Hej!

Jag ska lägga råspont som tak på mitt attefallsbygge och vad jag läser mig till så brukar man fästa det med trådspik 75 x 3,4 mm. Nu är det så att jag har en batteridriven spik/dyckert-picka som tar 50 mm (GA18), skulle det fungera att använda den istället? Dels för att det är enklare men mest för att den är mycket roligare att använda än en hammare :)

glöm tanken, det duger inte med dyckert till råspont

• Gilla
  • Wow
Enrique79 och 3 till
  • Laddar…
J johnrules skrev:
Hej!

Jag ska lägga råspont som tak på mitt attefallsbygge och vad jag läser mig till så brukar man fästa det med trådspik 75 x 3,4 mm. Nu är det så att jag har en batteridriven spik/dyckert-picka som tar 50 mm (GA18), skulle det fungera att använda den istället? Dels för att det är enklare men mest för att den är mycket roligare att använda än en hammare :)
Du får ta tillfället i akt och köpa en batteridriven spikpistol avsedd för ändamålet. :cool:(y)

• Gilla
johnrules
  • Laddar…
Haha ajdå, då får det bli hammaren ändå. Tack för svar!

Hade det varit mitt eget tak hade jag nog fäst allt med spikpistolen och sen extraspikat ändarna.

H hapazard skrev:
Hade det varit mitt eget tak hade jag nog fäst allt med spikpistolen och sen extraspikat ändarna.
Med dyckert avsedda för lister och foder? :thinking:

• Gilla
johnrules och 1 till
  • Laddar…
Som flera redan sagt, GA18 är för lister och liknande. Så det är handspikning eller köp av en lite kraftigare pistol som gäller tyvärr.

• Gilla
johnrules och 1 till
  • Laddar…
K
Använd riktig trådspik avsedd för ändamålet, vilket du redan har koll på. Dyckert är en dålig idé och genväg som knappast gör sig särskilt bra som infästning av tak

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag får okynnes-skjuta med pickan på annat håll för att få min fix.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rickard.
Är det ett stort tak är det definitivt värt att hyra en pistol. En vanlig villa har ett par tusen spikar och det blir fort väldigt tråkigt(och jobbigt) att spika för hand.

Det som kan hända om man fuskar är inte heller så roligt så det vill man ju verkligen undvika.

FredrikR FredrikR skrev:
Med dyckert avsedda för lister och foder? :thinking:
Brädorna slår sig knappast så dant om ändarna hålls nere med rejälare doningar.

Tomture61
Glöm ej att använda hörselskydd när du spikar !
Själv förvärrade jag min tinnitus när jag handspikade mitt garagetak :rolleyes:

• Gilla
johnrules och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Brädorna slår sig knappast så dant om ändarna hålls nere med rejälare doningar.
Nej lägger han tegel på så håller ju det råsponten på på plats. Kanske funkat till läkten också, slipper göra onödiga hål i takpappen.... :thinking::crysmile:

Snopet om taket blåser av bara. Det är ju helt självklart att man inte använder 1,2mm dyckert till råsponten på ett tak, utan man använder 3" trådspik.

Jag väcker upp tråden. Jag fattar att 50mm dyckert är klent till råspont. Men jag tänkte lägga det som "förvaringsgolv " uppe på garaget. Har klen takhöjd och behöver bara en avlastningsyta för kartonger och annan skit. Går det att spika fast råsponten med 50mm dyckert.

Stucki Stucki skrev:
Jag väcker upp tråden. Jag fattar att 50mm dyckert är klent till råspont. Men jag tänkte lägga det som "förvaringsgolv " uppe på garaget. Har klen takhöjd och behöver bara en avlastningsyta för kartonger och annan skit. Går det att spika fast råsponten med 50mm dyckert.
Går väl, du kan ju skruva också. Jag tolkar det som det är inne i garaget på takstolarna.
Det jag har på vinden ligger löst på takstolarna.

• Gilla
Stucki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.