för mer än tre år sedan.
Det var nytt för mig, dock står det ju inget om förvaringen under dessa 5år som de ligger på hyllan. Och skulle en verkstad erbjuda mig 5år ”gamla” däck så vet jag inte helt om jag skulle lita på om de sa att de varit förvarade mörkt och svalt.

Nej det är helt fel, centrum på navet centrerar fälgen sen hålls det på plats av friktionen mellan fälg och nav när du dragit åt skruven.

Alltså, Navet och centrumhålet är det primära sättet att centrera hjulet. Centrumringar används om fälgen har större centrumhål än navet. Hjulbultar/muttrar hjälper till att hålla hjulet i rätt position, men ska inte användas som enda centreringsmetod.
På min Toyota Corolla fanns det centrumnav som alltid ärgade fast och höll fälgen på plats.

På min Mitsubishi ASX finns inget sådant nav, där är det muttrarna som centrerar och hållet fälgen på plats.

Ni som tycker att däcken måste vara nytillverkade. Har ni något som stöder er åsikt? Eller är det bara en åsikt?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Varför finns ens tillverkningsdatum på däcket om det har noll betydelse?

Det är bra ur spårnings hänseende tex. Men det var inte vad jag påstod. Att tillverkarna vill att prylar ska bytas på kalendertid vet vi. Många bästföredatum är mycket kortare än verklig hållbarhet mm.
Men nu frågade jag om det fanns faktiskt stöd för påståendet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
U
D Dilato skrev:
På min Toyota Corolla fanns det centrumnav som alltid ärgade fast och höll fälgen på plats.

På min Mitsubishi ASX finns inget sådant nav, där är det muttrarna som centrerar och hållet fälgen på plats.
Ah Mitsubishi är lite annorlunda, finns några få till som faktiskt har bultcentrerande det är mer undantag är normalt.
Följer du instruktionsboken när du drar åt hjulen? Har för mig att de ska korsdras med tre olika moment för att fungera bra

K
D Daniel 109 skrev:
Ni som tycker att däcken måste vara nytillverkade. Har ni något som stöder er åsikt? Eller är det bara en åsikt?
Vad är egentligen frågan - om jag och andra har stöd för min/vår uppfattning att vi inte vill ha gamla däck eller om det finns grund för att kräva att däcken är nyare än 5 år gamla vid köp?

Enligt typ alla återförsäljare, branschorganisationer och flera försäkringsbolag är den rekommenderade livslängden för däck i bruk maximalt sex år. Den rekommenderade totala livslängden för däck är högst tio år från tillverkningsdatumet. Därmed vill inte JAG betala fullt pris för däck som redan nått halva sin rekommenderade livslängd.

Jag säkerställer alltid att jag får nya däck i samband med beställning/köp.

Huruvida nämnda omständighet utgör grund för att kräva nyare däck när det från början inte avtalats om däckens ålder eller ej är väl mindre självklart. De flesta kör nog slut på sommardäck på några säsonger, och då skulle TS inte få några problem att hålla sig på rätt sida om den rekommenderade åldersgränsen. Att TS utgått från att TS skulle få nyare däck borde inte ha någon direkt avgörande betydelse.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ah Mitsubishi är lite annorlunda, finns några få till som faktiskt har bultcentrerande det är mer undantag är normalt.
Följer du instruktionsboken när du drar åt hjulen? Har för mig att de ska korsdras med tre olika moment för att fungera bra
Jag har aldrig haft problem med att dra fast hjulen sedan jag köpte den 2011, det behövs ingen särskild metod alls.

K Kardan79 skrev:
Enligt typ alla återförsäljare, branschorganisationer är den rekommenderade livslängden för däck i bruk maximalt sex år.
Säljarna sa det ja. Jag har också sålt saker. Jag sa också att man skulle byta gamla saker.

Jag är också nyfiken på om det faktiskt finns några belägg för att det skulle vara farligt med gamla däck.

Fel dimension, spik i däcket eller feldimensionerade (lex Lars Vilks), absolut. Men 8-10 år gamla däck?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.