Jag behöver sätta upp ett gäng taklister. De gånger jag gjort det förr så har jag sluppit något annat än träregelväggar. Men nu gäller det dels betongväggar och dels gips på stålregel.

Finns det något snyggare än spikplugg att använda i betongväggarna? Förutom limning som jag helst vill undvika.

Vad använder man vid gips/stålregel-väggarna? Det känns som att någon form av plåtskruv med annan typ av skalle vore bäst lämpad.

Hej, har samma funderingar vid gips/plåt. Tänker testa att förborra med ett tunt borr och sedan köra listskruv på det. Inte testat än så jag vet ej, men det borde funka... :thinking:

Rickard.
Vanlig listskruv fungerar säkert på stålregel då plåten är så rackarns tunn men det finns också listskruv/sockelskruv med borrspets som garanterat funkar. Gissar på att en googling på ex "listskruv stålregel" hjälper. Tror vilket som funkar, tänk på att gipsskruv för stålregel inte har borrspets.

Och snyggast då är väl att hitta en liten plugg som samma skruv kan användas till på betongen. Men listskruv eller spikplugg kanske är hugget som egentligen när det kommer till det estetiska.

Dyckertpistol i båda fallen. Finns pistoler för ståldyckert som kan skjuta i betongen

Sen uppföljning: dyckertpistol hade nog varit bra. Jag testade spikplugg först och den var inget att ha. (Skallarna syntes för mycket, svårt att slå i tillräckligt långt vid profilerade lister, inte var det "bara" att skruva ur den heller när den skulle bort.) Listskruv + plugg blev bra i betong och halvbra i gips, men det var ju ganska omständigt och tidskrävande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.