Hej!

Vi planerar att bygga en pergola likt den på bilderna nedan men jag funderar på hur man löser "anslutningen" mot fasaden i vinkeln på bästa/snyggast sätt.

Jag tänker att man antingen sätter en stolpe likt de andra tre nära väggen men låter det vara en glipa mellan fasad och stolpe på ca 20cm (?). Ett annat alternativ tänker jag är att skruva fast en regel på fasaden som man fäster "ribborna" i (?), hur hade ni gjort?

Bilderna är lånade från kontot "cicimollerkirchsteiger" på Instagram.

• Två personer monterar en pergola på en träveranda vid ett hus med träfasad. De står på stegar och justerar takbalkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart pergola intill ett hus med träfasad, med svarta glasdörrar och fönster. Under pergolan står bord och stolar på en träaltan.
    Skapa konto
  • Trähus med vinkel och stora fönster mot trädgården, under diskussion för pergolanslutning vid fasad; sand och stenar ligger framför.
    Skapa konto
K
Vad har ni för fasad?

K kniv skrev:
Vad har ni för fasad?
Hej, sorry om jag var otydligt. Tredje bilden är vårt hus. Det är träfasad.

K
M.Lind M.Lind skrev:
Hej, sorry om jag var otydligt. Tredje bilden är vårt hus. Det är träfasad.
Du skrev uttryckligen att bilderna var från ig…

Vet du vart reglarna eller hammarbandet går bakom fasaden? I så fall är det en bra variant att fästa en bärlina i dem och sen pergolans takbalkar i bärlinan.

Ser nästan ut som att det är en aluminiumpergola på bilderna. Är det det ni tänker er?

K kniv skrev:

Vet du vart reglarna eller hammarbandet går bakom fasaden? I så fall är det en bra variant att fästa en bärlina i dem och sen pergolans takbalkar i bärlinan.

Ser nästan ut som att det är en aluminiumpergola på bilderna. Är det det ni tänker er?
Precis, därför jag skrev att jag kanske var otydlig.

Ja, det vet jag så rent konstruktionsmässigt är det inga problem. Tänkte kanske mer på det estetiska.

K
Då är det ju bara en smaksak.

Så frågan är egentligen vad folk tycker gällande en pergola i innehörn på ett L-vinkelhus? Medans bilderna från Instagram är en rak fasad

K kniv skrev:
Då är det ju bara en smaksak.

Så frågan är egentligen vad folk tycker gällande en pergola i innehörn på ett L-vinkelhus? Medans bilderna från Instagram är en rak fasad
Ja, det var en bra sammanfattning. Jag hade nog egentligen föredragit att ha en stolpe längst in men tanken var om det kanske ser märkligt ut att ha en stolpe så nära väggen i vinkeln.

Någon rekommendation på vilken skruv jag ska använda för att fästa "stolpskon" och/eller regeln i hammarbandet?

• Trästomme i byggnadskonstruktion med exponerade reglar och öppningar för fönster, omgärdat av byggnadsställningar utanför.
    Skapa konto
K
Konstruktionsskruv

K kniv skrev:
Konstruktionsskruv
Typ ET-T?

K kniv skrev:

Missade frågan om materialet, det är trä på bilderna. Vi ska använda samma som vi har på fasaden, Linax heter den.

K
M.Lind M.Lind skrev:
Typ ET-T?
Ja den funkar, ger lite doldare infästning. Annars funkar också WAF eller HF (HEX huvud).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.