16 415 läst ·
47 svar
16k läst
47 svar
Fått fel driftkostnad vid köp av hus, kan man göra något
Möjligt att ni har skickat in en avstämning av vad elmätaren står på nyligen så att ni får betala diff för verklig förbrukning vs uppskattad för senaste året? Som många tidigare inlägg så låter 8k uppvärmning för en sensommarmånad närmast overkligt högt för en normalvilla.
Hur värms det?LivH skrev:
Hur stor är kåken?
Nåt annat som bränner ström?
För hur lång tid är räkningen?
Uppskattad eller mätt förbrukning? (Vilket egentligen är en onödig fråga eftersom alla mätare är fjärravlästa (eller ska åtminståne vara).)
Så kallt har det dessutom inte varit så är det mesta värme en månad är något tokligt.
Rätt osannolikt att ni skulle ha en förbrukning på ca 5 kWh kontinuerligt under en månad vilket 8000:- delat med ca 2kr/kWh blir. För att nå den förbrukningen på sommaren så måste det stå och rinna varmvatten hela tiden samtidigt som att det är olidligt varmt inne.
Det finns debiteringsmodeller där man undersommarmånaderna får betala för "hela sommarn" i stället för månadsvis, kan det vara nått sånt?
Det finns debiteringsmodeller där man undersommarmånaderna får betala för "hela sommarn" i stället för månadsvis, kan det vara nått sånt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det är sånna här trådar som gör att jag känner att man borde ha som Flashbacken.... Medlem i en viss period och ett par inlägg innan man får starta en ny tråd. Då slipepr man de som kommer in för att bara kasta ur sig en fråga och sen försvinner. Eller de som vill ha hjälp med skoluppgifter 
Tovetorvan skrev:
Jag försökte lägga det som en spoiler men lyckades inteG GargamelSE skrev:
Till viss del kan jag hålla med dig, samtidigt ser livssituationen olika ut för oss alla. Det kan alltid inträffa saker som gör att man inte har möjlighet att kolla.Karlia skrev: