Vad ska jag använda för att fästa en terassmarkis i fasaden på vårt hus byggt -48? Fasaden är puts med någon typ av lätt/hålbetong. Jag vill ju inte riskera att den blåserned vi minsta vindpust.

Det finns speciella skruv för lättbetong. Ingen förborrning, inga pluggar. Bara att skruva rätt in, och det sitter så in i h-vete. Tyvärr har jag inget namn på varken modell eller tillverkare, men en välsorterad järnaffär borde kunna lösa det åt dig.

Essve har jag för mej att det stod i en tråd för lite sen om sån skruv. Jag använde Fisherplugg och franskskruv som höll 2 markiser närmare 5 m breda och 4.5 m utfällda utan problem.

puts med någon typ av lätt/hålbetong..... låter ju lite halvt tveksamt till om du verkligen är hundra på vad du tror.. Spritputs är ju stenhård och inte ovanligt 1-2cm tjock. Bakom kan du ju ha vass eller frigolit t.ex. och en sådan vägg hänger inga markiser i. Då måste du ha längre och vanliga skruv som drar i trästommen.

Bara se till så du vet 100% hur väggen ser ut :)

Hur ska jag få reda på vad som är bakom? Hundra kan jag inte vara huset är byggt 1948.

Du får nog borra dig ett litet hål, eller det kanske syns i underkant av putsen, ovanför muren om man säger så. Testa att krafsa lite där i underkant och se vad som syns.

Vi använde kemankare till vår terassmarkis, provborrade först och det var bara puts , vass etc

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.