Har tänkt bygga en pergola där ena sidan ska fästas i garageväggen.
Jag ska alltså sätta en regel/bärlina på väggen som det sedan ska sättas balkskor i för de utåtgående reglarna.

Har någon här en idé om hur man gör detta?

Skulle man sätta den på den övre panelen så börjar det bli lite för högt för att få önskad nivå på pergolan.
Skulle fungera bättre med höjden om man kunde få dit bärlinan vid plåten vid fönstret eller kanske ta bort lite på övre delen av fönstret?

Spelar kanske inte någon roll, men pergolan är tänkt att bli 4,6x5,9m. Sitter redan stolpsko i marken vid högen med marksten på ena bilden så det är dessa vi ska förhålla oss till.
Skickar med några bilder.

Tacksam för idéer hur man kan lösa detta 🙂

• En garagevägg med två fönster, grill, pallar med marksten, stolar och staplade stenplattor på stenlagt uteområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster inramat av ljus panel mot en fasadvägg, reflekterar trädgrenar i glaset.
    Skapa konto
  • Garagevägg med träpanel och fönster, solbelyst och omgiven av klarblå himmel, del av byggprojekt för fäste av pergolans bärlina.
    Skapa konto
Du behöver ju inte ha en lång bärlina heller. Du kan ju dela upp den och låta den ”hoppa över fönstren”.

Räcker med rejäl bräda i panelen som du fäster med fyra rejäla skruv.

S Småbrukaren skrev:
Du behöver ju inte ha en lång bärlina heller. Du kan ju dela upp den och låta den ”hoppa över fönstren”.

Räcker med rejäl bräda i panelen som du fäster med fyra rejäla skruv.
Detta har jag tänkt på med. Måste räkna lite på var de utåtgående reglarna hamnar först.
Förmodligen har man väl sin vanliga tur så det kommer bli en regel mitt för ett fönster, då behöver jag ju ha bärlinan där?

Hur brett är fönstret?

Jag kan tänka mig att två takstolar på utsidan med typ c/c 40 och sedan hoppa över fönstret. Sedan c/c 80 fram till nästa fönster och samma på utsidan av bortre fönstret funkar hur bra som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.