Nu blir det ett väldigt långt inlägg, men måste få skriva av mig och mest få kasta lite skit åt höger och vänster.

Utgångsvärden:
Vattenfall som eldistributör
Vattenfall som elbolag

I mitten av maj hade vi ett riktigt skitläge när det kom till elen här hemma, vi hade över 15 strömavbrott på 6 dagar där flera var korta. Elen bara försvann för att lika fort komma tillbaka.

I tvättstugan har jag en IKEA sparsnäs som loggar elförbrukningen och den 12 maj kom meddelande upp att inga mätvärden kunde tas emot. Detta tog jag som att batteriet i den sändande delen i elskåpet var slut, jag tänkte inte mer på det utan åkte iväg en vecka med familjen.
När vi kom hem så tog jag tag i saken och bytte batterier men ingen föebättring. Gick då ut till elmätaren igen och ser att den är kolsvart. Inget blinkar och inget i displayen.

Ringer vattenfall kundtjänst, väntar 2h i kö för att få veta att jag ringt fel, skulle ringa vattenfall Eldistribution istället, kunde ej bli kopplad.

Ringer eldistribution och får äran att vänta ytterliggare 1h, får prata med en handläggare som tycker att vi ska ägna 20 minuter till att försöka starta en helt genomdöd elmätare. Efter 20 minuter så säger jag att jag tar kostnaden för utkörningen till mig med en ny mätare om det visar sig att den befintliga faktist inte är trasig.

En montör kommer efter 2h, jättetrevlig kille som såg till att ny elmätare monteras och loggas i system osv.

Får veta att efter 10 dagar ska det åter loggas värden online annars ska jag ringa till eldistribution igen.

Tiden går, 12 dagar passerar och inga värden loggas, ringer åter igen till eldistribution och väntar, vad som känns, som en evighet, enligt telefonloggen var en evighet 45min.

Får veta att den över telefon inte kan göra något utan ett ärende skapas till deras arbetsgrupp för dessa problem. Jag kan vänta mig svar tidigast inom 2 veckor och fortfarande har inget hänt.

Jag är sällan bitter eller sur, framförallt inte över saker som jag inte kan styra över, men nu börjar jag bli irriterad.

Troligen Sveriges största eldistributör som inte kan serva sina kunder på ett bättre sätt. Jag får nu uppskattade elräkningar som är långt ifrån min riktiga förbrukning vilket gör att en smäll till elräkning kommer komma. Jag lägger undan pengar till detta, men ska det behöva ta sån fruktansvärd tid att få digitala saker att fungera år 2022?

Sådär, nu har jag fått gnälla som sjutton, jag hade inte mer att komma med.

Tjing tjong styrstång!

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Z
Brukar vara så nu för tiden. Man blir förbannad när ingen svarar direkt i telefon! Fan ta folk om dom har jobb o inte kan komma på en gång!!! Jag hatar det också! Jävla samhälle vi lever i!

Men vänta,
menar du att elmätaren inte visar några värden?

Nej sådan tur har jag så klart inte :rofl::crysmile:

Elmätaren fungerar lokalt på plats, men den sänder inga värden till vattenfall vilket gör att dom tar någon medelförbrukning från förra året och fakturerar mig. Sen, när, om, kanske, den börjar sända värden till vattenfall igen så görs det en avstämning där allt felfakturerat ska jämkas på en faktura

• Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nej sådan tur har jag så klart inte :rofl::crysmile:

Elmätaren fungerar lokalt på plats, men den sänder inga värden till vattenfall vilket gör att dom tar någon medelförbrukning från förra året och fakturerar mig. Sen, när, om, kanske, den börjar sända värden till vattenfall igen så görs det en avstämning där allt felfakturerat ska jämkas på en faktura
Det blir som förr, de gamla svarta, man får skriva upp då och då, mäta varvräknaren (blippar), och det kommer hem en avläsningsgubbe. Ibland avläser man själv, skickar in. Så funkar vår vattentätare ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.