Laminon är verkligen fantastisk — vacker och skön att sitta i. Vi har tre st efter svärföräldrarna varav en dessvärre har — bokstavligen — gått upp i limningen. Benställningen har delaminerat och fåtöljen är sannolikt bortom räddning. Sorgligt. Men...MrPlow skrev:Åh kul tråd!
Här min favoritfotölj att sitta i:
[bild]
Bild från Swedese
Modellen är Lamino (här i grått fårskinn och stomme av bok) med design från 1956. Förgångaren hette Anders och Kurva och modellerna har inspirerat många fotöljer. Finns i olika träslag och sits av olika fårskinn, skinn och tyg.
Designern är Yngve Ekström som tillsammans med sin bror Jerker startade Swedese som tillverkar och säljer stolen än idag. Den har tillverkats i över 250000 exemplar och går idag loss på c:a 15000 kr med fotpall. Finns även en liten variant för barnrummet som heter Lamini.
Stolen blev 1999 utsedd till "Århundradets svenska möbel” av tidningen Sköna hems läsare.
Det enda negativa man kan säga om fotöljen är att den inte är så snygg bakifrån!
I källaren har vi två teakfåtöljer i delar som är verkligt vackra och sköna trots att stoppningen är slut. Ska bara hitta en duktig restauratör/tapetsör så leker livet igen för dem... Sannolikt danska.
Dessutom har vi en Duxfåtölj (tror jag, ska kolla) med glasfiberskal från 70-talet. Väldigt skön att sitta i. Det roliga med den är att min fru fick den istället för den Jetson hon önskade sig när hon var i elvaårsåldern; som den principfasta
Rolig tråd. Intressant (men inte otippat) att de möbler vi omger oss med skapar starka känslor som i vissa fall kanske kan liknas vid beroende i en positiv mening. Eller vad tycker ni — är det sunt att älska en fåtölj?
//Ronnie
Nytt inlägg istället för redigering: hittade fåtöljen som min fru ratade i ca 30 år Galaxy av Alf Svensson & Yngvar Sandström, Dux, 1970-tal.
I mina ögon skitsnygg och kanonskön men, det är klart, ingen Jetson.
Idag är vi dock bägge glada för den.
//Ronnie
I mina ögon skitsnygg och kanonskön men, det är klart, ingen Jetson.
Idag är vi dock bägge glada för den.
//Ronnie
Köpte min Pernilla med separat fotpall i början på 80-talet, kompisarna investerade i IKEA-möbler istället. De har bytt några gånger sedan dess innan de insåg att kvalitet var bra.
Fantastiskt skön att sitta i. Dessutom perfekt att sitta i med sovande, snuvigt, barn i famnen. På det sättet kunde dottern/sonen sova trots förkylning. Vilka varma minnen!
Fantastiskt skön att sitta i. Dessutom perfekt att sitta i med sovande, snuvigt, barn i famnen. På det sättet kunde dottern/sonen sova trots förkylning. Vilka varma minnen!
Redigerat:
Jag späder ut denna Dux dominerade tråd med en Stressless. En relativt ny modell är Magic vilken jag tycker är ganska snygg med sin lätt V-formade rygg och lätt kurvat nackstöd. Sittkomforten är utmärkt och i mitt tycke Stressless bästa.
Dynan på den tillhörande pallen kan tippas framåt och bakåt, liksom låsas.
Detta är inte en "snurrstol", vilket man dock kan tro.
Jag var först attraherad av Stressless Jazz, men när sambon involverades i planerna kände vi dock att Magic var skönare. 2 Magic blev det och de är riktigt sköna.

Dynan på den tillhörande pallen kan tippas framåt och bakåt, liksom låsas.
Detta är inte en "snurrstol", vilket man dock kan tro.
Jag var först attraherad av Stressless Jazz, men när sambon involverades i planerna kände vi dock att Magic var skönare. 2 Magic blev det och de är riktigt sköna.

Kanske inte kan klassas som fåtölj, men denna fick jag nyligen se och prova hos en vän och den var supersnygg och mkt skön att sjunka ned i. Själv skulle jag vilja ha den i vårt hemmakontor som snart skall inredas i kombination med dessa möbler: http://vartvillabygge.blogspot.se/2016/01/inredning-hemmakontor.html
bild från http://www.artwood.se
//Nybyggare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild från http://www.artwood.se
//Nybyggare
Hej,
Efter att ha tröttnat på att prova mängder med soffor av olika typer så kom vi fram till att för att få bästa sittkomfort så var det fåtölj som gällde.
Vi investerade väldigt mycket tid på att åka runt och prova olika modeller, skulle gissa på att vi säkert var i 15-20 butiker.
Det svåra var att hitta fåtölj som passade bådas kroppsform och som faktiskt var skön att sitta i under lång tid. Så det var inte ovanligt att vi spendera någon timme i butikerna.
De vi tittade på var både modeller där benstöd åkte ut men även med enskilt fotpall. Vi kom snabbt fram till att enskild fotpall var mycket mer flexibel, ska man sitta länge så behöver man kunna ändra position hur man önskar.
Den första som jag verkligen föll för var faktiskt Bröderna Andersson Kavaljeren, var väldigt nära på att köpa en men ansåg att 12 000 kr för på tok för mycket för en fåtölj.
Självklart skulle det vara den med klädda armstöd
Andra fåtöljen som jag fastnade för var Bröderna Anderssons Focus som var klart mjukare att sitta.

