4 324 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Fastnat på planlösning i kök
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Sannerligen... Precis!
Sitter och skissar, men den ställer till det rejält. Den sätter liksom samma begränsningar som nivarande, så att nyttan av att riva KLK blir ganska liten i relation till arbete, förlust i förvaring, och att övertala förening. (De har nån grej med att klädkammarna är "karaktäristiska för lägenheterna", så skulle nog ta lite tid att bestrida min rätt att få göra det).
Hmm, hmm. Har totalrenoverat en lya tidigare, men det här är ändå något av de lurigaste planeringsdilemman jag ställts inför hittills.
Skulle ju kunna installera en inspektionslucka och ha det som "Vad har grannen ätit idag? Vågar du titta?"-exhibition.
Sitter och skissar, men den ställer till det rejält. Den sätter liksom samma begränsningar som nivarande, så att nyttan av att riva KLK blir ganska liten i relation till arbete, förlust i förvaring, och att övertala förening. (De har nån grej med att klädkammarna är "karaktäristiska för lägenheterna", så skulle nog ta lite tid att bestrida min rätt att få göra det).
Hmm, hmm. Har totalrenoverat en lya tidigare, men det här är ändå något av de lurigaste planeringsdilemman jag ställts inför hittills.
Skulle ju kunna installera en inspektionslucka och ha det som "Vad har grannen ätit idag? Vågar du titta?"-exhibition.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vore det inte synd att riva klädkammaren/förrådet?Mikael_L skrev:
Pryttlar, skor, kläder, sängkläder, handdukar, skidutrustning osv har vi väl alltid och behöver för att leva ett meningsfullt liv.
Att bara leva på Facebook och pyssla med Pokemon Go blir väl lite torftigt i längden?
Minns när vi bodde i en tvåa med 3 (tre) garderober. Det var inte lätt.
Utombordaren fick stå bakom soffan på vintern. Och resten
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Ja, det kändes väldigt trångt! Det skulle kunna vara en idé faktiskt. När jag snackade med tek. förvaltare ville han ogärna ta bort radiatorn vid fönstret – pga. att de tydligen orsakat läckor. Har dock svårt att se hur detta skulle vara omöjligt att lösa, med tanke på att jag ändå kommer bila upp delar av golvet.BirgitS skrev:
Fast badrummet ser ju ut att vara rätt smalt redan.
Den ursprungliga planlösningen för kök och matrum liknar den vi hade i första BRF:en men det var max 90 cm gång mellan kyl och arbetsbänk så det var ju nästan omöjligt att vara två stycken i köket. Vi gjorde också L-kök men gjorde arbetsbänk framför fönstret med underskåp mellan fönstren, satte kylskåpet mot det som motsvarar klädkammaren i ditt fall och matbordet med kortsidan mot badrumsväggen (i alla fall när vi var fler än två vid bordet) för då kunde man ha ett långt bord ända bort mot spisen.
Sitter och skissar på det nu. Kanske kunde bli ett U-kök?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Vi hade bara en bänkskiva under fönstret, alltså inget skåp för att inte täcka för radiatorn. I ena änden satt den med gångjärn och i andra låg den på en regel fastsatt i bänkskåpet så att den kunde fällas upp när man behövde tvätta fönstret eftersom fönstret satt på lägre höjd än bänkskivan.
Men det det finns ju andra sätt att få till uppvärmningen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/element-under-foenster-bakom-koeksbaenk.312848/
Men det det finns ju andra sätt att få till uppvärmningen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/element-under-foenster-bakom-koeksbaenk.312848/
Med ett kvadratmeterpris på 80.000:- för en bostad i stockholm så ska man nog inse den reella kostnaden för att hålla på och spara en massa små pryttlar man sällan eller aldrig använder.KnockOnWood skrev:
edit:
Jag menar att jag själv typ kanske prioriterar mer ett bra och funktionellt kök som jag faktiskt använder dagligen, än att ha slalomskidor och extra många skor i lägenheten.
Det är ju liksom så att ibland får man välja, kan inte få allt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Vilken balansgång det är. I andan, "man kan inte få allt", och Birgits idé om Alternativ 1, ritade jag upp följande. Det stora avkallet här är placering av DM och ho – när DM är öppen blir köket ganska oanvändbart.
Jag reglar alltså ut klk.väggen lite, för att få det jämnt. Alt. kan jag köra djupare bänkskiva, men då får jag större passbit mellan K/F och diskbänksskåp – så det känns som att utseende vinner över 6 cm bänkyta.
Det här känns ju som kompromiss-alternativet.
Fördelar: öppet när man stiger in, ingen infälld K/F i badrummet eller hall.
Nackdelar: mindre förvaring, DM blockerar köket.
Jag reglar alltså ut klk.väggen lite, för att få det jämnt. Alt. kan jag köra djupare bänkskiva, men då får jag större passbit mellan K/F och diskbänksskåp – så det känns som att utseende vinner över 6 cm bänkyta.
