Hej,
Jag håller för stunden på att bygga ett stort sy/ritbord till min sambo i 40-års present.

Just nu är det infästningen jag klurar på hur jag ska lösa bäst möjligt.

Bordsskivan består utav tre stycken brädor av ask som jag tänkte fästa ihop vid hjälp av plattstavor(Om någon har ett bättre förslag kom gärna med det).

Men hur fäster man detta underredet bäst till skivan? Ska man använda sig utav rampamuffar som man fäster i bordsskivan? Skall man även ha rampamuffar i underredet?

Lite stressad just nu och känns som jag har tagit på mig ett större projekt än vad jag har tillräckligt med erfarenhet till att klara av på ett bra sätt. Men det skall gå ändå på nåt sätt. Tacksam för all hjälp jag kan få.

• Omonterat sy/ritbord med askträskiva och vit underrede väntar på infästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Det viktiga när man fäster skivan är att ge möjlighet för skivan att krympa/expandera genom årstiderna. (tvärs fiberriktningen är rörelsen som räknas)
Jag kan tänka mig två olika vägar att fästa skivan i benen
Är skivan tjock nog att skruva i M8 rampamuff utan att borra igenom hela skivan så skulle jag sätta tre stycken i skivan mot varje ben. I benet skulle jag göra det mittersta hålet 9mm, men de två yttre skulle jag göra 9x15mm, så att skivan kan röra sig med årstiderna (stora brickor på skruvarna förstås).
Alternativet till rampamuff är L-formade träklossar, fästa i skivan, löpande i ett spår på sidan av benställningen
eller sök vidare på table top fasteners
(man skulle ju kunna använda Biltemas möbelvinklar också, men det känns lite nödlösning)

• Gilla
Hobbyloff
  • Laddar…
Hej,
Tack för ett bra svar med bra förslag.
Jag har M6 rampamuffar liggande. Borda väl kunde funka det med? Kanske sätta fyra stycken istället för tre.
Annars såg den andra tekniken intressant ut den med, men känns som om det blir stadigare och enklare om man ska demontera bordet för flytt nån gång med rampamuffar.

M6 borde duga, men det gör nog inte någon skillnad om Du har tre eller fyra i varje ben. Med tre får Du en i mitten som verkligen sitter fast och en i varje ytterkant som kan röra sig lite när virket rör sig. Eftersom jag killgissar att varje skruv borde ta 50 kg så har Du nog marginalerna på Din sida.
Lösningen med L-klossar blir nog precis lika stabil om inte mer, ifall Du har 4 klossar i varje ben, två i ytterkant på var sida. Och lika lätta att skruva bort om Du vill plocka isär bordet.
Mer förvirrad?
Rampamuff är quick and dirty, klossarna är mera "hantverksmässigt"

• Gilla
Hobbyloff
  • Laddar…
Hobbyloff Hobbyloff skrev:
Bordsskivan består utav tre stycken brädor av ask som jag tänkte fästa ihop vid hjälp av plattstavor
Förstår inte riktigt hur skivan sitter ihop, menar du plattjärn?

Jag skulle inte köra med klassiska L-klossar i denna konstruktion. De bygger på att klossarna är hyfsat fria att glida i spåret o är därför inget vidare på att ta upp sidolaster, i bordets längdriktning alltså. Inte på andra hållet heller men där ser jag inget större problem.

Hursomhelst, om du menar att skivan sitter ihop med infrästa plattjärn kan du lägga plattjärnsraderna rakt över benen o gänga direkt i järnet. Clean lösning o du gömmer två plattjärnsrader. Annars kommer rampamuffar funka fint, som Åke skrev, tight hål i mitten o rörelsemån i sidorna. Jag hade fräst det, först några mm djupa breda spår som gör att skruv o bricka hamnar insänkta i skivan, sen smala spår som ger skruvarna rörelsemån. Kan lägga upp bild lite senare.

• Gilla
Hobbyloff
  • Laddar…
Så här menade jag med frästa spår som medgör att skruvar + blickor kan planförsänkas. Lite otydlig bild men du förstår nog.
Detaljbild av träarbete med frästa spår för planförsänkta skruvar och blickor.
Skapa konto

• Gilla
Hobbyloff
  • Laddar…
So Ola C säger så sitter nog nyckeln till "bästa lösningen" i hur brädorna i skivan sitter ihop. Du nämner plattjärn, men är det på längden eller tvären?
Med lite fler bilder så får Du ännu bättre svar!

Tack för bra svar och bra förslag.
En tanke var att fästa brädorna ihop med hjälp utav plattjärn som på bild nedan.
Och som du säger, fräsa spår i underredet så de blir infällda.

Jag tänkte för att skivorna ska ha möjlighet att röra på sig att det är bättre och kanske även enklare med en liten skvar imellan.

Om man borrar tillräckligt stora hål i järnet så tänkte jag köra rampamuffar i skivan ändå.
Jag är kanske helt ute med hur jag tänker här?
Jag ska villigt erkänna att jag är en glad amatör som inte riktigt har gjort nåt liknande innan.

• Ett plattjärn vilande på en orange plastkorg inne i ett lagerutrymme, med byggarbetarklädsel i förgrunden.
    Skapa konto
  • Fyra omonterade träbrädor med naturliga mönster placerade på ett arbetsbord i en verkstad, avsedda för ihopfästning.
    Skapa konto
Sätter Du plattjärnen på tvärsen under brädorna får Du över rörelser i brädorna i skarven mellan järn och bordsbrädor. Det betyder att Du bör sätta varje bordsbräda med två skruvar i järnen (gärna rampamuff). Det ena hålet i järnet kan vara runt och trångt, men det andra ska vara större för att ta upp rörelser.
Sen kan man ju fundera på hur benen ska monteras mot skivan. Antingen som föreslaget ovan, eller så skulle Du kunna välja vinkeljärn istället för plattjärn, Då skulle dom kunna skruvas direkt i benen, Det borde nog vara ett järn på var sida om varje ben för att bordet inte ska bli vingligt.

• Gilla
Hobbyloff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.