Andra som vi tittade på var Stressless(som har en hel hög med modeller) och Lamino liknande.
Vi kom fram till att syftet med fåtöljen är viktigt, ska man sitta upp och fokusera på något eller ska man ligga ner och vara mer avslappnad, kanske liggande. Efter hand som man provade fåtöljer så kom man med insikt i att många fåtöljer var riktigt sköna men på olika vis, det svåra var bara att reda ut vilket som skulle hålla i längden. Efter noga övervägande och ett par fåtöljer på prov så slutade det med en IMG TENOR, d.v.s en relativt lik modell till Stressless men som passade oss bättre i komfort. Efter som vi ansåg att 10 000 - 20 000 kr för 1 fåtölj var galet så hade såklart priset en inverkan på valet. I detta fallet hade MIO halva priset just då vilken hamnade på ca 6000 kr.
Efter några veckor insåg vi att båda ville sitta i den där fåtöljen så det blev till att köpa en till. Idag har vi 3 lika dana och är fortfarande väldigt nöjda med dem!

Vi kan hålla med om att det är absolut inte den snyggaste fåtöljen men vi insåg ganska tidigare att det viktiga var att komforten passade oss.
Efter att ha tröttnat på att prova mängder med soffor av olika typer så kom vi fram till att för att få bästa sittkomfort så var det fåtölj som gällde.
Vi investerade väldigt mycket tid på att åka runt och prova olika modeller, skulle gissa på att vi säkert var i 15-20 butiker.
Det svåra var att hitta fåtölj som passade bådas kroppsform och som faktiskt var skön att sitta i under lång tid. Så det var inte ovanligt att vi spendera någon timme i butikerna.
De vi tittade på var både modeller där benstöd åkte ut men även med enskilt fotpall. Vi kom snabbt fram till att enskild fotpall var mycket mer flexibel, ska man sitta länge så behöver man kunna ändra position hur man önskar.
Den första som jag verkligen föll för var faktiskt Bröderna Andersson Kavaljeren, var väldigt nära på att köpa en men ansåg att 12 000 kr för på tok för mycket för en fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart skulle det vara den med klädda armstöd
Andra fåtöljen som jag fastnade för var Bröderna Anderssons Focus som var klart mjukare att sitta.

Andra som vi tittade på var Stressless(som har en hel hög med modeller) och Lamino liknande.
Vi kom fram till att syftet med fåtöljen är viktigt, ska man sitta upp och fokusera på något eller ska man ligga ner och vara mer avslappnad, kanske liggande. Efter hand som man provade fåtöljer så kom man med insikt i att många fåtöljer var riktigt sköna men på olika vis, det svåra var bara att reda ut vilket som skulle hålla i längden. Efter noga övervägande och ett par fåtöljer på prov så slutade det med en IMG TENOR, d.v.s en relativt lik modell till Stressless men som passade oss bättre i komfort. Efter som vi ansåg att 10 000 - 20 000 kr för 1 fåtölj var galet så hade såklart priset en inverkan på valet. I detta fallet hade MIO halva priset just då vilken hamnade på ca 6000 kr.
Efter några veckor insåg vi att båda ville sitta i den där fåtöljen så det blev till att köpa en till. Idag har vi 3 lika dana och är fortfarande väldigt nöjda med dem!

Vi kan hålla med om att det är absolut inte den snyggaste fåtöljen men vi insåg ganska tidigare att det viktiga var att komforten passade oss.
Redigerat:
Drar upp denna tråden.
Har bestämt mig för att köpa en Eames lounge chair.
Har dock inte lust att lägga 100k på en ny med fotpall.
Begagnat verkar knappast finnas till överkomliga priser.
Verkar finnas en uppsjö med kopior, men någon som man kan lita på? De flesta hemsidorna är minst sagt tveksamma och de som recenseras på bla Youtube skickar bara till USA.
Någon som har något tips?
Har bestämt mig för att köpa en Eames lounge chair.
Har dock inte lust att lägga 100k på en ny med fotpall.
Begagnat verkar knappast finnas till överkomliga priser.
Verkar finnas en uppsjö med kopior, men någon som man kan lita på? De flesta hemsidorna är minst sagt tveksamma och de som recenseras på bla Youtube skickar bara till USA.
Någon som har något tips?
tips på el-reclinerfåtölj
önskar en billig och bra el-reclinerfåtölj. ej skinn.är denna bra?
https://www.mio.se/p/lazy-fåtölj-el-recliner/327679?id=M2242832
Klicka här för att svara