Ska precis ge mig på att sätta fast taklister i frigolit för första gången och tar tacksamt emot tips.

Jag har stuckaturlim men tänker att det borde finnas någon som gjort det ett par gånger som kan tipsa om standardfelen jag kommer göra. Sätter de fast sig direkt med limmet eller bör man ta en dutt dubbelsidig tejp här och där?

Finns snabbverkande konstruktionslim för ändamålet.

Jag använde vanligt PL200. Hugger inte direkt. Det går att justera lite.

det borde funka med latex

B
Har genom åren använt olika typer av konstruktionslim för just frigolitlister. Sist använde jag pl400, men flera olika sorter fungerar.

Vill minnas att jag noterade att byggmax egna billiga konstruktionslim blev lite som ett halvhårt gammalt tuggummi. Det funkade det också, men det var inte lika lättarbetat och jag tvivlar att det är samma styrka. Jag kommer undvika det i framtiden.

hsd
Jag valde pl 600 , då den inte löser frigolit
Den hugger inte direkt så der går att finjustera samtidigt som den kletar fast tillräckligt så man inte behöver fästa oå annat särr
Det var taklister jag satte upp

7ender
Jag byggde thermopool för några år sen. Instruktionerna var tydliga med att vid limning skulle PL200 användas, då andra limtyper fäster dåligt på cellplast.

Frigolitlisterna som satt i vårt hus när vi flyttade in har börjat släppa på vissa ställen. Ser ut som latex har använts. Nu har jag lagat med PL200...får se om det håller bättre.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.