Thomas59
Hej,

Tänkte lägga ner klankandet på hantverkarna ett tag då jag misstänker att det kan inverka menligt :wow: på mina chanser att få proffsiga svar på följande fråga:

Köpte en duschvägg modell Svedbergs CUBE som skall upp på gästtoaletten. Är ju lite tveksam till att borra och plugga i våtzonen men monteringsanvisningen pekar på en aluminiumskena med hål och skruv och borr medföljer. Vill dock helst undvika att borra.

Har satt upp massor av duschväggar men då har det varit i lägenheter med massiva väggar. Här är det bara kakel och gips.

Har kollat lite var reglarna kan sitta för hittar jag dem ser jag inga större problem men min Stanley reglesökare som ska klara dubbelgips+++ sviker mig. Lite regelccmatte ger ju en indikation men säker kan man ju aldrig vara.

Finns det något bra alternativ?

PL 400-600 nånting?
Expoxy?
Annat?

Tänkte mig att maska upp för listen och sedan matta ner kakelytan för att få bättre fäste men undrar om det kommer att funka. Det är ju ingen belastning att tala om.

Ett alternativ som jag ser är att kombinera skruv/plugg i översta hålet med att limma resten.

I värsta fall har jag funderat på något snyggt, kanske kromat, fyrkantrör med gummifot på från golv upp till tak + silikonat mot väggen och sedan fästa fästskenan i fyrkantröret!

Någon som har ett bra råd?

Skruva som det är tänkt är min tioöring ;)

Fast har man inte planerat in en regel bakom är det ju såklart värre.

Det tråkiga med någon form av lim är ju att om skiten släpper så står man med trasig duschdörr över hela badrummet. Silikon sitter ju som berget om det får tid på sig att torka och flexibiliteten gör ju att det inte släpper lika drastiskt men i längden kan man ju aldrig veta vad man än använder. Ett smäll med duschdörrarna för mycket och det kan ju vara fetkört.

Ett tips med regelsökarn är ju att kolla baksidan, kanske bättre tur där? ;)

Thomas59
v-g skrev:
Skruva som det är tänkt är min tioöring ;)

Fast har man inte planerat in en regel bakom är det ju såklart värre.

Det tråkiga med någon form av lim är ju att om skiten släpper så står man med trasig duschdörr över hela badrummet. Silikon sitter ju som berget om det får tid på sig att torka och flexibiliteten gör ju att det inte släpper lika drastiskt men i längden kan man ju aldrig veta vad man än använder. Ett smäll med duschdörrarna för mycket och det kan ju vara fetkört.

Ett tips med regelsökarn är ju att kolla baksidan, kanske bättre tur där? ;)
Jo skruva om man vet var regeln finns, helt klart.

Nu vet jag inte det exakt och det är bara en duschvägg utan dörrar och "stödpinnen" som går 90 grader mot duschväggen och fäster i motstående vägg är ställbar så min plan var också att sätta duschväggen på mer än 90 cm från motstående vägg för att få ett större duschutrymme (puh, lång mening). Då lär jag i vilket fall inte pricka någon cc60regel.

Baksidan, hmmm det sitter ju köksskåp där men kanske? jo det är en bra idé. Ska testa men lär väl inte hitta någon regel på 100-110 cm från yttervägg.

Det är ju ingen belastning att tala om, inga dörrar och det är gästbadrummet så det duschas inte särskilt ofta där så silikon kanske är det bästa. Det fäster i alla fall bra på kakel. Lite mer marginal för efterjustering än expoxi ger. Med expoxi sitter det ju som berget på nån minut.

När jag kör med något segtorkande brukar jag limma med både och, dvs med lite snabbtorkande (typ limpistol) som stabiliserar medan det segtorkande gör sitt jobb.

Tror också att det kommer att hålla men du vet ju, snubbelThomas59 är framme och vips så ryker allt som inte sitter med genomgående M12 ;)

För övrigt fick jag sätta längre skruvar i min duschvägg pga att de de skickade med var nåt fjutt :D

Om du kan med baksidan finns ju faktist genomgående på alternativlistan ;)

Finns ett montagelim för luxskivor. PU-lim som biter nåt å det grövsta på allehanda material. Det har en tendens att svälla när det torkar så det gäller att ha lite press på det man limmar samt att man inte överdoserar. Jag har själv limmat både duschdörrar toahållare och diverse ting som jag inte vill ska släppa.

Minns för övrigt en gång när gjort en låda av luxskivor som skulle dölja en golvvärmeshunt. Dessvärre blev den en smula tajt för när shunten började läcka (varför gjorde den det den enda gången lådan blivit för tajt?) och rörmokaren argt slog bort lådan följde kakelglasyren med limmet på sina ställen. Iakta försiktighet mao ;) .

