Hej, är i full gång med altanbygge och närmar mig en trappa som jag har funderat lite på.
Tomten är i två nivåer, med ca 1,7m i höjdskillnad, och vi vill ha en trappa däremellan. På den lägre nivån, där trappan ansluter, blir det altan.
Trappan kommer gå vinkelrätt mot ett L-stöd, som jag hoppas kunna använda för att fästa den. Men hur gör jag det?
En tanke är att fästa en bärlina längs med L-stödet och jacka ur vangstyckena och lägga dem på. Hur fäster man i så fall bärlinan? Expander, betongskruv, ankarmassa? Genomgående bult skulle bli ett väldigt stort jobb i och med marknivån på andra sidan L-stödet. L-stöden är ungefär 10cm tjocka.
En annan tanke var att sätta balkskor direkt mot L-stödet och skruva fast med ankarskruv och plugg, men då blir det väldigt många hål på liten yta.
Ytan under trappan är himla besvärlig, så jag undviker helst att använda den för att hålla uppe trappan, förutom då allra vid nedersta steget.
Bifogar illustration, men inget är skalenligt.
Tomten är i två nivåer, med ca 1,7m i höjdskillnad, och vi vill ha en trappa däremellan. På den lägre nivån, där trappan ansluter, blir det altan.
Trappan kommer gå vinkelrätt mot ett L-stöd, som jag hoppas kunna använda för att fästa den. Men hur gör jag det?
En tanke är att fästa en bärlina längs med L-stödet och jacka ur vangstyckena och lägga dem på. Hur fäster man i så fall bärlinan? Expander, betongskruv, ankarmassa? Genomgående bult skulle bli ett väldigt stort jobb i och med marknivån på andra sidan L-stödet. L-stöden är ungefär 10cm tjocka.
En annan tanke var att sätta balkskor direkt mot L-stödet och skruva fast med ankarskruv och plugg, men då blir det väldigt många hål på liten yta.
Ytan under trappan är himla besvärlig, så jag undviker helst att använda den för att hålla uppe trappan, förutom då allra vid nedersta steget.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Toppen på L-stödet har du M16 lyftöglor?Jag utnyttja dom M-16 hålen och satte dit en tryck-stolpe 95x95.H HWS skrev:Hej, är i full gång med altanbygge och närmar mig en trappa som jag har funderat lite på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag nu ? Fästa granitsten på betonginklädd trappa.
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det placera mur- och marksten (entrétrappa) direkt mot husgrund?
Grund & Markarbeten -
Bygger naturstenstrappa - hur fästa stenar mot varandra
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera trappa / Limtyp fästa furulist mot laminatgolv (istället för trappnos)
Färg, Måla & Tapetsera -
Fästa trappa mot golv med vattenburen värme?
Byggmaterial & Byggteknik