Köpte en lägenhet för en månad sedan. Och idag fick jag samtal från HSB att det läcker vatten hos min granne under mig.

Det visade sig att min retur till diskmaskinen hade spruckit.

Hos mig är inget allvarligt plattan ser typ redan torr ut under köket. Har parkettgolv antar det har sugit i sig vatten. Men inget som syns.

Mer synd om gubben under tyvärr. Mitt egna är en sak men att det drabbar andra att mina saker går sönder känns inte kul.

Jag anmälde skadan direkt till mitt bolag. Men vad händer sen. De kommer väl lyfta mitt golv och låta plattan torka.

Men sen då får jag nytt golv? Parkettgolvet är ca 4 år gammalt.

Jag hade en målarfirma här när jag flytta in och väggarna är målade och alla lister är infogade och målat snyggt.
Stor chans att väggarna blir skadade om man tar bort listerna som också är limmade..

Kan ringa försäkringbolaget men vill bara lugna mina tankar lite.

Vad åtgärdas vid en vatten. Dock ingen stor skada men ändå.

Varför skulle försäkringsbolaget riva ut saker som inte är skadade?

Jag antar det är vatten under golvet. Och då måste väl trägolvet upp? Och om man tar upp golvet så förstörs listerna och förstör man listerna så är det stor chans att tapet och färg på väggarna blir förstörda.

I andra fall med vattenskador är detta min erfarenhet. Försäkringsbolaget kommer anlita en besiktningsman som inspekterar skadorna och därefter kommer med förslag på åtgärd. Så avvakta besiktningsmannens utlåtande, sen kan du ha en diskussion med denne om omfattning mm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej. Då får jag bara avvakta och se vad de säger.

BirgitS
Och eftersom det gäller en lägenhet så är det föreningens försäkringsbolag som är ansvarigt för att mäta, riva och torka upp samt återställa det som räknas som husets stomme. Ditt eget försäkringsbolag (för bostadsrättstillägget) kommer in först när det du är ansvarig för (ytskikt) ska återställas. Det kan ta flera månader om det är något som behöver torkas upp från din sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.