151 404 läst ·
23 svar
151k läst
23 svar
Fått gröna alger på trädäcket. Får ej bort det med såpa!? Hjälp tack! Bild finns
Byggde trädäck av tryckt virke för 1 år sedan.
Under vintern har det blivit grönfärgade områden (alger?), se bild.
Läst en del trådar här där det rekommenderas rengöring och behandling med såpa. Köpte en 5 liters dunk och gick lös med piassavakvast, rotborste och en blandning med 1 del såpa och tre delar vatten.
Helt rent blev det inte trots ett vansinnigt skurande. Har en kärchers högtryckstvätt av billigaste modell men inte vågat pröva. Och jag vill ej köpa speciellt terassmunstycke för 1300 spänn om det ändå inte fungerar.
Läste på någon annan blogg att man kunde rolla på ogräsättika. Kan det skada träet? Tips tack!
Under vintern har det blivit grönfärgade områden (alger?), se bild.
Läst en del trådar här där det rekommenderas rengöring och behandling med såpa. Köpte en 5 liters dunk och gick lös med piassavakvast, rotborste och en blandning med 1 del såpa och tre delar vatten.
Helt rent blev det inte trots ett vansinnigt skurande. Har en kärchers högtryckstvätt av billigaste modell men inte vågat pröva. Och jag vill ej köpa speciellt terassmunstycke för 1300 spänn om det ändå inte fungerar.
Läste på någon annan blogg att man kunde rolla på ogräsättika. Kan det skada träet? Tips tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
http://www.jape.se/gron-fri/ funkar bra.
Det ser inte ut som alger eller annan påväxt, då hade du fått det över ett större område. Det där är bara en enda planka.
Det ser snarare ut som att det är en följd av impregneringen. Det lakas ur med tiden. Rengör trallen som vanligt och se hur det ser ut om ett år. Om det inte har förändrats kan du byta bräda.
Det ser snarare ut som att det är en följd av impregneringen. Det lakas ur med tiden. Rengör trallen som vanligt och se hur det ser ut om ett år. Om det inte har förändrats kan du byta bräda.
Redigerat:
skit i japes grejer, de är svindyra, biltema och byggmax säljer motsvarande algdödande på flaska / dunke och sprutas på med en blomspruta eller tryckspruta. Fungerar perfekt.
Spruta på det när de är uppehållsväder, då dör algerna och sedan gör nästa spöregn så att påväxten slits bort.
Spruta på det när de är uppehållsväder, då dör algerna och sedan gör nästa spöregn så att påväxten slits bort.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Jag gjorde ett litet test på vårt 10 år gamla trädäck.
Till vänster sprutade jag på Grönfri, i mitten alkalisk avfettning och till höger Prickfri.
Första bilden är ett dygn efter att jag la på medlen, inget regn och jag har inte rört ytan, på andra bilden är det blött efter att jag spolat med vattenslang.
Lite oväntat så ser prickfri absolut bäst ut och avfettningen gjorde ingen skillnad alls.
Till vänster sprutade jag på Grönfri, i mitten alkalisk avfettning och till höger Prickfri.
Första bilden är ett dygn efter att jag la på medlen, inget regn och jag har inte rört ytan, på andra bilden är det blött efter att jag spolat med vattenslang.
Lite oväntat så ser prickfri absolut bäst ut och avfettningen gjorde ingen skillnad alls.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Underbart! Precis sådant här är det ju man vill veta, ett test utfört för oss normala människor som inte är köpta av något visst märke!Peter2400 skrev:Jag gjorde ett litet test på vårt 10 år gamla trädäck.
Jag la plankor mellan ytorna för att få obehandlade ytor mellan testområdena, det är därför det blev så skarpa kanter.
Man kan då även se att avfettningen inte påverkade alls.
Här är en bild direkt efter att jag lagt på medlen.
Man kan då även se att avfettningen inte påverkade alls.
Här är en bild direkt efter att jag lagt på medlen.
Logga in
Skapa konto
Ogräsättika är onödigt dyrt. Jag använder Eldorados 12% ättika, inköpt på Willys för 10,90/litern, och en 5liters tryckspruta från Jula á 99:-.P plan-g skrev:
Sprutar de områden på altanen som har beväxning av alger och mögel. Borta efter ca 10-20 timmar. Är det mycket alger kan man behöva spruta 2 ggr.
Bara spruta på och låta det vara.
Åtgången i år av ättika cirka 3 liter på min stora altan samt balkong, dvs en kostnad av 30kr om minimal arbetsinsats.
Så här ser vår trall utbytt 2013.
Andra året 2014 tvättad och oljad med sandpigmenterad olja, vill ha den vädergrå tonen.
Och sedan endast tvättat med såpa tills i år.
Och i år blev det lite extra:
* Spraya trallen med Tercol algrengöring som fick verka några dager
* Spraya trallen med såplösning 0,5L såpa och 4L vatten
* Handskura 2 gånger med levang, först en gång med enbart såplösningen och sedan lätt avspolning med vattenslang följt av en snabbskruvning om det fanns några fläckar. Avsluta med avspolning.
* Dagen efter när golvet torkat sprayade jag en ny såplösning 1L såpa och 4L vatten som fick torka in.
Bifogar bild på trallen.
Andra året 2014 tvättad och oljad med sandpigmenterad olja, vill ha den vädergrå tonen.
Och sedan endast tvättat med såpa tills i år.
Och i år blev det lite extra:
* Spraya trallen med Tercol algrengöring som fick verka några dager
* Spraya trallen med såplösning 0,5L såpa och 4L vatten
* Handskura 2 gånger med levang, först en gång med enbart såplösningen och sedan lätt avspolning med vattenslang följt av en snabbskruvning om det fanns några fläckar. Avsluta med avspolning.
* Dagen efter när golvet torkat sprayade jag en ny såplösning 1L såpa och 4L vatten som fick torka in.
Bifogar bild på trallen.
Logga in
Skapa konto