Orkar ni ge en vilsen norrlänning feedback i sin köksplanering?

Vi har ett tämligen svårplanerat kök. Kökslinjen mot väggen är tämligen kort vilket gör att vi "måste/vill" ha en köksö. Rummet styrs av en balkongdörr precis till vänster om kökslinjen. Sedan efter den vänstra väggen följer ett utrymme om enbart vägg som är 70 cm. Därefter är det fönster resten av rummet ( 1 litet fönster, 2 stora och 1 litet fönster igen)

Köket ska fungera som "kokstuga" dvs vi har matplats i angränsande matrum. (dörren finns mot naveln i bilderna)
I köket kommer endast speedad vardagsfrukost utan tidningsläsning att intas. Resten av måltiderna äts i matrummet.
Vi lagar ofta mat tillsammans varav vi måste ha den extra bänkyta som köksön ger.

Mellanrummet mellan kökslinjen och köksön beräknas bli 130 cm.
Placering av diskmaskin. I dag finns diskmaskinen mellan diskhon och spisen. I en drömvärld skulle det inte innebära några problem att i stället sätta diskmasken till höger om diskhon, men i nuläget hamnar den då i öppet läge mitt i dörröppningen från hallen. (Det finns visserligen två ingångar till köket, dels från hall och dels från matrum, så i praktiken skulle inte en utfäll diskmaskin förhindra att någon annan tar sig in i köket)

De två vita högskåpen är egentligen en mur och en vägg. Det är alltså endast de svarta som kommer att finnas. (Det är i dag två inbyggda garderober)

Tror ni att min planering kommer att fungera?

Synpunkter, på köksön, ska jag ha den vita Gimån från Ikea eller ska jag satsa på att bygga en köksö av bänkskivor i stället?

Jag ska se om jag kan snygga till bilderna mer, är inte så hemma på IKEAs planeringsverktyg

• kok pragel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok giman 2.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
hej!
har du 3 dörrar i köket? är den ved fönsterna till balkong eller nåt?
hur mycket kan du ändra med tanke på imkanal, avlopp, vatten? instinktivt när man ser rummet skulle man vilja flytta hela raden med diskho, arbetsyta och spis till området vid fönsterna. vore det möjligt?

Är det diskmaskin längst ut till höger hade jag försökt flytta in den, annars kommer den fungera som fin fälla för de som ska in i köket genom den dörren...

Förra året den här tiden var vi i samma läge. :)
Vi valde att placera spisen ute på ön och det var det bästa vi gjort! Att stå vänd in mot väggen vill jag göra så liten del av tiden som möjligt. Så jag tror som tidigare skrivare att det kan vara trevligt att ha något placerat på ön.
130 cm ska räcka som passage och för att öppna luckor, vi valde 1.20 och det räckte. Där man bara ska gå räckte en meter bra.
Tror du att förvaringen räcker, planerar du inga överskåp eller hyllor? För oss hade detta varit väldigt lite för förvaring. Men det är ju bara att räkna på hur många lådor/skåp ni har idag så löser det sig.
Bifogar en bild på vårt nya kök, innan kaklet sattes. Vart kök var kvadratiskt och ca 3.50x3.50.

Lycka till!
/Glittra

• Granit lagd kök.jpg
    Skapa konto
shaman skrev:
hej!
har du 3 dörrar i köket? är den ved fönsterna till balkong eller nåt?
hur mycket kan du ändra med tanke på imkanal, avlopp, vatten? instinktivt när man ser rummet skulle man vilja flytta hela raden med diskho, arbetsyta och spis till området vid fönsterna. vore det möjligt?
Hej,

Jo, det är tre dörrar i köket. Den vid fönsterna är en balkongdörr som går ut på baksidan av tomten.

I och med att vi har källare så skulle det gå att ganska lätt att flytta kökslinjen mot väggen. Men, jag vet inte, då känns det som att man spiller yta i och med att det man bara skulle få plats med köksbänken, ytan mellan kökslinjen och högskåpen på andra sidan skulle bli för liten att ha ex en sittplats på.

yens skrev:
Är det diskmaskin längst ut till höger hade jag försökt flytta in den, annars kommer den fungera som fin fälla för de som ska in i köket genom den dörren...
Jo,det är diskmaskinen längst ut till höger. Jo, det blir inte riktigt bra att ha den där, trots att det estetiskt blir snyggare att ha den till höger.

I min nya bild har jag flyttat den till vänster om diskbänken.

Vitvaror har vi redan inköpta det är svarta som jag så "fint" försökt få till i paint.

• kok giman med tapet.JPG
    Skapa konto
Glittra skrev:
Förra året den här tiden var vi i samma läge. :)
Vi valde att placera spisen ute på ön och det var det bästa vi gjort! Att stå vänd in mot väggen vill jag göra så liten del av tiden som möjligt. Så jag tror som tidigare skrivare att det kan vara trevligt att ha något placerat på ön.
130 cm ska räcka som passage och för att öppna luckor, vi valde 1.20 och det räckte. Där man bara ska gå räckte en meter bra.
Tror du att förvaringen räcker, planerar du inga överskåp eller hyllor? För oss hade detta varit väldigt lite för förvaring. Men det är ju bara att räkna på hur många lådor/skåp ni har idag så löser det sig.
Bifogar en bild på vårt nya kök, innan kaklet sattes. Vart kök var kvadratiskt och ca 3.50x3.50.

Lycka till!
/Glittra

Åh, vad snyggt.

Nu tror jag att jag får gå och mäta igen. Det var jättesnyggt med en köksö som man kan gå runt som er!

Angående spis i så att man får stå med ryggen mot rummet, så har jag funderat lite kring det. Jag har kommit fram till att den mesta tiden i köket spenderar jag med att göra sallad och tillbehör (medan maken steker) så med denna planering blir det jag som får stå med framsidan fram :)

Angående förvaring så har jag inte tänkt ha några väggskåp eller hyllor. Jag har räknat med att det som är inritat i nuläget ska räcka till vardagsporslin och övriga köksatteraljer. Helgprslinet försvaras i anslutning till matbordet.

Upplever vi sedan att vi inte klarar oss utan mer förvaring finns möjlighet att även sätta skåp på väggen som är längst ned i bild (mot naveln typ) eller sätta upp väggskåp ovanför kökslinjen.

Redigerat:
MIdsommarveckan är räddad, så här blev det till slut. Kunde inte släppa Glittras fina köksö så det blev en egen variant av den.

• Bild 1 kök.JPG
    Skapa konto
  • Bild 3 kök.JPG
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.