Jag har haft ett stambyte i köket för några månader sedan och ska nu sätta upp nya väggskåp. Jag blir inte riktigt klok på vad det är för vägg.
Det är IKEA skåp som ska upp och dessa fästs med två skruvar per skåp. Jag har provborrat och kommit fram till att det är 4cm gips. Verkar lite märkligt tycker jag, brukar det inte räcka med en gipsskiva? Eller kan jag missta mig, det ser iaf ut som gips på borret när jag drar ut det.
Några reglar kan jag inte höra mig till heller.
Vad för plugg/skruv ska jag använda?

Det kan vara så att det är en brandcells avgränsning och då får man inte ta hål hur som helst.

Jag kan inte gärna limma upp väggskåpen?
Det satt väggskåp där tidigare och det är precis vid avloppet där det är tänkt att man ska ha diskbänken.

Har du flyttat upp flexslangen än? Där ser du tjocklek på skivorna och vad för material.

Sent from my LT15i using Byggahus

Ja jag gjorde det, där nere var det enkel gipsskiva på 1.5 mm, fast ca 5cm ovanför originalhålet så var det spånskiva som jag var tvungen att såga i. Jag hoppades då att det var en OSB skiva som dom satt ovanför just för att man ska ha nåt att skruva upp väggskåpen i. Men där jag ska sätta upp väggskåpen så verkar det vara gips.. Den är dessutom 4cm tjock (kände när borret gick igenom).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.