Thomas59
v-g skrev:
När jag kör med något segtorkande brukar jag limma med både och, dvs med lite snabbtorkande (typ limpistol) som stabiliserar medan det segtorkande gör sitt jobb.

Tror också att det kommer att hålla men du vet ju, snubbelThomas59 är framme och vips så ryker allt som inte sitter med genomgående M12 ;)

För övrigt fick jag sätta längre skruvar i min duschvägg pga att de de skickade med var nåt fjutt :D

Om du kan med baksidan finns ju faktist genomgående på alternativlistan ;)
Både och! Lysande! Bra tips man får ikväll. DET hade jkag aldrig kommit på själv. Undrar ibland vad jag har limpistolen till men nu vet jag.

Genomgående? Hmm då håller det nog men frågan är ju hur man löser det brutna tätskiktet om man inte prickar en regel. Finns ju liksom inget hål att fylla med silikon, eller ja ett jättehål då med cc60 och 2,70 meter högt. Får ju fylla hela utrymmet mellan reglarna om man ska vara på den säkra sidan:D och det blir ändå inte enligt reglerna.

Enkelt, du trycker bulten nästan igenom sen silikonar du runt den trycker den till lagom utstick för duschväggen sen petar man ut det extra silikonet så det blir slätt med kaklet. Detta kräver att man har ett hål i kaklet som är kanske 2mm runt om så man kan fylla på med silikon in till tätskiktet. ;)

Jag gjorde så på anslutningen till tronen där M12 sticker ur väggen. Överkurs jag vet men såg ju så "rätt" ut :D

Limpistol ska man alltid ha på värme man vet aldrig vad den behövs till :D

Använd ett bra Setlim som tål konstant fuktpåverkan, komplettera med plugg typ Alligator och skruva, så kan jag lova att duschväggen överlever både dej och nästkommande ägare.

Thomas59
Jo sättlim, epoxi eller silicon lär det bli.

Jag är dock lite osäker på om jag vågar borra och plugga om jag inte med säkerhet vet att jag prickar en regel.

I stort sett omöjligt att få en säker genomgång i tätskiktet då man inte har regel bakom. Möjligen kan jag dra en plugg längst upp på monteringslisten där det inte s´polas så mycket vatten.

Eftersom jag tidigare byggt alla badrum från grunden har jag inte funderat så mycket på situationen att plugga vid sidan av en regel/kortling.

Vilken typ av plugg/gipsanakare ger bästa förutsättningen att få tätt med silikon?

Några andra tips?

Thomas59 skrev:
Jo sättlim, epoxi eller silicon lär det bli.

Jag är dock lite osäker på om jag vågar borra och plugga om jag inte med säkerhet vet att jag prickar en regel.

I stort sett omöjligt att få en säker genomgång i tätskiktet då man inte har regel bakom. Möjligen kan jag dra en plugg längst upp på monteringslisten där det inte s´polas så mycket vatten.

Eftersom jag tidigare byggt alla badrum från grunden har jag inte funderat så mycket på situationen att plugga vid sidan av en regel/kortling.

Vilken typ av plugg/gipsanakare ger bästa förutsättningen att få tätt med silikon?

Några andra tips?
Limmet som Abbe rekommenderar lite högre upp i tråden som är avsett för luxskivor är grymmaste limmet jag har varit med om. En tunn sträng och sen tryck på medans det härdar och sen kommer det sitta som berget.

Thomas59
RobZombie skrev:
Limmet som Abbe rekommenderar lite högre upp i tråden som är avsett för luxskivor är grymmaste limmet jag har varit med om. En tunn sträng och sen tryck på medans det härdar och sen kommer det sitta som berget.
Hmm, jag noterade det. Måste kolla vad det limmet heter? Någon som vet?

OM du hinner vänta tills jag kommer tillbaka från bilen så får du strax svar ;)

LUX ELEMENTS-COL-PU

PU-monteringslim

Vill du forcera härdningsprocessen en smula så spreja på lite vatten med blomsprutan. I övrigt gäller det swom vanligt att ytorna är ordentligt rengjorda/avfettade.

Thomas59
Abbedabbe skrev:
LUX ELEMENTS-COL-PU

PU-monteringslim

Vill du forcera härdningsprocessen en smula så spreja på lite vatten med blomsprutan. I övrigt gäller det swom vanligt att ytorna är ordentligt rengjorda/avfettade.
Man får tacka för tipset d^_^b.

Ska se om jag får tid nu under veckan som kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.