4 904 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
fd tvättstuga vid kök, vad istället?
Det är tillräckligt för barsittplatser.Anna_H skrev:
Men hur mycket utrymme är det från köksön till ytterväggen då? Kommer man verkligen att vilja hålla till där? Är det inte bättre att vrida den 90 grader så att det blir en större fri yta framför balkongdörrarna, precis som nu?
Att inte få plats med matplats i köket är jättetrist, grannarna som byggde så har nu halverat sin ö och satt in vanligt köksbord istället. Din idé hade absolut fungerat om Sovrum 3 varit integrerat med köket, men inte när det innebär att ni måste ha matbordet i vardagsrummet.
Man gör inte gärna läxor nära spisen då matstänk kan förstöra datorn, och gästerna sätter sig nog i vardagsrummet om det bara finns en liten bardisk, det är iallafall min erfarenhet.
Ja jag funderar på att vrida köksön också.
Matplats i köket är inte min grej, sitta i köksstök och os och ha middag. vi har redan matplats i vardagsrummet eftersom vi ofta är fler än fyra till middag och det är svårt att få plats i köket som det ser ut idag (det ser inte ut som på ritningen, vi har en ännu sämre layout)
Och jag håller inte med dig, på alla tillställningar jag håller hamnar alla i köket. speciellt under tiden jag lagar mat. men det är nog olika.
Stort tack för att du tar dig tid! Precis detta jag behövde för att tänka till ett varv till
rör på!L lillanutten skrev:Nu är jag lite jobbig… men bara för att röra om i grytan ytterligare…
Jag tycker det blir upphackat att ha köket uppdelat i 3 delar. Där ni ritat diskbänk hade jag satt alla högskåp. Sen skippat där ni har satt högskåpen och gjort ön ännu större och ha alla arbetsytor på ena sidan om den och sittplatser och ev förvaring på andra sidan.
Tvättstugan har du redan fått bra förslag för. Stor vask är inget dumt förslag. Förvaring av städgrejer och extra skafferivaror och extra kyl/frys är inte alls dumt att ha!
Men högskåpen är ju bara 180cm totalt, hela den väggen är ju nästan 4m vad ska vi ha på resten?
mjae… först tänkte jag såhärBirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men inser att ön kanske skulle bli för kort för bra arbetsyta. Så något sånt här istället kanske:
Logga in
Skapa konto
Behåll vatten, golvbrunn och ventilation i tvättstugan. Där ska du ju bereda mäsk och bränna sprit!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Jag hade gjort som på den nedre bilden, men med en liten ho i ön och en stor ho samt diskmaskin mot ytterväggen bredvid kyl/frys. Om väggen är nästan 4 meter få ni plats med kyl, frys, ugn+mikro i högskåp, diskmaskin, ho samt ett skåp till på 60 cm. (60+60+60+60+80+60=380). Och så överskåp på samma vägg för glas m.m.L lillanutten skrev:
Så här:
Logga in
Skapa konto
Mathildatiger skrev:
Jag hade gjort som på den nedre bilden, men med en liten ho i ön och en stor ho samt diskmaskin mot ytterväggen bredvid kyl/frys. Om väggen är nästan 4 meter få ni plats med kyl, frys, ugn+mikro i högskåp, diskmaskin, ho samt ett skåp till på 60 cm. (60+60+60+60+80+60=380). Och så överskåp på samma vägg för glas m.m.
Så här:
[bild]
tack för tips!
Ser bra ut faktiskt. ska rita på det lite.
tvättstugan då?
I bästa av världar hade jag nog velat byta plats på kök och sovrum.
Dels hade köket då blivit större med möjlighet till möblemang och ändå ett fungerande kök. Dels hade man fått en klk (gamla tvätt) till sovrummet.
Så som det är nu så känns det lite som att vad man än väljer att göra med den gamla tvätten så blir utrymmet inte riktigt optimalt.
Möjligen att man använder det som ett grovkök, dvs där man diskar mm. Och isåfall sätter en dörr från vardagsrummet (detta då jag antar att det är där mqtmöblemanget är)
På så vis kan man enkelt bli av med disk och dylikt utan att behöva springa ingenom halva huset.
Dels hade köket då blivit större med möjlighet till möblemang och ändå ett fungerande kök. Dels hade man fått en klk (gamla tvätt) till sovrummet.
Så som det är nu så känns det lite som att vad man än väljer att göra med den gamla tvätten så blir utrymmet inte riktigt optimalt.
Möjligen att man använder det som ett grovkök, dvs där man diskar mm. Och isåfall sätter en dörr från vardagsrummet (detta då jag antar att det är där mqtmöblemanget är)
På så vis kan man enkelt bli av med disk och dylikt utan att behöva springa ingenom halva huset.
detta är det bästa förslaget. tack!!Mathildatiger skrev:
Jag hade gjort som på den nedre bilden, men med en liten ho i ön och en stor ho samt diskmaskin mot ytterväggen bredvid kyl/frys. Om väggen är nästan 4 meter få ni plats med kyl, frys, ugn+mikro i högskåp, diskmaskin, ho samt ett skåp till på 60 cm. (60+60+60+60+80+60=380). Och så överskåp på samma vägg för glas m.m.
Så här:
[bild]
Funtar på om man ska skicka in kyl och frys i "tvättstugan" och ha ugnarna i köksön också
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Man vill nog ha åtminstone en kyl lättillgänglig för de vanliga sakerna eftersom det annars blir väldigt mycket spring ut i tvättstugan hela tiden. Det är redan i t.ex. Mathildatigers förslag långt att gå från matbordet till kylskåpet när man upptäcker att man har glömt en sak.
Utifrån Matildas förslag hade jag nog försökt förlägga köksön mot fönsterväggen istället (om fönsterstorleken tillåter det) så att gången istället blir vid väggen mot trappan.
Då hade man även, om man velat kunna göra ett U format kök
Då hade man även, om man velat kunna göra ett U format kök
Logga in
Skapa konto
Så ser vårt kök ut och det funkar riktigt bra då man har nära access till allt.
Och reviderar jag mitt egna uttalande från tidigare så hade jag flyttat sovrummet, lagt det i en del av vardagsrummet istället för att på så vis kunna smacka väggen i köket och få ett stort sammanhängande kök/matplats