Vår Fein Multimaster har börjat bli oerhört varm. Kapade av en 120x22 mm bräda och efteråt gick det knappt att hålla i maskinen, den var oanvänd innan.
Har kollat kolen och det finns ungefär 8-10 mm kvar, motorn går lätt och det är fritt för kylningen.
Någon som vet vad mer det kan vara?
Bild på kol.
Har kollat kolen och det finns ungefär 8-10 mm kvar, motorn går lätt och det är fritt för kylningen.
Någon som vet vad mer det kan vara?
Bild på kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den låter som den ska och alltid gjort (tillverkad 2007), kollektorn ser och känns slät, den är mörkare till färgen jämfört med resten av statorn, men det mörka området är bredare än kolen så det är väl så från fabrik.
Kollektorn är svår att få på bild. Jag försökte dra ur rotor men det behövs nog något mer än näven för att få loss den ur lagret.
Kollektorn är svår att få på bild. Jag försökte dra ur rotor men det behövs nog något mer än näven för att få loss den ur lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytan kommer bli grövre om jag ska gå på med smärgelduk, jag ska leta rätt på lite tvättalkohol och göra rent med, får nog ge mig på att få ur motorn ur huset om det inte funkar. Borde vara liv kvar i den, då den inte gått så hårt.
Hur ser det ut vid kolen när du kör den , tycker det ser ut att vara små brännmärken på kollektorn , prova med att putsa av med en smal remsa av sandpapper 240 på en trästicka ( inte smärgelduk ) när du kör denR RealElwood skrev:
Gnistrar det , ( lite gör det vid kolen ) men ska inte vara som små lågor , då är det kortis i ankarets
lindning , kan även vara kortis mellan några varv i statorlidningen , inte helt men några varv
Då kommer värmen
Ska iväg några dagar får testa att ta isär och tvätta, såg en gammal tråd om att det är känt problem med rotorlindningarna, ska mäta upp dessa samtidigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fein multimaster låda +slipmaskintillbehör
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Behöver blad till Fein Multimaster, köpa original eller finns det billiga alternativ?
Verktyg & Maskiner -
Varning för Fein MultiMaster... om ni inte testat nya versionen.
Verktyg & Maskiner -
Bosch GOP 250, Fein multimaster FMM 250 eller MAKITA TM3000CX3?
Verktyg & Maskiner -
S: Fein Multimaster 250.
Säljes, Uthyres & Skänkes