Vad är krypet?

• Spindel

14 Röster 93,3%
  • Fästing

1 Röster 6,7%
  • Antal röster
    15
Intet
BirgitS BirgitS skrev:
Insekter t.ex. fästingar, har 6 ben.
Spindlar har 8 ben.

På bild 2 tycker jag att man tydligt ser 8 ben.
Fel BirgitS.
Fästingen är ett spindeldjur och har därför 8 ben. 😀

Redigerat:
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Förlåt

• Gilla
Skogochmark och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
En fettspindel, 100% ofarlig och jättevanlig.

Blir man fästingbiten så dröjer det några veckor innan man får några symptom om man ens får det. Och nästan alltid hittar man den klassiska rodnaden/ringen innan.
Man kan få symptom betydligt tidigare. Jag fick konstaterad borrelia efter bara några dagar.

BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt
Birgit är förlåten. Fästingarnas nymfer (larvstadier) har sex ben. De tar dock inte blodmål - det är de adulta honorna som gör det för äggläggningens skull. Mig veterilgt, bäst att tillägga.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Intet
H hovapettson skrev:
Birgit är förlåten. Fästingarnas nymfer (larvstadier) har sex ben. De tar dock inte blodmål - det är de adulta honorna som gör det för äggläggningens skull. Mig veterilgt, bäst att tillägga.
Som larver har de sex ben och som vuxna blodsugare, åtta ben. Då de äro spindlar.

Kanske något för @Daniel 109 att kommentera. 😀

Intet Intet skrev:
Som larver har de sex ben och som vuxna blodsugare, åtta ben. Då de äro spindlar.

Kanske något för @Daniel 109 att kommentera. 😀
De är spindeldjur, ja. Du kommenterade just det jag kommenterade ang antalet extremiteter.

Är man ofta i naturen och även har hund är fästingar en daglig bekantskap.
På hushållspapperet finns en fästing som är knappt millimeterstor och sedan en förstoring av den.
Har man fått en sådan som sitter fast tar jag lite handsprit/gel på den och efter någon minut brukar man kunna peta loss den.
En bit hushållspapper med textur, liggande på en ljusblå och vit rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en brun fästing på en ljus yta.
Skapa konto

Intet
H hovapettson skrev:
De är spindeldjur, ja. Du kommenterade just det jag kommenterade ang antalet extremiteter.
Ja. Som jag tidigare kommenterat. 😀

galento
En fästing på ett vitt underlag, fotograferad med mobilkamera för att förstoras.
Skapa konto

Ja fästingar blir det en del , så därför har man tagit TBE sprutorna. Man får ta kort med mobilen och förstora.

Nästa år är det dags att förnya vaccination mot TBE, med 5-10 fästingar/år som "bitit" så chansar man inte.

• Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nästa år är det dags att förnya vaccination mot TBE, med 5-10 fästingar/år som "bitit" så chansar man inte.
Så är det, snittar runt 10 bett både jag och sambon, vi har vaccinerat oss sedan tidigt 90 tal. Tyvärr hjälper det inte mot borrelia som vi båda haft flera gånger.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hm, jag snittar nog mellan 30 och 40 fästingar per år skulle jag gissa, ändå har jag aldrig haft borrelia. Vad jag vet...

Borrellia kan hanteras med antibiotika, men TBE om man drabbas finns ingen medicin utan förebyggande vaccinering.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Det sägs att Borrelia inte smittar ögonblickligen, så tar man bort fästingen bums utan att klämma för hårt på den så kan man klara sig. TBE påstås smitta omedelbart man blir biten.
Har själv haft Borrelia för ca 25 år sedan. Inga men av det som tur är.
TBE ska man vaccinera sig mot. Kan vara livsfarligt. Tog min 5:e spruta nu i våras.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.