179 019 läst ·
688 svar
179k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Nä det förstod jag med.F fnord skrev:
Men lika bra att vara tydlig när man ändå kan. och vi diskuterade ålder...
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Ja då är det att föredra med damm på biffarna och i stuganMaskintok skrev:dock gjorde föraren ett stort misstag..
Den som kör ett fordon som har möjlighet att skada människor måste beakta skyddsavstånd, brukar stå på kranen på skördaren, riggröret på röjsågen, och står även på en tröska... ca 70m.
Så där hade att kört med aggregatet rakt emot varit att föredra...slungad sten från tröskan är ingen hit... om de tar illa...
Jag körde rotorslåtter en gång för bra med år sedan.. en bit trä åkte med och jag hade glömt att fälla ner skyddet runt..Mats: Gårdsägare skrev:
träbiten flög rakt in i rutan på traktorn och det blev en explosion... Sedan den dagen är jag vaken för detta...
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Flyttar man ut på landet då får man ju ta sådant i beaktande och förstå att man kan ha levande djur betande på åkrar och ängar !
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Jag kan trösta dig med att om ni ignorerar korna och inte tittar på dom så kommer de inte att stå och glo på er hela tiden. Bara i början.Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 15 inlägg
Som markägare och djurägare så kan jag tala för egen del att jag lätt skulle kunna sätta av 30 m salix för att slippa se så mycket av en sådan granne. Om inte annat så tar sly och hassel över ganska snabbt om inte marken brukas men salix är snabbare..F fribygg skrev:
För besprutning av grödor krävs ett säkerhetsavstånd som dock på sedvanligt svenskt manér inte är fixt utan ska räknas ut med en krånglig metod inför varje besprutning. Hur som helst så betyder det att det inte går att odla tätt intill en tomtgräns vilket i sin tur innebär att man inte kommer att få gödsel precis invid sin tomgräns om man har en åker som granne.D Djurmo skrev:
Det är värre om odlingen är ekologisk.