Som frågan lyder. Jag har försökt googla men hittar ärligt talat inget tydligt svar.

Tillverkaren beskriver heller inte hur man fäster stolskorna i sten trots många exempel är just fösta i marksten.

Rent spontant tänker jag någon sorts plugg och skruv som inte rostar...... Men vad är standardlösningen? Hur har de gjort på bilden?

Ps. Kan skriva till tillverkaren men orkar inte vänta till på måndag.

• Träskärm med metallramar placerad på stenlagd yta bredvid en buske i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
unkelpehr
  • Laddar…
Vad för stolpsko ? Många varianter finns det. Ska det vara som på bilden eller.

Sitter varje fot med 4st mindre skruv så skulle jag säga rostfri skruv med lämplig plugg.
Sen sitter ju detta merparten i mursten och skulle man istället sätta dem i små marksten så lär de inte hålla mot mycket...

J jonaserik skrev:
Vad för stolpsko ? Många varianter finns det. Ska det vara som på bilden eller.
Ursäkta dålig bild. Men Wernamo design har väl som egna lackerade stolsko. Fått med fyra bultar med mutter. Kanska korta bultar. Man kan fästa dessa i jordankarespjut, men antagligen också enligt många bilder, i marksten.

• Svart stolpfot monterad på betongblock med bultar, bredvid en mörk hjulbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P-plats P-plats skrev:
Sitter varje fot med 4st mindre skruv så skulle jag säga rostfri skruv med lämplig plugg.
Sen sitter ju detta merparten i mursten och skulle man istället sätta dem i små marksten så lär de inte hålla mot mycket...
Kommer lägga 35x35 betongplattor, och tänkte fästa stolskorna i dessa. Förstår bara inte hur de fäst dessa på alla bilder.

Träkyrka Träkyrka skrev:
Kommer lägga 35x35 betongplattor, och tänkte fästa stolskorna i dessa. Förstår bara inte hur de fäst dessa på alla bilder.
Är väl 4 hål i hörnen som det ska fästas med. Beroende på hålens diameter och plattans tjocklek. Det blir att borra för blugg som passar för bultarna. Ta då rostfria franska , helst syrafasta, plugg och bult ska sticka ut under plattan, helst ca 5 cm ( ska helst vara längre än plattans tjocklek ) , så klämms pluggen ut under plattan och blir som ett lås. Är hålen i fästet litet, kan du borra upp det till större diameter, då blir det grövre bultar att dra ner, håller bättre då. Ska det vara som på bilden eller bara en vägg, är det bara en vägg så kan plattorna vicka och lossna. Bra då att borra ett 13 mm hål i mitten på plattan och slå ner ett armeringsjärn 12 mm ca 50 cm i marken som håller för gungning.

EDIT Jordankare TJA , det går kanske, sen det med bult/mutter som följer med, hoppa över dom om du ska ha plattor.

• Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Träkyrka Träkyrka skrev:
Borra, sätt plugg och skruva fast dem.
Så länge du har staketet i vinkel så tror jag det blir stabilt.
Som nämnts av andra så se till att pluggen och skruven är längre än tjockleken på plattorna.

• Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.