Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
H hellem skrev:
Vi hade redan en bättre produkt. I första hand konkurrerar de nu om vem som kan erbjuda laglydiga korkar till bäst pris.
Varför går det inte att förbättra dagens korkar inom kravet att de fortfarande ska var fästa i förpackningen? Vad spelar det för roll att det finns en förlegad och numera förbjuden produkt?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
[bild]
Så där ser det ut för mig efter jag hällt. Det är enda sättet att fälla upp korken så den hålls öppen på det här paketet. För barnen går det ännu sämre.
Jadu, i min familj snurrar man på locket så att det hamnar ur vägen 🙄

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför går det inte att förbättra dagens korkar inom kravet att de fortfarande ska var fästa i förpackningen? Vad spelar det för roll att det finns en förlegad och numera förbjuden produkt?
vem har sagt att det inte går att förbättra dagens korkar? Jag säger att det inte är det som konkurrensen går ut på. Förbjuden ja, förlegad.. nja, lösa skruvkorkar kommer väl fortsätta finnas på massa produkter och flaskor.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, i min familj snurrar man på locket så att det hamnar ur vägen 🙄
Som sagt, snurrar man på locket så hamnar det mer i vägen på just den här förpackningen. Det går inte att spänna upp i öppet läge då. På vissa går det, men närsomhelst fälls de ner

• En öppnad gul förpackning med ett löst lock som verkar vara ett hinder vid öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hellem skrev:
Som sagt, snurrar man på locket så hamnar det mer i vägen på just den här förpackningen. Det går inte att spänna upp i öppet läge då. På vissa går det, men närsomhelst fälls de ner
Purepak classic?

För mig stannar de öppnade oavsett läge.
Men kan kolla om det är samma kork.

H hellem skrev:
vem har sagt att det inte går att förbättra dagens korkar? Jag säger att det inte är det som konkurrensen går ut på. Förbjuden ja, förlegad.. nja, lösa skruvkorkar kommer väl fortsätta finnas på massa produkter och flaskor.
13th Marine 13th Marine skrev:
Purepak classic?

För mig stannar de öppnade oavsett läge.
Men kan kolla om det är samma kork.
ja, det stämmer!

för det mesta går det att öppna bättre, det var ett olyckligt extra dåligt men ändå talande exemplar. men de har en tendens att fjonga ihop om man öppnar rakt upp pga av kammen högst upp på kartongen som ibland flexar lite och trycker till korken, så det är oftast säkrast att ställa den lite snett uppåt åt sidan. funjkar för mig för det mesta. för barnen är det hopplöst att försöka förklara för dem hur de behöver tänka och att det inte alltid är konsekvent samma osv osv.

TheImprovisor
Jag läser och förundras.
Är det verkligen vuxna människor som kommenterar här? Hur klarar ni som gnäller er vardag? Kan ni knyta era skor själva? Har ni två vänsterhänder med bägge tummarna i den ena?

Hur orkar ni ens göra dessa korkar till ett problem för er?

• Älska
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag läser och förundras.
Är det verkligen vuxna människor som kommenterar här? Hur klarar ni som gnäller er vardag? Kan ni knyta era skor själva? Har ni två vänsterhänder med bägge tummarna i den ena?

Hur orkar ni ens göra dessa korkar till ett problem för er?
Jag läser ditt svar och förundras. Är det verkligen en vuxen människa som har så dålig läsförståelse att de lägger energi på att gnälla på det här? Kan du läsa en tågtidtabell? Kan du hitta till brevlådan? Förstår du vad som står på vägskyltarna?

Vi pratar om samhället, miljön och dess politik här. Behöver du hjälp att förstå vad det är för något?

H hellem skrev:
ja, det stämmer!

för det mesta går det att öppna bättre, det var ett olyckligt extra dåligt men ändå talande exemplar. men de har en tendens att fjonga ihop om man öppnar rakt upp pga av kammen högst upp på kartongen som ibland flexar lite och trycker till korken, så det är oftast säkrast att ställa den lite snett uppåt åt sidan. funjkar för mig för det mesta. för barnen är det hopplöst att försöka förklara för dem hur de behöver tänka och att det inte alltid är konsekvent samma osv osv.
Spännande, så här se de ut på våra classic.
Öppen förpackning av ekologisk yoghurt, med svensk och KRAV-märkning, och en dubbel skruvkork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhoppningsvis är det väl en gammal omgång som kommer ersättas med de som sitter på mina.

TheImprovisor
H hellem skrev:
Vi pratar om samhället, miljön och dess politik här. Behöver du hjälp att förstå vad det är för något?
Nej då, inte alls, men du får gärna förklara för mig vad alla problem med korkarna som beskrivs i kommentarerna har med samhället, miljön och klimatet att göra.

Nej då, inte alls, men du får gärna förklara för mig vad alla problem med korkarna som beskrivs i kommentarerna har med samhället, miljön och klimatet att göra.
Förstår du varför dessa korkar kommit till? Det ör den premissen som diskussionen just nu handlar om. Inte om några individuella problem med korkarna i sig.

TheImprovisor
H hellem skrev:
Förstår du varför dessa korkar kommit till? Det ör den premissen som diskussionen just nu handlar om. Inte om några individuella problem med korkarna i sig.
Du undvek min fråga.

Absolut förstår jag det.
Vad jag inte förstår är att människor, rent praktiskt, irriterar sig så på dom.

Du undvek min fråga.

Absolut förstår jag det.
Vad jag inte förstår är att människor, rent praktiskt, irriterar sig så på dom.
Jag undvek inte frågan. Jag tycker att frågan är väl besvarad om du orkar eller kan läsa tillräckligt myclet. Jag irriterar mig på premissen att det skulle bli bättre för miljön när jag ser vad som händer när mina barn använder dem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
H hellem skrev:
Det är mindre än en tesked per literförpackning. Mina barn spiller nog i snitt ungefär en tesked per portion de håller upp pga locken. Det räknar alltså inte andra sorters spill.
Det är inte stora spill det handlar om, mer smet, kladd och rinningar längs utssidanav förpackningen.
H hellem skrev:
Det känns som att du fortfarande fastnar på individnivå. Inget är försumbart på makronivå. 2022 såldes yoghurt och fil för 3,9 miljarder kr i Sverige. [länk]

Om de nya korkarna leder till att det spills 0.4,% av detta (en låg siffra för sakens skull) så innebär det enbart i sverige att vi behöver producera 15,6 miljoner kronor mer yoghurt och fil inklusive förpackningar transporter och avfallshantering för att kompensera.

Köp 15.6 miljoner kronor yoghurt och fil i konsumentförpackingar och släng ut allt på ett torg och se hur försumbart det är.
Jag skulle nog tro att de flesta inte häller upp mer yoghurt, mjölk etc. för att 1 tsk kommer på fel ställe, man nöjer sig med att glaset eller tallriken nu rymmer 1 tsk mindre yoghurt, mjölk etc. Alltså behöver man inte köpa mer eller tillverka mer.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog tro att de flesta inte häller upp mer yoghurt, mjölk etc. för att 1 tsk kommer på fel ställe, man nöjer sig med att glaset eller tallriken nu rymmer 1 tsk mindre yoghurt, mjölk etc. Alltså behöver man inte köpa mer eller tillverka mer.
På makronivå funkar det inte så. Den mängden folk äter minskas inte över tid av en kork.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.