A
F fnord skrev:
Ska man vara petig är det egentligen ingen lag utan en hel hög med lagar som begränsar vad man får och inte får göra, men du har rätt i att det tillkom en skrivelse i grundlagen 1994 om att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten.

Det var ju dock inte riktigt min poäng..
Nä det förstod jag med.
Men lika bra att vara tydlig när man ändå kan. och vi diskuterade ålder...

Maskintok skrev:
:rofl: dock gjorde föraren ett stort misstag..
Den som kör ett fordon som har möjlighet att skada människor måste beakta skyddsavstånd, brukar stå på kranen på skördaren, riggröret på röjsågen, och står även på en tröska... ca 70m.
Så där hade att kört med aggregatet rakt emot varit att föredra...:thinking:slungad sten från tröskan är ingen hit... om de tar illa...
Ja då är det att föredra med damm på biffarna och i stugan

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
[bild]
Fan du har hittat hur det är för mig;):crysmile:

• Haha
Jetkokos
  • Laddar…
Det nya nu förtiden är väl att de som odlar skall ha en remsa med blommor i kanterna på åker. Vore väl lämpligt att göra en blomsteräng 30 meter bred.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
A
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Jag körde rotorslåtter en gång för bra med år sedan.. en bit trä åkte med och jag hade glömt att fälla ner skyddet runt..
träbiten flög rakt in i rutan på traktorn och det blev en explosion... Sedan den dagen är jag vaken för detta...

• Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag körde rotorslåtter en gång för bra med år sedan.. en bit trä åkte med och jag hade glömt att fälla ner skyddet runt..
träbiten flög rakt in i rutan på traktorn och det blev en explosion... Sedan den dagen är jag vaken för detta...
Förstår det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Düsseldorff
Vad är det här med damm på köttet som har dykt upp på forumet på sistone? Är det klamme eller gonne? Du kan erkänna, du är bland vänner. :D

Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?

Flyttar man ut på landet då får man ju ta sådant i beaktande och förstå att man kan ha levande djur betande på åkrar och ängar !

• Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Jag kan trösta dig med att om ni ignorerar korna och inte tittar på dom så kommer de inte att stå och glo på er hela tiden. Bara i början.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Byggda skrev:
Flyttar man ut på landet då får man ju ta sådant i beaktande och förstå att man kan ha levande djur betande på åkrar och ängar !
Det kom som en blixt från klar himmel

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A
Jag kan trösta dig med att om ni ignorerar korna och inte tittar på dom så kommer de inte att stå och glo på er hela tiden. Bara i början.
En ko kommer alltid att glo på en fåne..
Det bara är så, gör jag med... vet inte varför :thinking::crysmile:

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Maskintok skrev:
En ko kommer alltid att glo på en fåne..
Det bara är så, gör jag med... vet inte varför :thinking::crysmile:
Ahh jag har alltid undrat varför du föreslår speglar i alla heminredningstrådar.

• Gilla
Skogsta och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle markägaren bli nöjd om han skulle behöva stängsla om och plantera salix på mark som redan är hägnad och betad?
Som markägare och djurägare så kan jag tala för egen del att jag lätt skulle kunna sätta av 30 m salix för att slippa se så mycket av en sådan granne. Om inte annat så tar sly och hassel över ganska snabbt om inte marken brukas men salix är snabbare..

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ahh jag har alltid undrat varför du föreslår speglar i alla heminredningstrådar.
:crysmile: kommit på mig:cool:;)

• Älska
Düsseldorff
  • Laddar…
P
D Djurmo skrev:
Ha ingen panik, är det betesmark är det trevligt. Värre om någon börjar odla och kör ut svämgössel eller dammande harvar.
För besprutning av grödor krävs ett säkerhetsavstånd som dock på sedvanligt svenskt manér inte är fixt utan ska räknas ut med en krånglig metod inför varje besprutning. Hur som helst så betyder det att det inte går att odla tätt intill en tomtgräns vilket i sin tur innebär att man inte kommer att få gödsel precis invid sin tomgräns om man har en åker som granne.

Det är värre om odlingen är ekologisk. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.