71 150 läst ·
1 199 svar
71k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Varför går det inte att förbättra dagens korkar inom kravet att de fortfarande ska var fästa i förpackningen? Vad spelar det för roll att det finns en förlegad och numera förbjuden produkt?H hellem skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
vem har sagt att det inte går att förbättra dagens korkar? Jag säger att det inte är det som konkurrensen går ut på. Förbjuden ja, förlegad.. nja, lösa skruvkorkar kommer väl fortsätta finnas på massa produkter och flaskor.Alfredo skrev:
Som sagt, snurrar man på locket så hamnar det mer i vägen på just den här förpackningen. Det går inte att spänna upp i öppet läge då. På vissa går det, men närsomhelst fälls de ner13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
H hellem skrev:
ja, det stämmer!13th Marine skrev:
för det mesta går det att öppna bättre, det var ett olyckligt extra dåligt men ändå talande exemplar. men de har en tendens att fjonga ihop om man öppnar rakt upp pga av kammen högst upp på kartongen som ibland flexar lite och trycker till korken, så det är oftast säkrast att ställa den lite snett uppåt åt sidan. funjkar för mig för det mesta. för barnen är det hopplöst att försöka förklara för dem hur de behöver tänka och att det inte alltid är konsekvent samma osv osv.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Jag läser och förundras.
Är det verkligen vuxna människor som kommenterar här? Hur klarar ni som gnäller er vardag? Kan ni knyta era skor själva? Har ni två vänsterhänder med bägge tummarna i den ena?
Hur orkar ni ens göra dessa korkar till ett problem för er?
Är det verkligen vuxna människor som kommenterar här? Hur klarar ni som gnäller er vardag? Kan ni knyta era skor själva? Har ni två vänsterhänder med bägge tummarna i den ena?
Hur orkar ni ens göra dessa korkar till ett problem för er?
Jag läser ditt svar och förundras. Är det verkligen en vuxen människa som har så dålig läsförståelse att de lägger energi på att gnälla på det här? Kan du läsa en tågtidtabell? Kan du hitta till brevlådan? Förstår du vad som står på vägskyltarna?TheImprovisor skrev:
Vi pratar om samhället, miljön och dess politik här. Behöver du hjälp att förstå vad det är för något?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Spännande, så här se de ut på våra classic.H hellem skrev:ja, det stämmer!
för det mesta går det att öppna bättre, det var ett olyckligt extra dåligt men ändå talande exemplar. men de har en tendens att fjonga ihop om man öppnar rakt upp pga av kammen högst upp på kartongen som ibland flexar lite och trycker till korken, så det är oftast säkrast att ställa den lite snett uppåt åt sidan. funjkar för mig för det mesta. för barnen är det hopplöst att försöka förklara för dem hur de behöver tänka och att det inte alltid är konsekvent samma osv osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förhoppningsvis är det väl en gammal omgång som kommer ersättas med de som sitter på mina.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Förstår du varför dessa korkar kommit till? Det ör den premissen som diskussionen just nu handlar om. Inte om några individuella problem med korkarna i sig.TheImprovisor skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Jag undvek inte frågan. Jag tycker att frågan är väl besvarad om du orkar eller kan läsa tillräckligt myclet. Jag irriterar mig på premissen att det skulle bli bättre för miljön när jag ser vad som händer när mina barn använder dem.TheImprovisor skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
H hellem skrev:
Jag skulle nog tro att de flesta inte häller upp mer yoghurt, mjölk etc. för att 1 tsk kommer på fel ställe, man nöjer sig med att glaset eller tallriken nu rymmer 1 tsk mindre yoghurt, mjölk etc. Alltså behöver man inte köpa mer eller tillverka mer.H hellem skrev:Det känns som att du fortfarande fastnar på individnivå. Inget är försumbart på makronivå. 2022 såldes yoghurt och fil för 3,9 miljarder kr i Sverige. [länk]
Om de nya korkarna leder till att det spills 0.4,% av detta (en låg siffra för sakens skull) så innebär det enbart i sverige att vi behöver producera 15,6 miljoner kronor mer yoghurt och fil inklusive förpackningar transporter och avfallshantering för att kompensera.
Köp 15.6 miljoner kronor yoghurt och fil i konsumentförpackingar och släng ut allt på ett torg och se hur försumbart det är.
På makronivå funkar det inte så. Den mängden folk äter minskas inte över tid av en kork.BirgitS skrev: