7 937 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Fästa råspont med 50 mm dyckert?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska lägga råspont som tak på mitt attefallsbygge och vad jag läser mig till så brukar man fästa det med trådspik 75 x 3,4 mm. Nu är det så att jag har en batteridriven spik/dyckert-picka som tar 50 mm (GA18), skulle det fungera att använda den istället? Dels för att det är enklare men mest för att den är mycket roligare att använda än en hammare
Jag ska lägga råspont som tak på mitt attefallsbygge och vad jag läser mig till så brukar man fästa det med trådspik 75 x 3,4 mm. Nu är det så att jag har en batteridriven spik/dyckert-picka som tar 50 mm (GA18), skulle det fungera att använda den istället? Dels för att det är enklare men mest för att den är mycket roligare att använda än en hammare
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Du får ta tillfället i akt och köpa en batteridriven spikpistol avsedd för ändamålet.J johnrules skrev:Hej!
Jag ska lägga råspont som tak på mitt attefallsbygge och vad jag läser mig till så brukar man fästa det med trådspik 75 x 3,4 mm. Nu är det så att jag har en batteridriven spik/dyckert-picka som tar 50 mm (GA18), skulle det fungera att använda den istället? Dels för att det är enklare men mest för att den är mycket roligare att använda än en hammare![]()
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 400 inlägg
Är det ett stort tak är det definitivt värt att hyra en pistol. En vanlig villa har ett par tusen spikar och det blir fort väldigt tråkigt(och jobbigt) att spika för hand.
Det som kan hända om man fuskar är inte heller så roligt så det vill man ju verkligen undvika.
Det som kan hända om man fuskar är inte heller så roligt så det vill man ju verkligen undvika.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Nej lägger han tegel på så håller ju det råsponten på på plats. Kanske funkat till läkten också, slipper göra onödiga hål i takpappen....H hapazard skrev:
Snopet om taket blåser av bara. Det är ju helt självklart att man inte använder 1,2mm dyckert till råsponten på ett tak, utan man använder 3" trådspik.
Jag väcker upp tråden. Jag fattar att 50mm dyckert är klent till råspont. Men jag tänkte lägga det som "förvaringsgolv " uppe på garaget. Har klen takhöjd och behöver bara en avlastningsyta för kartonger och annan skit. Går det att spika fast råsponten med 50mm dyckert.
Går väl, du kan ju skruva också. Jag tolkar det som det är inne i garaget på takstolarna.Stucki skrev:
Det jag har på vinden ligger löst på takstolarna.