Hej!
Vi planerar att bygga en pergola likt den på bilderna nedan men jag funderar på hur man löser "anslutningen" mot fasaden i vinkeln på bästa/snyggast sätt.
Jag tänker att man antingen sätter en stolpe likt de andra tre nära väggen men låter det vara en glipa mellan fasad och stolpe på ca 20cm (?). Ett annat alternativ tänker jag är att skruva fast en regel på fasaden som man fäster "ribborna" i (?), hur hade ni gjort?
Bilderna är lånade från kontot "cicimollerkirchsteiger" på Instagram.
Vi planerar att bygga en pergola likt den på bilderna nedan men jag funderar på hur man löser "anslutningen" mot fasaden i vinkeln på bästa/snyggast sätt.
Jag tänker att man antingen sätter en stolpe likt de andra tre nära väggen men låter det vara en glipa mellan fasad och stolpe på ca 20cm (?). Ett annat alternativ tänker jag är att skruva fast en regel på fasaden som man fäster "ribborna" i (?), hur hade ni gjort?
Bilderna är lånade från kontot "cicimollerkirchsteiger" på Instagram.
Du skrev uttryckligen att bilderna var från ig…M.Lind skrev:
Vet du vart reglarna eller hammarbandet går bakom fasaden? I så fall är det en bra variant att fästa en bärlina i dem och sen pergolans takbalkar i bärlinan.
Ser nästan ut som att det är en aluminiumpergola på bilderna. Är det det ni tänker er?
Precis, därför jag skrev att jag kanske var otydlig.K kniv skrev:
Ja, det vet jag så rent konstruktionsmässigt är det inga problem. Tänkte kanske mer på det estetiska.
Ja, det var en bra sammanfattning. Jag hade nog egentligen föredragit att ha en stolpe längst in men tanken var om det kanske ser märkligt ut att ha en stolpe så nära väggen i vinkeln.K kniv skrev:
Någon rekommendation på vilken skruv jag ska använda för att fästa "stolpskon" och/eller regeln i hammarbandet?
Missade frågan om materialet, det är trä på bilderna. Vi ska använda samma som vi har på fasaden, Linax heter den.K kniv skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur förankra pergola mot fasad vid låg takfot?
Altan & Uteplats -
Fästa syll i fasadtegeg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa syll på fasadtegel
Växthus -
Altan med staket och pergola utan att fästa i fasaden?
Altan & Uteplats -
Fästa reglar för pergolatak i fasadtegel?
Byggmaterial & Byggteknik