Hej

Flyttat in i hus och förra ägaren hade tv på väggen. Jag vill ogärna borra nya hål i teglet. Dock sitter hålen med endast 13 cm mellanrum vertikalt. Horisontellt 40 cm.

Ska fästa tv på ca 50 tum. Finns det något fäste som funkar rakt av, eller måste jag fästa träskiva i befintliga hål och sedan skruva tv-fästet i detta?

De flesta fästen jag hittar har långa horisontella "skåror" så bredden mellan hålen verkar flexibelt, men fästena verkar ofta ha vertikalt avstånd på ca 20 cm mellan hålen.

Hur löser jag detta? Förklara som för en 5-åring som blivit tappad i golvet några gånger.

Vill förstås dölja strömuttaget, men det tänker jag man gör genom att fästa tvn högt upp på fästet.

• Eluttag med två kablar sitter på en vägg av mörkgrå sten. Fyra hål med vita plastpluggar är synliga under uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga flyttas ägaren vilket fäste de använde och köp ett likadant är väl det lättaste.

Eller köp deras begagnande om de inte redan hunnit sätta upp det, så kan de köpa ett nytt istället eftersom de ändå behöver borra nya hål

Han säger att han användt universellt fäste, men med mitt standardfäste så matchar inte avstånden vertikalt för hålen. Kan jag lösa detta? Borde kanske räcka att fästa i två översta? Tv:n är modern och väger inte så mycket.

Väggfäste för TV mot grå stenliknande vägg, med pluggar i övre och nedre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
M mossmasaker skrev:
Han säger att han användt universellt fäste, men med mitt standardfäste så matchar inte avstånden vertikalt för hålen.
Det enda som är standardiserat är tyvärr hålbilden mot TV:n, så idealiskt sett lämnar man kvar väggfästet vid flytt... 😕

Tänker fyra uppenbara alternativ här:
1. Du hittar ett nytt fäste med samma hålbild som väggen
2. Du skruvar dit en träskiva i befintliga hål och skruvar det nya fästet i träskivan
3. Du borrar nya hål i väggen
4. Du skruvar bara fästet i de två övre hålen, som du är inne på

Återanvänder du befintliga hål skulle jag ägna lite omsorg med att kontrollera att infästningen är robust - att man valt rätt produkt för väggtypen och använt den på rätt sätt. Även om en modern TV ofta inte väger så mycket har man ju mer än en gång hört talas hyllor m.m. som brakar ner.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.