Det här känns ju som kompromiss-alternativet.
Fördelar: öppet när man stiger in, ingen infälld K/F i badrummet eller hall.
Nackdelar: mindre förvaring, DM blockerar köket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det är bra om det är en bit mellan kylen och hon så man inte slår plåten i kylens täckskiva så lätt, 6 cm extra kan vara bra där.Emil Stenqvist skrev:
Du ser väl till att ha så höga överskåp som möjligt. Går att ha ett överskåp till höger om fläkten också och en hylla/lågt skåp 200 cm upp på badrumsväggen för det som används väldigt sällan.Emil Stenqvist skrev:
Det ser trevligt ut
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Visst, men för tusan: Det går väl bra att laga mat där som det är/var?Mikael_L skrev:
Hur stor plats behövs för att laga frukost/middag för 2 - 5 personer?
Detta låter som reaktionen på ett typiskt stockholmssyndrom: Hemmagjord korv, surdegshotell och jag vet inte vad.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
KnockOnWood skrev:
BirgitS skrev:
Det är bra om det är en bit mellan kylen och hon så man inte slår plåten i kylens täckskiva så lätt, 6 cm extra kan vara bra där.
Du ser väl till att ha så höga överskåp som möjligt. Går att ha ett överskåp till höger om fläkten också och en hylla/lågt skåp 200 cm upp på badrumsväggen för det som används väldigt sällan.
Det ser trevligt ut![]()
Absolut! Kör 100-skåp hela vägen. Och man får ~13 cm mellan ho och täcksida. Vill man ha mer kan jag skippa reglingen av väggen. Men då blir passbiten ännu större. (Saknas ~20 mm för att få in ett 20-skåp som du var inne på...)
Jag har gjort lite noggrannare skisser med överskåp, där jag tänker man kommer skåpet längst t.v., där tallrikar och glas kan stå, fast DM är öppen. Skåpet längst in i hörnet får bli "ovanligare saker". Och det rakt ovanför mer av skafferi. Bra idé med skåp mot badrummet. (Så t.ex. lergrytan har nånstans att stå tills det är dags att flytta nästa gång!
Bardisken vore skön att slippa, men ifall det känns klent med förvaring för t.ex. skafferi så kanske den gör en comeback!
Vilken pers den här planeringen blev! Hade tänkt lägga påsken på att bygga. Men det går ju inte att sätta igång innan allt är spikat, såklart... Men nu är jag otåligare än en fastspänd slädhund att köra igång! Men, det här köket tycker jag blir bättre på flera vis:
1. Mer enhetligt och liksom inramat – det är inte utspritt över hela rummet.
2. Behöver inte talla på badrums-utrymmet eller hallen.
3. Lite som KnockOnWood är inne på – det är i proportion till lägenhetens storlek. Det finns goda matlagningsmöjligheter, även om det såklart inte är ett villa-kök.
Vad tror ni?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Tummen upp 
Som det heter: Sans och måtta i allt
Och att diskmaskinluckan är i vägen när man skall plocka ur drabbas vi alla av, även jag med mitt stora "villakök".
Men det får vi stå ut med, det är ju trots allt bara korta stunder enstaka dagar.
Som det heter: Sans och måtta i allt
Och att diskmaskinluckan är i vägen när man skall plocka ur drabbas vi alla av, även jag med mitt stora "villakök".
Men det får vi stå ut med, det är ju trots allt bara korta stunder enstaka dagar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Du kan göra ett öppet skåp för brickor och större skärbrädor och liknande själv genom att sätta in en topp- och bottenplatta mellan täcksidan och diskbänksskåpet.Emil Stenqvist skrev:
Det är ett utmärkt val eftersom man står framför hon när man tömmer och då har man ju skåpet rakt framför sig.Emil Stenqvist skrev:
Det blir bra och framtida köpare borde gilla det.Emil Stenqvist skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Tummen upp till er!
Tack för all input – det har varit ovärdentligt! Jag har läst länge på BH.se, men tog steget att börja posta först nyligen – och vilken fantastisk plats för kunskap och inspiration det är.
Bra idé med liten skärbrädeförvaring istället för täckbit, BirgitS.
Nu blir det att sätta igång med det praktiska. Ska försöka få upp en projekttråd också! Om inte annat återkommer jag när det kört ihop sig igen.
Bra idé med liten skärbrädeförvaring istället för täckbit, BirgitS.
Nu blir det att sätta igång med det praktiska. Ska försöka få upp en projekttråd också! Om inte annat återkommer jag när det kört ihop sig igen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vi "smalnade ner" ett Ikea 200 mm "bokhylle"skåp till 160 mm för att fylla ut bredvid diskmaskinen.BirgitS skrev:
Det var mycket enkelt att göra och blev bra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BiB paket får precis plats på bredden
För böcker, skärbrädor och brickor har vi tre på höjd bredvid skafferiskåpet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: