Har byggt en stödmur av 120x140 byggtimmer i form av ett L och satte då 95x95 stolpar i hörnen för att komplettera med staket.
Jag måste dock komplettera med ett par "stolpar" per sida och min tanke från början var att gräva ner plint och sätta 45x95 reglar utanför stödmuren och bygga på dom med 45x95 på stödmuren.
Nu har jag dock kommit fram till att det inte blir så bra och rätt klumpigt och känner att jag måste ha ny lösning.

Är det en dum idé att jacka ur rundningen i byggtimmer för att på så sätt få in 45x95 regeln lite?
Skulle man kunnd köra med tunnare regel utanför stödmuren? typ 28x95
Hur kan man fästa regeln, räcker det att skruva fast den i byggtimmret? eller bör man ha en plint?

Staket blir inte så högt, räknar med att bygga på stolparna ovanpå stödmuren med 60cm.

• Nybyggd L-formad stödmur av timmer med 95x95 stolpar i hörnen, bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något bra förslag på hur detta kan lösas?

Kollade på den stolpsko jag länkade till o den var ful och klumpig så den blir det inte....

Min nya tanke är att jacka ur ett par byggtimmer och sätta ett plattjärn på varje sida och fästa en 70x70 stolpe i.
Kan det funka?

Hmmm, kan det här vara så svårt att ingen vet hur det ska lösas eller har jag gjort så dåligt att det inte är lönt för någon att svara?
Jag ger mig inte, ett till försök, eftersom jag inte själv kan komma på någon bra lösning.

De stolpskor jag hittade först på nätet kändes inte alls bra för det känns inte stabilt att sätta något ovanpå muren, borde väl bli bättre att på något sätt fästa dom stolparna i marken eller muren på något sätt?

Mina tre alternativ jag funderar över nu.

1. Jacka ur 30 mm brett och 250 mm djupt i varje sida på byggtimmermuren och fästa ett plattjärn med genomgående bult i två byggtimmer. Det ska då bli ca 70mm mellan dessa och där kan jag sätta fast en 70x70 stolpe.
Tänker mig då att de här borde funka
https://www.bauhaus.se/plattjarn-rostfritt-stal-30x3mm-1m

2. Gräva ner en plint och sätta fast en 45x70(eller 45x95) regel i plinten som går upp så högt som stolpen ska vara och som jag bygger på uppe på muren med en till 45x70(eller 45x95), För att "hjälpa" regeln att vara stabil så fäster jag den med några skruvar i byggtimret på vägen upp.

3. På något sätt fästa någon stolpfäste ovanpå muren?
Skulle det gå att få tillräckligt stabilt med typ sånna här?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/balkskor-och-plintjarn/stolpsko-340628/

Någon som kan ge input på om jag är helt ute och cyklar i mina tankar eller om det är något alternativ som ändå skulle funka?
Det är fritt fram att komma med en helt annan lösning också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.