Hej!
Jag har tidigare bytt ett fönster och fästpunkterna var i luftspalten så jag fälde in träreglar i luftspalten o fäste fönstret. Nu har jag bytt ytterligare ett men denna gång så hamnade fästpunkterna precis i skarven mellan tegel och luftspalten. Hur löser man det bäst? Jag har redan fällt in träreglar vid fästpunkterna. Jag märkte det först när fönstret var på plats. Min tanke var att borra nya hål i karmen snett inåt så att jag får fäste i träregeln jag har satt, dock blir det ju inte stumt montage utan en luftspalt vid skruven
Jag har tidigare bytt ett fönster och fästpunkterna var i luftspalten så jag fälde in träreglar i luftspalten o fäste fönstret. Nu har jag bytt ytterligare ett men denna gång så hamnade fästpunkterna precis i skarven mellan tegel och luftspalten. Hur löser man det bäst? Jag har redan fällt in träreglar vid fästpunkterna. Jag märkte det först när fönstret var på plats. Min tanke var att borra nya hål i karmen snett inåt så att jag får fäste i träregeln jag har satt, dock blir det ju inte stumt montage utan en luftspalt vid skruven
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Dessa kanske hjälper dig:
https://www.leifarvidsson.se/adjufix-beslag-bsa1120-rakt-120mm
https://www.leifarvidsson.se/adjufix-beslag-bsa1120-rakt-120mm
Belslagen som @richardtenggren länkar borde fungera?
Jag antar att man fäster ena delen i fönstretskarm och andra delen sticker ut i fönsterhålet så man kan fästa den i tegel?
Då undrar jag, hur blir detta stabilt? Hur fungerar det med karmhylsorna? Hur kan jag då lösa övergång mellan fönster/stomme där jag annars kommer sätta plåt
/Tim
Då undrar jag, hur blir detta stabilt? Hur fungerar det med karmhylsorna? Hur kan jag då lösa övergång mellan fönster/stomme där jag annars kommer sätta plåt
/Tim
Produkter som diskuteras: "karmhylsorna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jag övervägde att köpa dessa till vår renovering men blev att jag reglade ut istället. Men dessa fungerar ihop med karmhylsorna, så istället för träskruven kör man på deras maskinskruv(kanske ingår). Så man fäster beslagen i hylsan och sedan i beslagen i stommen.
Det finns ju i flera olika storlekar så det är väl bara välja lämplig storlek. Essve har liknande beslag också.
Det finns ju i flera olika storlekar så det är väl bara välja lämplig storlek. Essve har liknande beslag också.
Då förstår jag ! Blir kanske att testa i alla fall till de kommnde fönstrena. Jag har en annan lösning där jag sågar av en bit av fönsternischen runt om på insidan ( den är av trä) om jag sågar av den ca 1-1,5cm så hamnar fönstret på mina träreglar. Får se hur jag gör. Dock i kommande fall verkar dessa beslag mycket smidigare , slipper fälla in reglar
Klicka här för att svara