Hej! Jag har en plan på att göra om den här delen av trädgården i vår men skulle vilja ha lite feedback.
Min plan är att ta bort alla ruttna slipers och istället fylla upp utrymmet i mitten med jorden som finns och bygga ett antal avsatser. Jag tänker också göra den lite smalare Slutresultatet är något som liknar det här.
Alltså jag bygger ett antal “lådor” som jag fäster i marken och i varandra. Sen sätter jag trall på dem och så har jag en trappa eller ett antal avsatser, jag tror jag räknade på cirka 13 st. Mina frågor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min plan är att ta bort alla ruttna slipers och istället fylla upp utrymmet i mitten med jorden som finns och bygga ett antal avsatser. Jag tänker också göra den lite smalare Slutresultatet är något som liknar det här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså jag bygger ett antal “lådor” som jag fäster i marken och i varandra. Sen sätter jag trall på dem och så har jag en trappa eller ett antal avsatser, jag tror jag räknade på cirka 13 st. Mina frågor:
- Om jag inte har tillräckligt med utfyllnad för att fylla igen gången som finns idag, vad är det mest prisvärda att fylla upp med?
- Behöver jag padda det här för att få det att hålla? Slänten är ca 10 meter med en höjdskillnad på 2 meter.
- Räcker det med att använda jordankare eller ska jag gå på plintar?
- Jag kommer nog att vilja ha lampor i trappan, jag kommer inte att kunna/vilja koppla in det själv, är det något speciellt jag ska tänka på för att förbereda för en elektriker?
- Eller är jag ute och cyklar och borde bara bygga en trappa?
Går det att ställa lådorna på trappen? Betongplattorna ser ut att ha legat ett tag så det bör vara stabil. Om du fyller med makadam över plattorna så rasar inte jorden på sidorna inåt. Att lägga jord som underlag kommer innebära att du antagligen måste sätta plintar då jorden kommer sjunka ihop det närmaste året.
Ett 24 volts system för belysning monterar du enkelt själv och du behöver bara tänka på var du har/sätter ett 230 volts uttag för utomhusbruk/var du kan dra in en sladd in i huset.
Ett 24 volts system för belysning monterar du enkelt själv och du behöver bara tänka på var du har/sätter ett 230 volts uttag för utomhusbruk/var du kan dra in en sladd in i huset.
Hej! Efter att ha tänkt på det här ett tag så kommer det bli exakt så jag bygger, först lådor som jag anpassar allt eftersom. Om det behövs så köper jag in makadam eller liknande och fyller upp. Sedan tar jag bort slipers och fyller på med mer jord om det behövs.
För belysning så ska jag nog investera i Philips Hue, det verkar vara ett bra system. Då kan jag få till så att de tänds på natten eller när någon rör sig. Jag har inget uttag på den sidan så jag får ta in elektriker för det.
Det här ska bli ett riktigt kul projekt i vår!
För belysning så ska jag nog investera i Philips Hue, det verkar vara ett bra system. Då kan jag få till så att de tänds på natten eller när någon rör sig. Jag har inget uttag på den sidan så jag får ta in elektriker för det.
Det här ska bli ett riktigt kul projekt i vår!
Klicka här för att svara