Vår Fein Multimaster har börjat bli oerhört varm. Kapade av en 120x22 mm bräda och efteråt gick det knappt att hålla i maskinen, den var oanvänd innan.

Har kollat kolen och det finns ungefär 8-10 mm kvar, motorn går lätt och det är fritt för kylningen.

Någon som vet vad mer det kan vara?

Bild på kol.
Delvis öppen Fein Multimaster som visar kol och inre komponenter, maskinen ser använd men i gott skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Är det något sprakande ljud från insidan ?
Hur ser kollektorn ut ( den del somkolen ligger mot ) , är den slät eller finns det
som små brännmärken på den
Är det fritt fram för luften att kyla
 
Den låter som den ska och alltid gjort (tillverkad 2007), kollektorn ser och känns slät, den är mörkare till färgen jämfört med resten av statorn, men det mörka området är bredare än kolen så det är väl så från fabrik.

Kollektorn är svår att få på bild. Jag försökte dra ur rotor men det behövs nog något mer än näven för att få loss den ur lagret.
Närbild av en elektrisk motorstator från 2007 i en orange hölje, med synlig kollektor och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Ta en närbild på kollektorn
 
Närbild på kollektorn, ser likadan ut runt hela ytan. Närbild av en motor kollektor med kopparlindningar och kolskivor, täckt av en orange plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
Jag skulle putsa kollektorn med smärgelduk och skrapa spåren med en liten mejsel.
 
Ytan kommer bli grövre om jag ska gå på med smärgelduk, jag ska leta rätt på lite tvättalkohol och göra rent med, får nog ge mig på att få ur motorn ur huset om det inte funkar. Borde vara liv kvar i den, då den inte gått så hårt.
 
testa att använd tryckluft och blåsa ur den? är precis som skulle vara högt motstånd
 
R
R RealElwood skrev:
Närbild på kollektorn, ser likadan ut runt hela ytan. [bild]
Hur ser det ut vid kolen när du kör den , tycker det ser ut att vara små brännmärken på kollektorn , prova med att putsa av med en smal remsa av sandpapper 240 på en trästicka ( inte smärgelduk ) när du kör den
Gnistrar det , ( lite gör det vid kolen ) men ska inte vara som små lågor , då är det kortis i ankarets
lindning , kan även vara kortis mellan några varv i statorlidningen , inte helt men några varv
Då kommer värmen
 
  • Närbild av en elektrisk motor kollektor med synliga små brännmärken och slitagespår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur verkar drivmekanismen? Kan ju vara något där som skurit och gör att det alstras extra värme samt gör att motorn får gå hårdare.
 
Ska iväg några dagar får testa att ta isär och tvätta, såg en gammal tråd om att det är känt problem med rotorlindningarna, ska mäta upp dessa samtidigt.
 
R
Det går inte att tvätta om det är ankarfel , ev kortis sitter ini lindningen , finns nya ankare
att köpa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.