Byggahus.se
Jag fick nyligen tillbaka min trefasvedklyv från service som bland annat innebar byte av trefasuttaget, och när jag testade den gick den åt fel håll. Lätt löst då uttaget gick att fasvända med ett enkelt grepp, men det fick mig ändå att börja fundera – är matande uttag felvänt, och vad kan det få för följdverkningar?

I praktiken använder jag bara nämnda klyv och en CEE-ansluten elbilsladdare (Ctek Njord Go) men har ytterligare någon maskin stående (en kapsåg, så den lär väl bara snurra åt fel håll om det är fel). Jag funderar väl egentligen mest på billaddaren – skulle den i teorin kunna strula eller rent av skada något i bilen med felvända faser? Jag inbillar mig att sådana grejer har inbyggda skydd mot ett så vanligt fel som felvända faser, men jag är ändå intresserad av att lära mig mer.

Andra känsliga hemmabruksmaskiner är också av intresse tänker jag. Kompressorer har jag hört talas om, men det finns kanske fler man borde känna till.

Och finns det något enkelt sätt att kolla att ens uttag matar ”rätt”?
 
Det finns instrument som visar fasföljden.

Laddaren till bilen bryr sig inte om fasföljden. Den fungerar lika bra oavsett. Det är vad jag kan komma på bara motorer som det spelar roll för. Och då är konsekvensen att den går åt fel håll. Det som kan vara lurigt är som du säger kompressorer. Om kompressorn går åt fel håll så fungerar den fortfarande. Men om den skulle vara trycksmord så går oljepumpen åt fel håll så den får ingen smörjning.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
I äldre värmepumpar som inte har fasföljdsvakt kan kompressorn ta skada.
Numera får man en felkod och den går inte igång.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och finns det något enkelt sätt att kolla att ens uttag matar ”rätt”?
Det finns MacGyver-lösningar, men köp annars en bra spänningsprovare som har denna funktion inbyggd (alla har det inte). En spänningsprovare har du alltid nytta av.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag i så fall gör klokare i att uppgradera från Biltemaspänningsprovaren till en bättre än att leka MacGyver, även om det nu bara är av nyfikenhet. :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.