Hej,
Jag skulle upskatta feedback på garage som vi ritat själva och även kommer att bygga själva så långt som möjligt. Jag är framförallt intresserad av kommentater på konstruktionen. Exakta dimensioner på bärande delar kommer jag stämma av med konstruktör.

Tanken är att ha en förrådsdel och en garage del som skiljts åt med bärande mellanvägg. Ovanpå förrådsdelen vill jag även ha ett loft man kommer åt med stege från garagedelen.

Garaget är konstruerat att ge mycket rymd genom öppet upp till nock och utanpåliggande isolering. Takstolar kommer vara helt synliga. Vid behov tänkte jag tillägsisolera på insidan.

• Ritningar av ett garageprojekt med olika fasader, sektion och planlösning för garage och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsteckning av ett garage med angivna mått och material för konstruktion, isolering och tak.
    Skapa konto
  • Ritning över ett garage med måttangivelser, förrådsdel, garageyta och loft, samt dimensioner för bärande delar.
    Skapa konto
Hej!
Hur går det med garageplanerna? Går och grunnar på liknande konstruktion, men kanske lite större, ffa kanske en meter bredare. Har du fått koll på om den där konstruktionen funkar? Vill ha samma modell för att kunna ha tvåpelarlyft i garagedelen och behöver ca 4 meters takhöjd mitt över lyften. Jag skulle också vilja att hela "bottenvåningen" var öppen, alltså ingen bärande vägg utan tänker mig en tvärgående balk där du har din vägg. Har du nån budget på bygget?

Här är vår variant:
Ritning av garage med angränsande verkstad och inritad bil, inklusive måttangivelser.
Skapa konto

Sektion B-B ritning av ett hus med måttangivelser.
Illustration av husfasader, en mot gatan med bil och en mot grannen, i färg.
Illustration av en husfasad framifrån och gavelvy med tegeltak och träpanel.

Snyggt! Är det klart eller under planering? Undrar om det inte blir trångt med 4,20's bredd när man ska meka? Och som sagt, jag behöver takhöjd för att kunna lyfta bilen.

P persod skrev:
Hej!
Hur går det med garageplanerna? Går och grunnar på liknande konstruktion, men kanske lite större, ffa kanske en meter bredare. Har du fått koll på om den där konstruktionen funkar? Vill ha samma modell för att kunna ha tvåpelarlyft i garagedelen och behöver ca 4 meters takhöjd mitt över lyften. Jag skulle också vilja att hela "bottenvåningen" var öppen, alltså ingen bärande vägg utan tänker mig en tvärgående balk där du har din vägg. Har du nån budget på bygget?
Hej,
Jag håller på med grundern fortfarande. Hade mycket att gräva ut. Dragit in vatten, värmekulvert och rör för el. Lagt fiberduk, makadam och snart alla dräneringsrör. Har också byggt en stenkista för att ta hand om dagvatten. Budgeten är flytande just nu ska sätta mig och räkna på konstruktionen i vinter när man inte kan vara ute och bygga. När det gäller bärande vägg ska det väl inte vara några problem att ta bort den. Du får nog gå upp i storlek på de 2 limträbjälkar som är inritade. Jag har inte stämt av med konstruktör ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.