Anna_H Anna_H skrev:
Men hur mycket utrymme är det från köksön till ytterväggen då? Kommer man verkligen att vilja hålla till där? Är det inte bättre att vrida den 90 grader så att det blir en större fri yta framför balkongdörrarna, precis som nu?

Att inte få plats med matplats i köket är jättetrist, grannarna som byggde så har nu halverat sin ö och satt in vanligt köksbord istället. Din idé hade absolut fungerat om Sovrum 3 varit integrerat med köket, men inte när det innebär att ni måste ha matbordet i vardagsrummet.

Man gör inte gärna läxor nära spisen då matstänk kan förstöra datorn, och gästerna sätter sig nog i vardagsrummet om det bara finns en liten bardisk, det är iallafall min erfarenhet.
Det är tillräckligt för barsittplatser.
Ja jag funderar på att vrida köksön också.

Matplats i köket är inte min grej, sitta i köksstök och os och ha middag. vi har redan matplats i vardagsrummet eftersom vi ofta är fler än fyra till middag och det är svårt att få plats i köket som det ser ut idag (det ser inte ut som på ritningen, vi har en ännu sämre layout)

Och jag håller inte med dig, på alla tillställningar jag håller hamnar alla i köket. speciellt under tiden jag lagar mat. men det är nog olika.

Stort tack för att du tar dig tid! Precis detta jag behövde för att tänka till ett varv till

L lillanutten skrev:
Nu är jag lite jobbig… men bara för att röra om i grytan ytterligare…

Jag tycker det blir upphackat att ha köket uppdelat i 3 delar. Där ni ritat diskbänk hade jag satt alla högskåp. Sen skippat där ni har satt högskåpen och gjort ön ännu större och ha alla arbetsytor på ena sidan om den och sittplatser och ev förvaring på andra sidan.

Tvättstugan har du redan fått bra förslag för. Stor vask är inget dumt förslag. Förvaring av städgrejer och extra skafferivaror och extra kyl/frys är inte alls dumt att ha!
rör på!
Men högskåpen är ju bara 180cm totalt, hela den väggen är ju nästan 4m vad ska vi ha på resten?

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du så att den går ända bort till ytterväggen till höger och är en halvö?
mjae… först tänkte jag såhär

Planritning av en lägenhet med vardagsrum, balkong, sovrum, hall, badrum och förråd, vissa delar är handannoterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men inser att ön kanske skulle bli för kort för bra arbetsyta. Så något sånt här istället kanske:

Planritning av en lägenhet med vardagsrum, sovrum, badrum, balkong, tvättstuga, förråd och övre plan.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
rör på!
Men högskåpen är ju bara 180cm totalt, hela den väggen är ju nästan 4m vad ska vi ha på resten?
Skafferi är praktiskt att ha i högskåp men även massor med förvaring. Om man hellre vill kan man ju även här ha bänkyta med typ kaffe/frukostfixarhörna o.s.v.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Behåll vatten, golvbrunn och ventilation i tvättstugan. Där ska du ju bereda mäsk och bränna sprit!:crysmile:

• Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
BirgitS
L lillanutten skrev:
Men inser att ön kanske skulle bli för kort för bra arbetsyta.
Ja, ska man laga mat själv så vill man väl kunna samla allt på ett ställe och då behövs nog minst 100 cm lång huvudarbetsbänk, helst mellan ho och häll.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
mjae… först tänkte jag såhär

[bild]

Men inser att ön kanske skulle bli för kort för bra arbetsyta. Så något sånt här istället kanske:

[bild]
Jag hade gjort som på den nedre bilden, men med en liten ho i ön och en stor ho samt diskmaskin mot ytterväggen bredvid kyl/frys. Om väggen är nästan 4 meter få ni plats med kyl, frys, ugn+mikro i högskåp, diskmaskin, ho samt ett skåp till på 60 cm. (60+60+60+60+80+60=380). Och så överskåp på samma vägg för glas m.m.
Så här:
Ritning av en bostad med vardagsrum, sovrum, badrum, balkong, tvättstuga och förvaringsutrymme. Skala kan avvika.
Skapa konto

• Gilla
Pepz Jegefalk och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag hade gjort som på den nedre bilden, men med en liten ho i ön och en stor ho samt diskmaskin mot ytterväggen bredvid kyl/frys. Om väggen är nästan 4 meter få ni plats med kyl, frys, ugn+mikro i högskåp, diskmaskin, ho samt ett skåp till på 60 cm. (60+60+60+60+80+60=380). Och så överskåp på samma vägg för glas m.m.
Så här:
[bild]

tack för tips!
Ser bra ut faktiskt. ska rita på det lite.

tvättstugan då?

I bästa av världar hade jag nog velat byta plats på kök och sovrum.

Dels hade köket då blivit större med möjlighet till möblemang och ändå ett fungerande kök. Dels hade man fått en klk (gamla tvätt) till sovrummet.

Så som det är nu så känns det lite som att vad man än väljer att göra med den gamla tvätten så blir utrymmet inte riktigt optimalt.

Möjligen att man använder det som ett grovkök, dvs där man diskar mm. Och isåfall sätter en dörr från vardagsrummet (detta då jag antar att det är där mqtmöblemanget är)

På så vis kan man enkelt bli av med disk och dylikt utan att behöva springa ingenom halva huset.

• Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
tvättstugan då?
Jag hade nog haft den som skafferi/förråd. Hade det varit hemma hos mig hade det blivit extrafrys där också.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Så här:
[bild]
detta är det bästa förslaget. tack!!
Funtar på om man ska skicka in kyl och frys i "tvättstugan" och ha ugnarna i köksön också

BirgitS
Man vill nog ha åtminstone en kyl lättillgänglig för de vanliga sakerna eftersom det annars blir väldigt mycket spring ut i tvättstugan hela tiden. Det är redan i t.ex. Mathildatigers förslag långt att gå från matbordet till kylskåpet när man upptäcker att man har glömt en sak.

Utifrån Matildas förslag hade jag nog försökt förlägga köksön mot fönsterväggen istället (om fönsterstorleken tillåter det) så att gången istället blir vid väggen mot trappan.

Då hade man även, om man velat kunna göra ett U format kök

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Modernt kök under renovering med ö-konstruktion, rostfria vitvaror och vita skåp.
Skapa konto

Så ser vårt kök ut och det funkar riktigt bra då man har nära access till allt.

Och reviderar jag mitt egna uttalande från tidigare så hade jag flyttat sovrummet, lagt det i en del av vardagsrummet istället för att på så vis kunna smacka väggen i köket och få ett stort sammanhängande kök/matplats

• Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
Typ något sånt här menar jag:

Planritning på en lägenhet med vardagsrum, badrum, hall, kök och förvaringsutrymmen.
Skapa konto

• Gilla
Fabaa och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.