namnbyte namnbyte skrev:
Budade du hemma från soffan med broschyren i näven som enda intryck av bostaden, eller besökte du den även?

Antar att du besökte åtminstone en visning och fick en känsla för storleken, det är knappast som att bostaden blir plötsligt mindre än den upplevelse du hade från visningen när du sedan budade på objektet.
Jag har en stilla undran, OM man då mäter upp bostaden och upptäcker att ”ojdå” den är 11 kvadrat STÖRRE än vad prospektet visade, kastar sig då hen på telefonen och vill betala mellanskillnaden? Jag bara undrar😊

• Gilla
  • Haha
antett och 8 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter787 skrev:
Lantmäteriet har väl vid något tillfället fått uppgiften från en ägare, direkt eller indirekt, så en referens till Lantmäteriet är nära ett cirkelresonemang om vem som ansvarar för informationen Lantmäteriet publicerar.
Lantmäteriet får väl alltid de uppgifterna när man ansöker om bygglov. Inget konstigt med det.

• Gilla
T-dog
  • Laddar…
Nissens
B BäverBerra skrev:
Jag tackar för denna tråd, var tvungen att dubbelkolla husets kvm då vi ska sälja. Har hela tiden angivit 140m2, det var 144 m2 så de sista fyra får vara buffert.
Har inget annat vettigt att tillägga.
Du mätte upp själv?

B BäverBerra skrev:
Jag tackar för denna tråd, var tvungen att dubbelkolla husets kvm då vi ska sälja. Har hela tiden angivit 140m2, det var 144 m2 så de sista fyra får vara buffert.
Har inget annat vettigt att tillägga.
Nej nej, du måste förstås sätta in 150000 på kontot till den som sålde huset till dig😀

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
den är 11 kvadrat STÖRRE än vad prospektet visade, kastar sig då hen på telefonen och vill betala mellanskillnaden? Jag bara undrar
Jag skulle kasta mig på telefonen och kräva ersättning för de ökade uppvärmningskostnaderna som kommer att uppkomma på grund av säljarens osanna uppgifter. 😉 Det ska vara dyrt att försöka lura mig! 😎

• Haha
  • Gilla
antett och 9 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är 11 kvm mer i Stockholm än i övriga landet?
11 kvm kan vara många miljoner i Stockholm.

• Haha
  • Wow
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
Purre
Cheesen Cheesen skrev:
Nej uppgiften hos lantmäteriet kommer på omvägar väl från ursprungliga bygglovshandlingar. Sedan har ju boyta mätts olika under årens lopp men lantmäteriet har kvar den ursprungliga uppgiften.
Var våra uppgifter hos lantmäteriet och övriga ställen kommer ifrån kan jag inte ens svara på. Stod 88kvm i prospekt. Fanns inga ritningar på huset när vi köpte. Kontakte kommunen, riksarkivet osv för att få ut allt på huset. Fortfarande inga ritningar på mer än garaget som är från 1990-talet om jag minns rätt. Finns då även en friggebod på tomten som inte finns med i några ritningar.
Vet inte ens heller när huset är byggt men finns en stadskarta från 1907 där huset är med iaf. Tror det stod 1920 i prospektet. Så här är det väldigt löst om vad man äger 😄

Purre
N nissebrun skrev:
Läs även inlägg #192
Då kan 11kvm även innebära 3,5 miljon mindre i kostnad 🙄

S
N nissebrun skrev:
Tvek

namnbyte
K Kaptenz skrev:
Jag har en stilla undran, OM man då mäter upp bostaden och upptäcker att ”ojdå” den är 11 kvadrat STÖRRE än vad prospektet visade, kastar sig då hen på telefonen och vill betala mellanskillnaden? Jag bara undrar😊
Vårt stod som 95 m² men när jag mätte visade det sig vara 102 m², de hade glömt räkna in en ombyggnad. Helsike!! Nu ryker det sista av semesterkassan :(

• Haha
  • Gilla
Kaptenz och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Var i Stockholm är 11 kvadrat hit eller dit ”många miljoner”? Fastighetsbyrån anger här (från maj) att Sveriges högsta kvadratmeterpris återfinns på Villagatan på Östermalm, där det uppbådar ett pris om lite drygt 148kkr.
Det skulle ge ca 1,6 Mkr för 11 kvm. Det skulle inte jag säga är ”många miljoner”. Vi fattar att du vill påpeka att bostäder är dyra i Stockholm, men du behöver inte överdriva.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Var i Stockholm är 11 kvadrat hit eller dit ”många miljoner”? Fastighetsbyrån anger här (från maj) att Sveriges högsta kvadratmeterpris återfinns på Villagatan på Östermalm, där det uppbådar ett pris om lite drygt 148kkr.
Det skulle ge ca 1,6 Mkr för 11 kvm. Det skulle inte jag säga är ”många miljoner”. Vi fattar att du vill påpeka att bostäder är dyra i Stockholm, men du behöver inte överdriva.

• En skärmbild som visar en tidningsartikel med rubrik och publiceringsdatum. Rubriken handlar om priset på en garageplats på 15 kvadratmeter.
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
2,5 är fortfarande inte många. 😉

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Upptäckte själv nu när vi håller på att sälja att i uppgifterna som mäklaren hämtat från lantmäteriet har LM slagit ihop boarean för båda bostadshusen på fastigheten.
Så i prospektet står det att huvudbyggnaden är över 200kvm när det i själva verket är ca 170kvm.
Har varit korrekt tidigare med en area per hus. Måste skett i samband med senaste fastighetstaxeringen som gjordes i vintras.
Så LM/skatteverket kan hitta på spännande saker.
Vi har skrivit en kommentar om vilka ca areor det är på husen.

Unikt namn
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är 11 kvm mer i Stockholm än i övriga landet?
11kvm kan vara uppåt 110% av en bostads yta i Stockholm, så ja definitivt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.