180 401 läst ·
688 svar
180k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
kan inte bonden skaffa någon get?lilytwig skrev:
Var glad över korna. De håller undan sly så att du får behålla utsikten. Det verkar som hagen är rätt stor och då kommer du inte att få se dem särskilt ofta. De håller sig där det finns bete och när de betat av så flyttar de. Jag har en kohage på en sida på landet (håller bonden med ström till elstängsel gratis). Tyvärr har det inte varit djur där på några år. Jag önskar dem tillbaka innan slutet har tagit över.
De är ännu bättre på att äta bort sly..
bonden kan ha dem med kossorna och även som sly bekämpare
Tanken finns att själv hyra något/några djur och sedan arrendera hagen. Alternativt be att få slyröja bondens hage.Maskintok skrev:
Så det är nog inget problem. Saknar ändå korna.
Långa stängsel elektrifieras av aggregat med tillräckligt mycket energi per puls för att ”bränna” bort gräset. Gräset vissnar av urladdningarna vid eventuell kortslutning. Regelbunden kontroll av stängslet krävs dock för att se till att isolatorer är intakta och att inte någon större gren eller träd fallit över tråden.Maskintok skrev:
Nja det är väldigt lite ampere i dessa aggregat så njä...A ArneAnka69 skrev:Långa stängsel elektrifieras av aggregat med tillräckligt mycket energi per puls för att ”bränna” bort gräset. Gräset vissnar av urladdningarna vid eventuell kortslutning. Regelbunden kontroll av stängslet krävs dock för att se till att isolatorer är intakta och att inte någon större gren eller träd fallit över tråden.
Men varför skulle då bönder behöva slå sitt gräs eller leja för det?
Vi är i exakt samma situation. Vi har kor som går alldeles utanför vår tomt på sommarhalvåret. I början var dom väldigt nyfikna och stod och glodde vid stängslet in på tomten. Så när vi vaknade på morgonen möttes vi av ett gäng koögon. Nu har dom dock tappat lite intresset för oss så vi ser dom inte så ofta (dom har ett större område att vara på). Vi har också vant oss vid dom och stör oss inte på dom. De är helt ok och förstärker den lantliga känslan tycker jag. Dom har också en avskräckande effekt på närgångna turister och badgäster. Så vi har börjat se dom som ett positivt inslag. Mitt tips är att bara ta det chill. Ni kommer så småningom vänja er och inse att kor är helt ok djur…Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Paragrafryttare går aldrig hem, det är bara att gilla läget eller flytta!O olomar skrev:Vi har en granne som agerar värre än Ts, de har anmält vår hästhållning till kommunens miljöenhet 24 gånger på två år. Allt som en hämnd för att de inte får köpa mark av oss.
Dock har vi följt alla regler vad gäller avstånd osv.
Deras fastighet är det gamla brygghuset till vår gård som är avstyckad.
De har nu överklagat till mark och miljödomstol efter att ha fått avslag hos Länsstyrelsen.
Vi bor utanför detaljplanerat område och mitt i svensk jordbruksmiljö något som de även fått påpekat av miljöenheten på kommunen.
Låt oss säga så mycket som att vi inte hälsar längre. Det är här ni kommer att hamna om ni fortsätter trycka på knappen hos lantbrukaren. Om ni inte vill ha djur nära, köp marken eller flytta från landsbygden. Det är ett jättetrist svar men tyvärr, låt lantbrukaren bedriva sin verksamhet på mark som är avsedd för just detta.
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Lite sidospår men är man besvärad av flugor är Flycity en ypperlig produktAnonymiserad 242012 skrev:Hej.
Samt grisar, får, getter och fjäderfän. Lite halv jobbigt när man har utspridda beten för fåren samt att de inte accepterar vanliga Office program utan det krävs dyra special program eller papper och penna. Och då bara vissa godkända pappersmallar… som skall föras in i en godkänd pärm…C Ceci skrev:
Så excel appen i mobilen för eget behov och när man kommer hem blir det att plita i dubbelt i stalljournalen, för hand, samt logga in på Jordbruksverket och föra in alla förflyttningar en gång till där…
Skapa dyra administrativa rutiner är EU/Jordbruksverket i alla fall bra på.
Jag rekommenderar att du väntar innan du stressar upp dig över att marken du inte har kontroll över används på ett ändamålsenligt sätt. För några år sedan hägnade jag in en naturbetesmark som angränsar till flera villatomter. En av grannarna undrade om jag kunde anlägga stängslet en bit (30m) från deras tomt vilket jag också gjorde. Efter ett par år återkom grannen och frågade om jag inte kunde flytta stängslet så att det gick i gränsen till deras tomt. Dels tyckte de att korna var fantastiska (de matade dem med ”köpeäpplen”), dels växte det obetade området igen. De fick mitt tillstånd att själva flytta stängslet eller klippa sly. Nu klipper de sly för hand ett par gånger om året. Jag är ganska säker på att de ångrar att de bad mig placera stängslet långt från tomtgränsen.
Du överdriver och tar till extrema och löjliga mått som inte passar i det aktuella fallet. TS har en liten tomt. Bonden har en mycket stor yta där närheten till ts knappast är av särskild vinst för korna. Jag argumenterar pragmatiskt, och då är det onödigt av arrendatorn att förlägga sin kohaga intill huset.Myrstacken skrev:
Exakt sådana här husägare är anledningen till att jag och mina grannar som också har lantbruksfastigheter blåvägrar att sälja tomtmark. Jag får frågan 3-4 ggr per år om jag kan tänka mig att stycka av en tomt men det kommer aldrig att ske. Det finns många exempel på stadsbor med Bullerbyn i blick som börjar jävlas när de inser att jordbruk innebär att maskiner kör konstiga timmar, ibland dygnet runt och att gödsel luktar.
Duger det inte, flytta till ett villakvarter.
Duger det inte, flytta till ett villakvarter.
Nu menar jag att man inte behöver trimma ner eller slå gräset som riskerar jorda stängseltråden. Du har rätt i att strömmen är relativt låg men det behövs inte då spänningen är ca 7500 Volt eftersom det är energin som aggregatet kan leverera vid varje puls som är avgörande. Jag använder ett aggregat som ger 15 Joule i utgångsenergi. Gräset är rött under stängslet och jag har aldrig trimmat under stängslet de senaste 20 åren.Maskintok skrev:
När bonden gjorde sitt job i våras och planderde gårdsstöd ritade han in var staketen skulle stå det var då du hade en möjlighet att påverka. Han fylld i sin SAM2021 och senare på året så måste han rätta sig efter sin ansökan. Det är ganska tydligt att all åger mark och betesmark ska brukas så det är inte bara att flytta stkaten. Du can lsa med om "Comen Argricultural Polisy"(CAP) på EU s hemsida det är bara några få k sidor. Där fins allt om hur skifteskanter ska vara det finns dessutom massor med rättsfall. Hur är det med Spabadet är där bygglov för det då det ligger inom4,5 meter från grannen?Anonymiserad 242012 skrev:Hej.